Autorzy publikacji porównując kilka awangardowych projektów muzealnych powstałych w okresie międzywojennym szukają odpowiedzi na pytania: czym były awangardowe instytucje muzealne, czym była motywowana chęć ich tworzenia, w jaki sposób wpisywały się w ówczesną wizję sztuki, czy awangardowe idee mogą być aktualne na dodatek w obecnych czasach? Wydanie angielskojęzyczne.
Publikacja posiada teksty poświęcone czterem pokaźnym awangardowym projektom muzealnym:
Sieci Muzeów Kultury Artystycznej powołanej do istnienia po rewolucji październikowej w Rosji, Kabinett der Abstrakten zaprojektowanemu poprzez EI Lissitzkiego dla hanowerskiego Provinzialmuseum w 1927 roku, Socit Anonyme powstałemu w Nowym Jorku na początku lat dwudziestych i Międzynarodowej linii Sztuki postępowej grupy "a.r.", udostępnionej publicznie w 1931 roku w Miejskim Muzeum w Łodzi, dzisiejszym Muzeum Sztuki.
Opracowaniom krytycznym wybitnych badaczy i badaczek zajmujących się historią awangardy towarzyszy dobór tekstów źródłowych, a także bogata ikonografia przedstawiająca jednocześnie materiały archiwalne jak i wybrane dzieła z serii związanych z omawianymi projektami.
"Eseje zgromadzone w tomie składają się na spore i intelektualnie fascynujące studium procesów formujących nową formułę sztuki, jej prezentacji i kulturowej sprawczości, w kontekście programów awangardy artystycznej. Towarzyszący rozprawom dobór tekstów źródłowych to unikatowy zbiór tworzyw o historycznym znaczeniu."
Z recenzji prof. Dr. Hab. Waldemara Baraniewskiego, Akademia Sztuk ładnych w Warszawie
"Trudno wyobrazić sobie lepsze i bardziej kompetentne środowisko dla niekonwencjonalnego projektu historyczno-artystycznego niżeli Muzeum Sztuki, w którego działaniach badania naukowe w oryginalny sposób łączą się z praktykami muzealnymi. Jako jedno z pierwszych muzeów sztuki innowacyjnej, a zarazem takie w którym idea tego rodzaju muzeum była i jest bezustannie problematyzowana, dyskutowana i analizowana, instytucja ta wyróżnia się wieloletnią kulturą eksperymentowania w zakresie badań i publikacji. To wydawnictwo wierne myśli awangardy, jednocześnie celebruje innowację, jak i przygląda się krytycznie efektom eksperymentów z ubiegłego stulecia. Historyczne dociekania łączą się z rozważaniami nad ich potencjalną aktualnością, a całość układa się w obraz przedstawiający artystyczne zagadnienia w odniesieniu do środowiska społeczno-politycznego wtedy, teraz i w międzyczasie."
Z recenzji prof. Mieke Bal, University of Amsterdam
Publikacja posiada teksty poświęcone czterem pokaźnym awangardowym projektom muzealnym:
Sieci Muzeów Kultury Artystycznej powołanej do istnienia po rewolucji październikowej w Rosji, Kabinett der Abstrakten zaprojektowanemu poprzez EI Lissitzkiego dla hanowerskiego Provinzialmuseum w 1927 roku, Socit Anonyme powstałemu w Nowym Jorku na początku lat dwudziestych i Międzynarodowej linii Sztuki postępowej grupy "a.r.", udostępnionej publicznie w 1931 roku w Miejskim Muzeum w Łodzi, dzisiejszym Muzeum Sztuki.
Opracowaniom krytycznym wybitnych badaczy i badaczek zajmujących się historią awangardy towarzyszy dobór tekstów źródłowych, a także bogata ikonografia przedstawiająca jednocześnie materiały archiwalne jak i wybrane dzieła z serii związanych z omawianymi projektami.
"Eseje zgromadzone w tomie składają się na spore i intelektualnie fascynujące studium procesów formujących nową formułę sztuki, jej prezentacji i kulturowej sprawczości, w kontekście programów awangardy artystycznej. Towarzyszący rozprawom dobór tekstów źródłowych to unikatowy zbiór tworzyw o historycznym znaczeniu."
Z recenzji prof. Dr. Hab. Waldemara Baraniewskiego, Akademia Sztuk ładnych w Warszawie
"Trudno wyobrazić sobie lepsze i bardziej kompetentne środowisko dla niekonwencjonalnego projektu historyczno-artystycznego niżeli Muzeum Sztuki, w którego działaniach badania naukowe w oryginalny sposób łączą się z praktykami muzealnymi. Jako jedno z pierwszych muzeów sztuki innowacyjnej, a zarazem takie w którym idea tego rodzaju muzeum była i jest bezustannie problematyzowana, dyskutowana i analizowana, instytucja ta wyróżnia się wieloletnią kulturą eksperymentowania w zakresie badań i publikacji. To wydawnictwo wierne myśli awangardy, jednocześnie celebruje innowację, jak i przygląda się krytycznie efektom eksperymentów z ubiegłego stulecia. Historyczne dociekania łączą się z rozważaniami nad ich potencjalną aktualnością, a całość układa się w obraz przedstawiający artystyczne zagadnienia w odniesieniu do środowiska społeczno-politycznego wtedy, teraz i w międzyczasie."
Z recenzji prof. Mieke Bal, University of Amsterdam
Tytuł The Avant-Garde Museum Autor praca zbiorowa Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi EAN 9788366696051 ISBN 9788366696051 Kategoria Literatura, Sztuka ilość stron 620 Format 250x190 mm Rok wydania 2020 Oprawa broszurowa