Niniejsza książka jest to studium z zakresu teologii biblijnej. Zostaną tu systematycznie poklasyfikowane i skomentowane teksty w głównej mierze z Nowego Testamentu. Celem tej syntezy jest pozwolić czytelnikowi usłyszeć zawarty w nich apel o prawowierność, apel skierowany do wyznawców Chrystusa, do członków Jego Kościoła, na czele z tymi, którzy są odpowiedzialni za przekaz wiary.Nie dochodzi tutaj do głosu żaden z „-izmów”, jakimi się dziś z reguły określa gotowe postawy wobec doktryny wiary, takie jak integryzm, tradycjonalizm lub fundamentalizm.
Natomiast metodami właściwymi dla teologii biblijnej, czyli już na „piętrze” syntezy, poszukamy ustalenia zasad w tej ważkiej sprawie, nieraz dziś, jak i dawniej, błędnie rozumianej. A źródłem błędów jest posługiwanie się hasłami skądinąd optymalnymi: wolności badań, postępu nauki czy tolerancji w tej właśnie dziedzinie, jaką jest czystość głoszonej doktryny, i jej odpowiednik – prawowierność.Książka ta jest przeznaczona na ogół dla wierzących.
Niemniej może ona przydać się także niewierzącym o tyle, że pozwoli im zrozumieć, na czym się opiera nieustępliwość Magisterium Kościoła, to jego non possumus, w wielu żywotnych sprawach, które sami inaczej oceniają.Ojcu świętemu Janowi Pawłowi II, który osobiście zaaprobował pomysł napisania tej książki, zechciał się zapoznać z jej szczegółowym planem i pozwolił ją Sobie zadedykować, winienem szczególną wdzięczność za całe to poparcie.Dziękuję tu ponadto za zgodnie wyrażaną zachętę do zajęcia się sprawą ortodoksji moim Przyjaciołom – Księżom Biskupom i Profesorom, moim Kolegom i Uczniom – tym wszystkim, których w tej sprawie się radziłem.„Nowa ewangelizacja” – zadanie nie tylko tych, którzy nauczają z obowiązku – wymaga konkretnego przekonania u głoszących prawidłową Nowinę.
Oni, jednocześnie jak słuchający, winni nie samym tylko umysłem, ale całą swoją postawą życiową korzystnie odpowiadać na to, co w liturgii mszalnej postulują słowa lektora, diakona czy kapłana, gdy po odczytaniu optymalnego urywku z Pisma Świętego, mówi prezentując księgę: „Oto słowo Boże” albo „Oto słowo Pańskie”.
Jeśli te karty ułatwią Czytelnikom prawidłową reakcję na odczytywane Słowo Boże nie tylko w ciągu akcji liturgicznej,za każdym razem, a zwłaszcza przy zgłębianiu treści objawienia biblijnego, to będę uważał za osiągnięty cel napisania tej książki.