Książką Régisa Debraya jest pierwszym systematyzującym opracowaniem wiedzy o mediologii, nowej powstającej na naszych oczach dziedzinie badań nad szeroko pojętymi przekaźnikami. W polu współczesnej humanistyki podkreśla ją fakt, iż jest ona z gruntu inter-, albo lepiej: transdyscyplinarna - jest badaniem śladów kulturowych, pamięci zbiorowej od historii najstarszej po współczesność, od archeologii mediów po filozofię, od początków pisma po internet.
pokazuje symboliczne skutki innowacji technologicznych, a jednocześnie kulturowe uwarunkowania przełomów rozwoju technologii. Przedmiotem mediologii są wzajemne oddziaływania techniki i kultury - dawne i teraźniejsze.
Godzi więc obydwie dziedziny konwencjonalnie, ale niebezpiecznie sobie przeciwstawiane. Mediologia nie jest socjologią mediów, z którą bywa niekiedy mylona, nie zajmuje się komunikowaniem, lecz badaniem przekazów kulturowych (transmission) - przenoszeniem w czasie informacji (także postaw życiowych) za pomocą struktur instytucjonalnych (kościoły, szkoły, muzea, biblioteki, itp.).
Kluczowe jest dla niej pojęcie transmisji w dłuższych i długich okresach trwania kultury. Przekaz kulturowy ma horyzont historyczny, imaginacyjną identyfikację wspólnotową (więzy symboliczne) i odbywa się w porządku diachronicznym - a nie, jak komunikacja, w porządku synchronicznym.
Jest więc wariantym antropologii kulturowej, badającej warunki możliwości koegzystencji wielości odrębnych kultur w warunkach globalnej uniformizacji sieci informatycznych. Jest to synteza pobudzająca i dostępna - napisana językiem prostym,atrakcyjnym, ergonomiczna równocześnie dla studentów, jak i dla osób po prostu zainteresowanych aktualnymi procesami cywilizacyjnymi i dyskusjami wokół nich.
Tytuł Wprowadzenie do mediologii Autor Regis Debray Wydawnictwo Oficyna Naukowa EAN 9788374591072 ISBN 9788374591072 Kategoria Literatura, Kultura ilość stron 288 Format 222x135 mm Rok wydania 2012 Oprawa twarda