Tropiciele to proces podręczników do klas 1$15623 przygotowany z myślą o dziecku inicjującym edukację szkolną w wieku siedmiu lat i o klasach z uczniami o różnorodnym poziomie gotowości szkolnej.
To także proces dla dzieci, które lubią samodzielnie dochodzić do wiedzy, konstruować ją poprzez doświadczenie. Głównym zadaniem zestawu jest dostosowany do predyspozycji siedmiolatka jego rozwój poznawczy $1563 poprzez naukę pisania i czytania ze zrozumieniem i podstaw matematyki i myślenia matematycznego, wypracowywanie elementarnych umiejętności prowadzących do zdrowego i bezpiecznego życia, przyswajanie podstaw wychowania patriotycznego i społecznego oraz uczestnictwa w kulturze oraz kształtowanie postaw twórczych i samodzielnego myślenia.
Rozwój poznawczy siedmiolatków, na który położono najsilniejszy akcent w serii Tropiciele, wspierany jest m.in. Przez naukę pisania i czytania ze zrozumieniem oraz podstaw matematyki i myślenia matematycznego, wypracowywanie elementarnych umiejętności prowadzących do zdrowego i bezpiecznego życia, przyswajanie podstaw wychowania patriotycznego i społecznego oraz uczestnictwa w kulturze i kształtowanie postaw twórczych i samodzielnego myślenia.
Każdy z obszarów. Dzięki obserwacji nauczyciela, pracom kontrolnym i samokontroli ucznia możliwe jest bieżące sprawdzanie efektywności nauczania. A jego wykonanie można ocenić na trzy sposoby $1564 dzięki obserwacji prowadzonej przez nauczyciela, systemowi prac kontrolnych i samokontroli ucznia.
W podręcznikach zawarte są treści z edukacji polonistycznej, matematycznej, środowiskowej (przyrodniczej, społecznej, geograficznej i historycznej) i muzycznej i plastycznej. Nauka czytania odbywa się przy pomocy metody analityczno-plastikowej uwzględniającej części czytania globalnego i czytania sylabami (metoda falbankowa, wyróżnianie kolorami sylab), w procesie tym wykorzystuje się też różnorodne techniki nauki prędkiego czytania.
Dzięki takiemu podejściu realna jest daleko idąca indywidualizacja czytania. Teksty zostały podzielone na trzy stopnie. Poziom I to sylaby i wyrazy złożone z poznanych liter z podziałem kolorystycznym sylab, poziom II $1565 teksty z poznanych liter z podziałem kolorystycznym sylab lub teksty literowo-obrazkowe.
Poziom III reprezentują proste teksty dla dzieci już czytających oznaczone niebieską czcionką. Na dodatek na końcu każdego podręcznika zamieszczono krótkie opowiadania o sympatycznych smokach. Zróżnicowane utwory literackie zostały tak dostosowane, by zapoznawały pierwszoklasistów z klasyką literatury dziecięcej i zwracały ich uwagę na dorobek współczesnych poetów i pisarzy.
Na stronach z edukacją matematyczną w postępowy sposób prezentowana jest monografia liczb. Szczególną uwagę zwrócono na kardynalny, porządkowy i miarowy aspekt liczby, jej rozkład na komponenty i porównywanie liczb za pomocą tzw.
liczb w kolorach. Dodatkowo obrazowo wprowadzono pracę z zadaniami tekstowymi, które usprawniają dziecku analizowanie, rozumienie i rozwiązywanie problemu matematycznego zawartego w zadaniu. Dodawanie i odejmowanie zostały przedstawione jako czynności przybywania i ubywania.
Ten sposób pozwala wyjaśnić siedmiolatkom pojęcie działania algebraicznego. Zaprezentowano też liczenie na palcach, które sprawia, że matematyka jest bliska dzieciom. Treści społeczno-przyrodnicze, na których skupiono się w podręcznikach, budzą zainteresowanie uczniów światem, zawierają mnóstwo akcentów proekologicznych.
Tematy przyrodnicze przedstawiono przy pomocy realistycznych ilustracji i fotografii. Treści muzyczne stymulują kreatywność dziecka w działaniu i w wytwarzaniu, pobudzają i rozwijają jego naturalne skłonności, kształcą samodzielność w myśleniu i działaniu artystycznym.
Przygotowują do aktywnego słuchania, muzykowania i tworzenia muzyki. W doborze treści uwzględniono trzy kierunki kształcenia twórczego: percepcyjny, ekspresyjny, a także recepcję sztuki. Autorki podręcznika skupiły się jeszcze na aspekcie wychowawczym i emocjonalnym dziecka.
Specjalnie napisana seria opowiadań Listy od Hani i Henia (czytanych przez osobę dorosłą) na temat emocji i problemów wieku wczesnoszkolnego ma pomóc siedmiolatkom w rozumieniu własnych emocji, poznawaniu nowych wzorów myślenia i działania.
Treści nauczania ujęte są w sposób modułowy $1566 w formie kącików tematycznych: Gimnastyka oka i języka $1567 celem kącika jest przygotowanie dziecka do produktywnego czytania. Są tu ćwiczenia oparte pomiędzy innymi na doskonaleniu słuchu fonematycznego i spostrzegawczości wzrokowej, pojawia się także czytanie globalne.
Wprowadzono na dodatek komponenty ćwiczeń z zakresu technik szybkiego czytania, np. Na poszerzanie pola widzenia czy koncentrację i gimnastykę oka. Tropiciele wiedzy $1568 kącik związany z treściami społecznym i środowiskowymi, którego zadaniem jest rozbudzenie zainteresowania dzieci światem i szeroko pojętą nauką; przygotowanie do wydajnego korzystania z dodatkowych źródeł informacji.
Rondelkolandia $1569 kącik poświęcony przygotowywaniu kombinacji kulinarnych; rozwija myślenie strukturalne (tworzenie nowych jakości z zadanych komponentów). Celem aktywności jest wdrożenie dziecka do pracy w grupie i utrzymywania porządku w trakcie pracy.
Warto ich znać $1570 kącik, w którym prezentowana jest sylwetka znanej postaci związanej z tematem dnia. Dzięki temu pierwszoklasiści zapoznają się z życiem i dorobkiem osób, które miały stanowczy wkład w kulturę, naukę lub sztukę.
Bawimy się z Noni $1571 kącik służy rozwijaniu wyobraźni dziecka. W podręczniku zaproponowano dwie formy zabaw. Pierwsza pomaga utrwalać wyrazy z trudnościami ortograficznymi przy pomocy mnemotechnik (haków pamięciowych, łańcuchowej metody skojarzeń, myślenia obrazami).
Druga kształtuje rozwój mowy, wzbogaca zasób słownictwa ucznia, pobudza jego wyobraźnię, uświadamia mu następstwo czasowe wydarzeń, wspomaga rozwój logicznego myślenia i doskonali umiejętność wypowiadania się.
Piórkiem, dźwiękiem i pędzelkiem $1572 kącik poświęcony treściom artystycznym. Jego celem jest rozwijanie wrażliwości artystycznej oraz wyobraźni dziecka i wskazywanie powiązań pomiędzy muzyką a malarstwem.