Twórczość plastyczna w przedszkolu pełni szczególnie ważną rolę. Za jej pośrednictwem dziecko gromadzi szereg doświadczeń twórczych i poznawczych. Kształtuje osobowość oraz charakter, demonstruje przeżycia, emocje, niewypowiedziane słowa, żale i prośby oraz niedzielone z nikim smutki i radości. Dziecko w wieku przedszkolnym rozwija twórczość plastyczną ze ścisłą łącznością z jego rozwojem twórczej wyobraźni, zainteresowań, spostrzeżeń i pamięci wzrokowej. Zajęcia plastyczne to ulubiona forma działalności dziecka już od najmłodszych lat. Stanowią one wyśmienity instrument diagnostyczny dla pedagoga i dają poczucie satysfakcji z własnego działania. Mobilizują dzieci, uzewnętrzniają, a także pomagają w pokonywaniu i przekraczaniu własnych barier.
Przedstawiona Twórczość plastyczna w edukacji przedszkolnej ma na celu przybliżenie wychowawcom, pedagogom, nauczycielom przedszkola, a może i rodzicom znaczenia twórczości plastycznej i jej wagi w ogólnym rozwoju dziecka oraz w oddziaływaniach terapeutycznych prowadzonych w przedszkolu. Zamierzeniem niniejszej pracy jest przekonanie zainteresowanych, że każde dziecko jest twórcą swojej pracy plastycznej, która często zadziwia swoją niezwykłością i oryginalnością. Bywa na dodatek odkryciem jego uczuć, przeżyć, stanów emocjonalnych oraz przeróżnego typu problemów. Jest również ważnym źródłem danych o dziecku, jego potrzebach, możliwościach rozwojowych i zdolnościach.