Edukacyjne oddziaływanie sztuki może występować w dwóch formach: w percypowaniu i przeżywaniu przepiękna dzieł i w organizowaniu swobodnej aktywności twórczej i działaniu ekspresyjno-kreatywnym. Człowiek może być edukowany przez sztukę jednocześnie wtedy, gdy ogląda, słucha, czyta, jak i wówczas, gdy maluje, śpiewa albo interpretuje słowa czy dźwięki w sposób osobisty i zindywidualizowany. Oba wspomniane aspekty mają swój sens wychowawczy w odniesieniu do wszelkich dyscyplin artystycznych włączanych do procesów wychowania. Sztuka skierowana jest przeważnie ku siłom duchowym i wnętrzu człowieka. Dzięki sztuce niektóre jego dyspozycje, jak empatia, wrażliwość, wyobraźnia, zdolność do reagowania na bodźce świata zewnętrznego ujawniają się ze szczególną intensywnością. Wartości, jakie niesie sztuka, jako dobra-środki doskonalą człowieka, pełniąc rolę służebną wobec ostatecznego celu jego bytowania. Pedagog opowiada się więc za szeroką koncepcją sztuki, obejmującej nie tylko plastykę, muzykę, literaturę, teatr, lecz także nowe gatunki, jak film, fotografia, a także pojawiające się we współczesnej kulturze sztuki „nieczyste – zasługujące na baczną uwagę zjawiska artystycznego pogranicza. Dla pedagoga sztuka to w jednorodnym stopniu wytwór, artykuł, dzieło, co aktywność, twórczość, działanie. Pogląd taki ma znaczne znaczenie dla praktyki edukacyjnej i wychowawczej. Ze Wstępu
- Ciężar: 0,465
- Format: 16.9x24.1
- ISBN: 9788322790311
- Języki: polski
- Kod wydawcy: 21525
- objętość: 248
- Oprawa: Miękka
- PKWiU: 58.11.1
- Redakcja: Bobrowicz Wojciech, Żukowska Anna Maria
- Rok wydania: 2017
- rodzaj publikacji: KS
- Wydawca: UMCS
- Wysokość: 13