Terapia funkcji wzrokowych to zestaw 32 plansz i kartonowych obrazków, które są wartościową pomocą w upraszczaniu rozwoju poznawczego niemowląt i starszych dzieci.
Zawartość teczki podzielona jest na trzy grupy:
- materiał tematyczny (chleb, ser, gruszka, jabłko);
- materiał atematyczny (figury: kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło);
- materiał literowy (samogłoski: A, E, I, O, U, Y).
komplet zawiera karty z potężnie skontrastowanymi wzorami (czerwono-żółte), których liczba na prezentowanych planszach stopniowo wzrasta (1-5 części). Na dodatek do kart dołączono grube, kartonowe elementy do wypychania, którymi można posłużyć się podczas ćwiczeń identyfikowania.
Dla kogo?
zestaw zawiera karty, które kształtują funkcje pokaźne dla wczesnego etapu rozwoju dziecka. Można je zatem użyć w pracy z kilkumiesięcznymi dziećmi, jako narzędzie do stymulacji i rozwijania prymarnych umiejętności. Komplet jest stanowczo polecany dzieciom starszym, które zatrzymały się na tym etapie rozwoju funkcji poznawczych lub są bardziej aktywne w trakcie prezentacji przedsta-wianych wzorów.
Cele terapeutyczne
Praca z zestawem pozytywnie wpłynie na rozwój zdolności:
- nawiązywania kontaktu wzrokowego,
- utrzymywania wspólnego pola widzenia,
- widzenia w szerszym polu,
- kontroli wzrokowej wykonywanych czynności,
- koordynacji optycznie-ruchowej.
Plansze i tekturowe obrazki pozwolą na taką aktywność dziecka, która rozwinie funkcje wzrokowe konieczne do pracy na wyższym etapie. Kontynuując pracę, dziecko będzie mogło stosować poznane schematy działania w nowych sytuacjach, a także uczyć się modyfikować dotychczasowe sposoby rozwiązywania zadań.
Praca z kartami wykształci u dziecka:
- umiejętność obserwacji,
- gest wskazywania,
- umiejętność rozwiązywania zadań (schematy działania).
Jak pracować?
Zadaniem terapeuty jest rozwijać umiejętność skupienia wzroku na prezentujenym wzorze przez wskazywanie go palcem i nałożenie wyciętego, takiego samego obrazka na prezentowanym /innym razem pod obrazkiem/. Każdemu zadaniu powinno towarzyszyć słowo, np.: Tu jabłko. Gdzie jabłko? Pokaż jabłko. Połóż jabłko.
Na kolejnych planszach liczba obrazków sukcesywnie wzrasta, rozszerzając pole patrzenia/widzenia dziecka. Zadanie wykonuje dziecko w ten sam sposób, szukając optymalnego obrazka. W tym etapie pracy terapeuta zawsze prezentuje jeden wycięty obrazek, także w sytuacji, gdy karta posiada pokaźniejszą ilość obrazków. Dopiero po ułożeniu jednego obrazka, ukazuje następny. Kończy pracę, gdy karta zostanie zapełniona.
W kolejnym etapie pracy wracamy do pierwszej strony. Tym razem terapeuta pod planszą rozkłada za każdym razem pięć wyciętych obrazków. Dziecko przygląda się obrazkowi /potem obrazkom/ na karcie i wyszukuje spomiędzy wszystkich wyciętych ten, który jest prezentowany.
Stymulacja powinna przebiegać etapami, z zachowaniem kolejności pojawiania się umiejętności w rozwoju dziecka. Używane ćwiczenia powinny uwzględniać rozwojowe możliwości dziecka.
Tytuł Terapia funkcji wzrokowych część 3 Autor Agnieszka Bala Wydawnictwo Wir EAN 9788365423207 ISBN 9788365423207 Kategoria Książki\Logopedia,Pedagogika,Dydaktyka ilość stron 32 Rok wydania 2017