Do pomysłu art book i jego tytułu zainspirowały mnie pojęcia cienia, a także konfrontacji z cieniem pochodzące z koncepcji indywiduacji autorstwa Carla Gustava Junga. Posłużyły mi one jako metafory spotkania z tym, co damskie, ale w naszej kulturze niechciane, przemilczane, wręcz wyklęte. Żywię głęboką nadzieję, iż perspektywa, którą tu oferuję, czyli oddanie kobietom ich ciała bez przymusu kwestionowania niektórych jego cech, umożliwi im pełniejsze odczuwanie siebie i powiększy swobodę ekspresji. Pozwoli także odzyskać prawo do stanowienia swojego wizerunku odblokuje stłumioną energię. Choć książka jest nierozłączną częścią pracy doktorskiej powstałej na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, może z powodzeniem funkcjonować samodzielnie jako artystyczny album.
Aleksandra Młynarczyk-Gemza w przewrotny sposób wykorzystuje scenariusz sesji fotograficznej, aby stworzyć pogłębiony i ciekawy portret współczesnej kobiety. W rezultacie powstała książka dokumentująca cykl uwalniania spod władzy spektaklu. Artystka fotografuje bowiem modelki odrzucając wzorce znane z magazynów mody. W zamian za to, inspiruje się pracami Man Raya i Nobuyoshi Arakiego, ale też Cindy Sherman, Diane Arbus i Cladue Cahun. Oddajeswym bohaterkom głos, a ich wypowiedzi odsłaniają dramatyczne, z reguły przemilczane, aspekty kobiecego losu. Książka rodzi empatię i uświadamia, jak dużo było dotychczas ukryte.
dr hab. Bartłomiej Dobroczyński, prof. UJ
Aleksandra Młynarczyk-Gemza (ur. 1988) artystka multimedialna, fotografka, performerka. Pochodzi z ziemi żywieckiej, od 2008 mieszka i pracuje w Krakowie. Absolwentka tamtejszego Wydziału Malarstwa ASP im. Jana Matejki oraz doktorantka na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN. Odbyła liczne staże w galeriach sztuki współczesnej (m.in. W Pałacu Sztuki Współczesnej Galerii Narodowej w Pradze). Po studiach związana ze środowiskiem twórczym Fundacji Razem Pamoja i Kraków Art House. W swoich intermedialnych projektach ochoczo przyjmuje perspektywę arteterapeutyczną. Przez ostatnie trzy lata skupiona na procesu fotograficznym przedstawiającym alternatywne portrety pań. Laureatka Nagrody Obraz Roku na II Krakowskim Salonie Sztuki 2019, stypendystka Funduszu Popierania Twórczości ZAIKS.
Aleksandra Młynarczyk-Gemza w przewrotny sposób wykorzystuje scenariusz sesji fotograficznej, aby stworzyć pogłębiony i ciekawy portret współczesnej kobiety. W rezultacie powstała książka dokumentująca cykl uwalniania spod władzy spektaklu. Artystka fotografuje bowiem modelki odrzucając wzorce znane z magazynów mody. W zamian za to, inspiruje się pracami Man Raya i Nobuyoshi Arakiego, ale też Cindy Sherman, Diane Arbus i Cladue Cahun. Oddajeswym bohaterkom głos, a ich wypowiedzi odsłaniają dramatyczne, z reguły przemilczane, aspekty kobiecego losu. Książka rodzi empatię i uświadamia, jak dużo było dotychczas ukryte.
dr hab. Bartłomiej Dobroczyński, prof. UJ
Aleksandra Młynarczyk-Gemza (ur. 1988) artystka multimedialna, fotografka, performerka. Pochodzi z ziemi żywieckiej, od 2008 mieszka i pracuje w Krakowie. Absolwentka tamtejszego Wydziału Malarstwa ASP im. Jana Matejki oraz doktorantka na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN. Odbyła liczne staże w galeriach sztuki współczesnej (m.in. W Pałacu Sztuki Współczesnej Galerii Narodowej w Pradze). Po studiach związana ze środowiskiem twórczym Fundacji Razem Pamoja i Kraków Art House. W swoich intermedialnych projektach ochoczo przyjmuje perspektywę arteterapeutyczną. Przez ostatnie trzy lata skupiona na procesu fotograficznym przedstawiającym alternatywne portrety pań. Laureatka Nagrody Obraz Roku na II Krakowskim Salonie Sztuki 2019, stypendystka Funduszu Popierania Twórczości ZAIKS.
Tytuł W stronę integracji cienia. Damski foto-rytuał Autor Aleksandra Młynarczyk-Gemza Wydawnictwo Universitas EAN 9788324237876 ISBN 9788324237876 Kategoria Literatura, Sztuka liczba stron 156 Format 240x160 mm Rok wydania 2021 Oprawa broszurowa