Publikacja łączy kształcenie literacko-kulturowe z językowym. Układ treści literacko-kulturowych jest inspirowany zasadą chronologii? zachowane zostało chronologiczne następstwo tekstów z kanonu literackiego, co pozwoli uzmysłowić uczniom istnienie ciągłości kulturowej i wpływu dzieł wcześniejszych na późniejsze. Lekturom z kanonu? traktowanym jako głos klasyka (m.in. Pan Tadeusz Adama Mickiewicza, Quo vadis Henryka Sienkiewicza, Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego)? towarzyszą współczesne konteksty literackie (ciekawa literatura młodzieżowa, literatura popularna jak na przykład Pozłacana rybka Barbary Kosmowskiej czy Czarnoksiężnik z Archipelagu Ursuli Le Guin, a także współczesne utwory z kultury wysokiej takie jak wiersze Wisławy Szymborskiej i konteksty kulturowe (dzieła malarskie, filmowe, komiks, pomnik: film Miasto 44 w reżyserii Jana Komasy, komiks Wieża Janusza Ordona i Rafała Urbańskiego, Upamiętnienie? mauzoleum w Bełżcu). Dzięki temu można pokazać, iż problemy, o których mówili klasycy, są wciąż ważne i dotyczą także współczesnej młodzieży. Wśród kontekstów znajdują się także teksty publicystyczne i popularnonaukowe służące kształceniu umiejętności retorycznych (np. Artykuł nieznaczna Ojczyzna Ośrodka?Brama Grodzka? Teatr NN? czy poprzez pryzmat języka Anny Wierzbickiej). Trójkowy układ zagadnień literacko-kulturowych zamykają Wirtualne spacery, przygotowujące uczniów do rozsądnego i odpowiedzialnego poruszania się w świecie nowych technologii, a tym samym do funkcjonowania w dzisiejszej społeczności. Kształcenie językowe zespaja się nienaruszalnie z zagadnieniami literacko-kulturowymi, co wyróżnia szczegółowy rozkład materiału dla klasy 8. W kolejnych rozdziałach kształcenia językowego uczniowie dostają pigułkę wiedzy? Poznajemy język, poznają podstawowe zasady poprawności językowej? Ortografia i interpunkcja, a potem uczą się, jak tę wiedzę użyć w praktyce? Trening czyni mistrza. Materiał kształcenia językowego w klasie 8 mieści zagadnienia z zakresu fonetyki (np. Upodobnienia głosek), zróżnicowania języka (np. Treść i zakres wyrazu, nazwy osobowe i miejscowe, kolokwializmy ), a także komunikacji i kultury języka (np. Norma językowa, błąd językowy). Ćwiczenia z nauki o języku cechuje różny stopień trudności i charakter komunikacyjny? są one oparte przede wszystkim na językowym działaniu, zezwalają na uczniowskie działania samokształceniowe. Ostatni dział podręcznika zawiera materiał powtórkowy, sprawdzający wiedzę i umiejętności na zakończenie nauki w 8 klasie i wprowadzający informacje dodatkowe, poszerzające horyzonty uczniów.
Autorzy: Ewa Nowak, Joanna Gaweł
EAN: 9788302174483
Głębokość: 10.000000
ISBN: 978-83-0217-448-3
ilość stron: 332
Oprawa: Miękka
wariant: Książki
Rok wydania: 2018
Szerokość: 205
Wydanie: 1
Wydawnictwo: WSIP DOTACJA
Wysokość: 260