Pozycję Lublina na teatralnej mapie kraju, a może choćby Europy, w sporej mierze ukształtowały odbywające się tu festiwale, których wciąż przybywa. Szczególne znaczenie w tym względzie mają Konfrontacje - impreza o najdłuższej historii i ukazująca teatry niemal z całego świata.
Także (rozwiązany w 2013 roku) Festiwal Teatrów Europy Środkowej,,Sąsiedzi" obiecywał stać się ich ważnym kontrapunktem. Byłam świadkiem rodzenia się tych inicjatyw, poszukiwania formuły, kolejnych edycji i nanoszenia korekt na ich zarys.
Swoje wrażenia ujmowałam w formę niewielkich objętościowo sprawozdań publikowanych w kilku czasopismach. Starałam się w nich zaopiniować nie tylko wartość przedstawień, lecz także uchwycić atmosferę imprezy i odnieść się do rozwiązań organizacyjnych.
także uwzględniałam lokalną perspektywę, która kazała mi odwoływać się do wydarzeń z minionych festiwali, jakbym rozmawiała z lubelską publicznością. Mam nadzieję, iż to historyczne świadectwo może wzbudzić czyjeś zainteresowanie - Magdalena Jankowska.
Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin. Magdalena Jankowska - właściwie Maria Magdalena Jankowska (ur. 3 lutego 1953 w Puławach), poetka, krytyk teatralny i pisarka. Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Nałęczowie, a następnie Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie po ukończeniu studiów podjęła pracę w Instytucie Filologii Polskiej w Zakładzie Metodyki Języka Polskiego.
Później pracowała w Kolegium Nauczycielskim w Radomiu. Jest członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Debiutowała w 1986 r. Dziewięcioma wierszami opublikowanymi w tygodniku,,Radar". Jej poezja ukazywała albo ukazuje się w:,,Akancie",,,Akcencie",,,Frazie",,,Czasie Kultury",,,Kamenie",,,Kresach",,,Opcjach",,,Pograniczach",,,Pracowni",,,Res Publice",,,Toposie",,,Tyglu Kultury",,,Zamojskim Kwartalniku Kulturalnym" i,,Zwierciadle".
Swoje wiersze publikowała dodatkowo w:,,Dynamisie",,,Lublin - Kultura i Społeczeństwo",,,Miesięczniku Prowincjonalnym",,,Nestorze",,,Nowym Medyku",,,Okolicach" i,,Tece Puławskiej".
Opublikowała następujące tomy poezji: I co dalej$576 (1990), Kula i skrzydło (1992), Zbiór otwarty (1994), Tak się składa (1998; nagroda w Konkursie im. Anny Kamieńskiej), Już (2002), Salon mebli kuchennych (2006), Skrzyżowanie (2011), Dobierany (2014).
Jest jeszcze autorką książek prozatorskich: Billing (2001) i Gabion (2015), a także zbioru szkiców i recenzji teatralnych Tak, widziałam to. Tak to widziałam (2016). Jako recenzentka debiutowała w 1987 r. W,,Kamenie", w której następnie prowadziła autorską rubrykę,,Bez klaki".
Współpracowała albo współpracuje z:,,Kresami",,,Tygodnikiem Współczesnym",,,Na przykład",,,Sycyną" i,,Akcentem". Ocenia spektakle wystawiane w teatrach: Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie, Teatr Lalki i Aktora im.
Hansa Christiana Andersena, Teatr Provisorium, Scena Plastyczna KUL i Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice. Recenzuje ponadto festiwale teatralne - typowo odbywające się w Lublinie - Międzynarodowy Festiwal Teatralny Konfrontacje i Festiwal Teatrów Europy Środkowej,,Sąsiedzi".