W podręczniku Przeszłość i dziś dla klasy 2 część 1 znajdują się teksty epoki romantyzmu. Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te - na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok.
Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością procesu historycznoliterackiego, w,,naturalnym" porządku i w różnorodnych kontekstach. Stałą cechą serii "Przeszłość i dziś" jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej.
Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Skrupulatnie dobrana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, tworzące i wzbogacające współczesność. Komponent Dialogi z tradycją służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.
W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki. Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia. Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach.
Dzieła, które posiadają być poznane całkowicie, są reprezentowane fragmentami, a także omówieniami całości. Każdy tekst literacki jest opatrzony Wskazówkami do analizy i interpretacji, które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem i samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.
Lektury asygnowane do czytania w całości posiadają - oprócz pokrywy fragmentów - tzw. Przewodniki po lekturze. Wyraźną częścią opracowania lektur są niebanalne, najróżniejsze, nieschematyczne polecenia dla uczniów (Czytamy, analizujemy, interpretujemy).
Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych przez ów zarys znaczeń. Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury użytkowana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).
Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych - tam, gdzie było to osiągalne - z treściami z zakresu literatury i kultury. Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza rozmaite interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne i biograficzne.
interesujący dobór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a typowo - pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Dużo ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.
Naprzemienny układ dostępnie napisanych partii wykładowych,,,okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, atrakcyjnych i nieschematycznych streszczeń utworów. Taki kształt książki nawiązuje do dobrze uczniom znanej formy hipertekstu.
niebanalna, a zarazem prosta i przezroczysta forma ułatwia percepcję materiału i pracę z książką. Linia "Przeszłość i dziś" zawiera: Przeszłość i Dziś 1. Podręcznik. Klasa 1 Część 1. Liceum i Technikum.
Zakres Podstawowy i powiększony Przeszłość i Dziś 1. Podręcznik. Klasa 1 Część 2. Liceum i Technikum. Zakres Podstawowy i powiększony Przeszłość i Dziś 2. Podręcznik. Klasa 2 Część 1. Liceum i Technikum.
Zakres Podstawowy i powiększony Przeszłość i Dziś 2. Podręcznik. Klasa 2 Część 2. Liceum i Technikum. Zakres Podstawowy i zwiększony