Materiał nauczania w podręczniku został uporządkowany chronologicznie. W każdym podręczniku zostały wyróznione działy, a każdy z nich obejmuje zamknięty okres z historii powszechnej lub Polski albo zintegrowane treści z historii powszechnej i Polski (w zależności od specyfiki omawianej epoki).
W ramach działów wyznaczone zostały tematy, które nauczyciel może realizować na jednej lub kilku godzinach lekcyjnych (w zależności od przydziału godzin zakresu rozszerzonego w danej klasie). Każdy dział kończy ćwiczeniowy materiał powtórzeniowy.
Liczne, różne polecenia służą kształceniu umiejętności wyróznionych w celach ogólnych podstawy programowej. Omówienie każdej epoki historycznej poprzedza rozdział źródłoznawczy prezentujący specyfikę źródeł historycznych do danego okresu dziejów.
W podręczniku Historia. Zakres zwiększony. Klasa 3 znajdują się następujące działy: o Europa i świat w epoce restauracji i rewolucji (pierwsza połowa XIX w.), o Polacy i ziemie polskie w pierwszej połowie XIX w., o Europa i świat w epoce rozwoju cywilizacji przemysłowej (od połowy XIX w.
do 1914 r.),, o Polacy i ziemie polskie w drugiej połowie XIX i na początku XX w., o Polska, Europa i świat w okresie szerokiej Wojny, o Europa i świat w okresie międzywojennym. Struktura tematu (jednostki lekcyjnej): o wypunktowane najważniejsze zagadnienia lekcji, o oś czasu porządkująca kluczowe wydarzenia omawiane na lekcji, o tekst główny podzielony na podrozdziały - wprowadza podstawowe treści nauczania wskazane w podstawie programowej zakresu zwiększonego, o ramki słownikowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów historycznych, o ramki,,Warto wiedzieć" zawierające dopełniające dane o charakterze ciekawostek, uzupełnień - ubarwiają i powiększają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem, o ramki,,Ślady przeszłości" zawierają informacje o śladach historii czy konsekwencjach wydarzeń historycznych, z którymi uczeń styka się w codziennym życiu, o ramki,,Biogram" wprowadzają dopełniające dane dotyczące ważnych postaci historycznych, o materiały graficzne (fotografie, rysunki, schematy, mapy, diagramy) - towarzyszą im polecenia ukierunkowujące interpretację danego typu źródła (ikonograficznego, kartograficznego, statystycznego) albo rozbudowane opisy stanowiące przykłady analizy tego typu źródeł, o kalendarium - zestawienia najważniejszych wydarzeń omawianych na danej lekcji, upraszczające powtarzanie i systematyzację materiału nauczania, o,,Polecenia" na zakończenie tematu, najczęściej otwarte, sprawdzające opanowanie materiału nauczania (w tym polecenia oparte na pracy z materiałem źródłowym - z reguły tekstami źródłowymi i historiograficznymi, a także materiałami ikonograficznymi), o infografiki na rozkładówkach, w interesujący graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia historyczne, o,,Warto przeczytać" - propozycje wartościowych publikacji popularnonaukowych albo naukowych odnoszących się do treści danej lekcji, Struktura materiału powtórzeniowego po dziale,,Polecenia - źródła - konteksty": o polecenia otwarte i zamknięte, odnoszące się do treści działu, w tym zadania oparte na materiałach źródłowych (teksty źródłowe, teksty historiograficzne, materiały ikonograficzne, kartograficzne i statystyczne), o propozycje tematów wypracowań - materiały przygotowujące ucznia do samodzielnego napisania dłuższej wypowiedzi na egzaminie maturalnym.