Komentarz historyczno-kulturowy do Starego Testamentu to w polskim piśmiennictwie biblijnym dzieło istotnie konieczne i ważne. Zasadniczy wkład rodzimych specjalistów i przekłady z języków obcych sprawiły, że mamy pokaźne osiągnięcia w zgłębianiu i pokazujeniu teologicznego orędzia Pisma Świętego. Brakowało nam jednak kompendium obejmującego najróżniejsze aspekty historyczno-kulturowego podłoża i zaplecza starotestamentowych ksiąg świętych i temu zapotrzebowaniu wychodzi naprzeciw niniejsza publikacja. Poprawne i coraz pełniejsze poznawanie religijnego i teologicznego bogactwa Biblii zależy w pokaźnym stopniu od poprawnej znajomości i uwzględniania realiów, w jakich urzeczywistnił się Boży plan zbawienia.
Układ książki jest tak przezroczysty, że Czytelnicy bez trudu odnajdą niezbędne objaśnienia do tekstu biblijnego, który ich interesuje. Można się domyślać, że Komentarz historyczno-kulturowy do Starego Testamentu będzie towarzyszył lekturze wybranych ksiąg i fragmentów biblijnych. Jednak widocznie większe korzyści przyniesie systematyczna lektura Pisma Świętego, połączona ze stałym odwoływaniem się do komentarza zawierającego objaśnienia realiów, o których opowiada tekst święty. Dlatego nie ulega wątpliwości, że niniejsze dzieło ma do spełnienia wielką rolę. Wpisuje się twórczo w trend podjętego w Prymasowskiej serii Biblijnej wszechstronnego przybliżania Pisma Świętego, pomnażając owoce odnowy biblijnej, która po II Soborze Watykańskim i za pontyfikatu Jana Pawła II ma miejsce w Kościele katolickim w Polsce.
Układ książki jest tak przezroczysty, że Czytelnicy bez trudu odnajdą niezbędne objaśnienia do tekstu biblijnego, który ich interesuje. Można się domyślać, że Komentarz historyczno-kulturowy do Starego Testamentu będzie towarzyszył lekturze wybranych ksiąg i fragmentów biblijnych. Jednak widocznie większe korzyści przyniesie systematyczna lektura Pisma Świętego, połączona ze stałym odwoływaniem się do komentarza zawierającego objaśnienia realiów, o których opowiada tekst święty. Dlatego nie ulega wątpliwości, że niniejsze dzieło ma do spełnienia wielką rolę. Wpisuje się twórczo w trend podjętego w Prymasowskiej serii Biblijnej wszechstronnego przybliżania Pisma Świętego, pomnażając owoce odnowy biblijnej, która po II Soborze Watykańskim i za pontyfikatu Jana Pawła II ma miejsce w Kościele katolickim w Polsce.