Tytuł wchodzący w skład kolekcji publikacji dodatkowych Kalejdoskop ucznia, których celem jest ćwiczenie głównych umiejętności w kl. 1–3, takich jak czytanie, pisanie i liczenie. Publikacje posiadają poszerzać i pogłębiać wiedzę i umiejętności uczniów. Mogą być wykorzystane do zadawania pracy domowej albo jako materiał dodatkowy (uzupełniający) do realizowania poprzez uczniów podczas zajęć w szkole.
Uniwersalny, okołocyklowy zeszyt o pojemności 112 stron posiada 16 tekstów ułożonych zgodnie z porami roku.
Połączenie w jednej publikacji zadań, dzięki którym dziecko może ćwiczyć pisanie i mówienie (wypowiadanie się w formie ustnej i pisemnej), czyli głównych umiejętności przenikających się wzajemnie w procesie edukacji. Taka zawartość publikacji nie tylko oddaje zintegrowany charakter edukacji w klasach 1–3, ale także jest wygodna dla nauczyciela, który ma do dyspozycji interesujące ćwiczenia z rozmaitych obszarów w jednym zeszycie.
Koncepcja zeszytu jest oparta na tekstocentryzmie – założeniu dydaktycznym, zgodnie z którym tekst staje się podstawą działań dydaktycznych, płaszczyzną wspólną nauki o literaturze, kulturze i języku. Zamieszczone w zeszycie teksty, zróżnicowane tematycznie i gatunkowo, można podzielić na dwa zasadnicze typy: teksty literackie i teksty informacyjne, a podział ten wynika z dwóch podstawowych celów czytania: czytania dla przeżycia literackiego i czytania dla uzyskania i użycia informacji.
Teksty literackie:
– opowiadania o tematyce społeczno-wychowawczej napisane poprzez znanych i uwielbianych autorów, takich jak: Zofia Stanecka, Marian Orłoń, Wiera Badalska, Łukasz Wierzbicki;
– wiersze Danuty Wawiłow, Joanny Kulmowej, Michała Rusinka;
- Bajka Henryka Sienkiewicza.
Teksty nieliterackie:
– tekst przyrodniczy Wojciecha Mikołuszki, a także komiks Tomasza Samojlika;
– teksty użytkowe (np. Wywiad z wolontariuszem).
Ćwiczenia zawarte w publikacji kształcą umiejętność czytania ze zrozumieniem, interpretowania tekstu, wypowiadania się na jego temat, wnioskowania na podstawie treści, a także wyrażania własnego zdania. Każdy tekst jest także punktem wyjścia do ćwiczeń, w głównej mierze w mówieniu.
Struktura zestawu
Ćwiczenia przed tekstem (wprowadzające) budują kontekst do rozumienia właściwego tekstu. Przygotowanie ucznia do odbioru tekstu literackiego polega na poprzedzeniu lektury takimi ćwiczeniami, które wywołują w dziecku aktywność emocjonalną albo intelektualną prawidłową dla odbioru tekstu.
Ćwiczenia do tekstu prowadzą ucznia przez tekst, tak by od poziomu informacyjnego przejść do interpretacji – odkrywania głównego sensu, celu lub przesłania tekstu. Aby uczeń mógł odpowiedzieć na pytania i wykonać ćwiczenia, musi: analizować tekst, porządkować i porównywać dane, wydobywać wnioski, rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe, zastanawiać się nad postawami i zachowaniem bohaterów, a także wydarzeniami, stawiać hipotezy interpretacyjne, które będą weryfikowane w toku lekcji, wyrażać własne opinie o przeczytanych tekstach i badać ich konstrukcję. Wszystkie te działania dzięki trafnie zaplanowanym zadaniom są przystępne choćby dla najmłodszych uczniów.
Ćwiczenia dopełniające (wychodzące poza tekst) dają pretekst do aranżowania sytuacji dydaktycznych, w których następuje zmiana ról: uczeń z odbiorcy zmienia się w twórcę. To nad wyraz pożyteczna metamorfoza, która pozwala na rozwijanie w zbalansowany sposób zarówno kompetencji odbiorczych, jak i nadawczych, a z reguły aktywizuje ucznia.
Celem pracy z zeszytem „Czytanie" jest głównie rozbudzanie w dzieciach zamiłowania do czytania, a także rozwijanie ich kompetencji odbiorczych, takich jak wydobywanie z tekstu informacji, interpretowanie znaczeń, a także badanie, jak tekst jest skonstruowany. Zamieszczone tu teksty mają inspirować dziecko do czytania (produkować nawyki literackie, kształtować przyszłych czytelników) i skłaniać do pokonywania trudności w czytaniu (jeśli takie jeszcze pojawią się w klasie 2), dzięki czemu, iż są to teksty, które opowiadają interesujące historie albo przekazują ciekawe dla odbiorcy w tym wieku informacje, poruszają problemy, które są uniwersalne i dotykają wartości bliskich dzieciom.
W każdym pakiecie są teksty, które nauczyciel powinien głośno przeczytać,mieć pewność, iż zrozumieli go wszyscy uczniowie, niezależnie od tego, na jakim poziomie rozwoju techniki czytania są aktualnie. Niektóre ćwiczenia będą wymagały kolejnej lektury tekstu – w takim wypadku może to zrobić dobrze czytający uczeń. Teksty poetyckie ze względu na rytm i inne środki stylistyczne zawsze powinny być czytane poprzez nauczyciela. Duża część zadań w kompletach mieści pytania otwarte, które dopuszczają dużo wariantów odpowiedzi i posiadają zachęcać do myślenia i dyskusji.
Autorzy: Adam Brożek,Joanna Dobkowska
EAN: 9788302173165
Głębokość: 6.000000
ISBN: 9788302173165
liczba stron: 84
Oprawa: Miękka
wariant: Książki
Rok wydania: 2018
Szerokość: 205
Wydanie: 1
Wydawnictwo: WSIP DOTACJA
Wysokość: 275