Więcej niżeli obraz. Przestrzenie wizualne - red. Eugeniusz Wilk, Anna Nacher, Magdalena Zdrodowska, Ewelina Twardoch i Michał Gulik
Niniejszy tom dopełnia publikację Więcej niż obraz (Gdańsk, 2015), pokazując artykuły skupione wokół szeroko rozumianych przestrzeni wizualnych.
Polscy kulturoznawcy, akceptując hasło programowe II Zjazdu Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego: Więcej niżeli obraz, dali wyraz przekonaniu, że współczesna kultura w coraz obszerniejszym stopniu poddana jest stanowczemu wpływowi obrazu. Ten nieuchronny cykl ujawnia się zarówno w samej rzeczywistości kulturowej, jak i w humanistyce przełomu XX i XXI wieku, która dostrzega głębokie przeobrażenia cechujące dobę innowacyjności. Syndromem tych przemian są naturalnie tzw. Zwroty kulturowe, ujawniające całą złożoność napięć i zmian, które dokonały się w ostatnich dziesięcioleciach w naukach o kulturze. Fundamentalna, paradygmatyczna zmiana wywołana zwrotem językowym ujawniła się jeszcze pod postacią zwrotu obrazowego, który dla W. J. T. Mitchella jest jak pamiętamy postlingwistycznym i postsemiotycznym ponownym odkryciem obrazu jako złożonej gry pomiędzy wizualnością, zmysłami, instytucjami, dyskursem, ciałem i figuratywnością. []
Sfomułowanie więcej niżeli obraz, w ujęciu autorów artykułów zawartych w tej książce, jest zatem wyrazem przekonania o konieczności przedefiniowania głównych założeń badawczych nad współczesną ikonosferą: winny one nawiązywać do modelu badań transdyscyplinarnych, stając się tym samym ważną częścią dyskursu współczesnego kulturoznawstwa i zarazem punktem odniesienia dla naukowców, dla których obraz nie sytuuje się w centrum ich zainteresowań.
prof. Eugeniusz Wilk, Wprowadzenie
Niniejszy tom dopełnia publikację Więcej niż obraz (Gdańsk, 2015), pokazując artykuły skupione wokół szeroko rozumianych przestrzeni wizualnych.
Polscy kulturoznawcy, akceptując hasło programowe II Zjazdu Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego: Więcej niżeli obraz, dali wyraz przekonaniu, że współczesna kultura w coraz obszerniejszym stopniu poddana jest stanowczemu wpływowi obrazu. Ten nieuchronny cykl ujawnia się zarówno w samej rzeczywistości kulturowej, jak i w humanistyce przełomu XX i XXI wieku, która dostrzega głębokie przeobrażenia cechujące dobę innowacyjności. Syndromem tych przemian są naturalnie tzw. Zwroty kulturowe, ujawniające całą złożoność napięć i zmian, które dokonały się w ostatnich dziesięcioleciach w naukach o kulturze. Fundamentalna, paradygmatyczna zmiana wywołana zwrotem językowym ujawniła się jeszcze pod postacią zwrotu obrazowego, który dla W. J. T. Mitchella jest jak pamiętamy postlingwistycznym i postsemiotycznym ponownym odkryciem obrazu jako złożonej gry pomiędzy wizualnością, zmysłami, instytucjami, dyskursem, ciałem i figuratywnością. []
Sfomułowanie więcej niżeli obraz, w ujęciu autorów artykułów zawartych w tej książce, jest zatem wyrazem przekonania o konieczności przedefiniowania głównych założeń badawczych nad współczesną ikonosferą: winny one nawiązywać do modelu badań transdyscyplinarnych, stając się tym samym ważną częścią dyskursu współczesnego kulturoznawstwa i zarazem punktem odniesienia dla naukowców, dla których obraz nie sytuuje się w centrum ich zainteresowań.
prof. Eugeniusz Wilk, Wprowadzenie
Tytuł Więcej niż obraz. Przestrzenie wizualne Autorzy Eugeniusz Wilk, Anna Nacher, Magdalena Zdrodowska Wydawnictwo Katedra Wydawnictwo Naukowe EAN 9788365155030 ISBN 9788365155030 Kategoria Literatura, Kultura ilość stron 230 Format 16,5x23,5 cm Rok wydania 2016 Oprawa broszurowa