Dzieci inicjujące naukę w szkole podstawowej muszą zmierzyć się z zadaniem zbudowania poczucia kompetencji. Wyraża się ono pomiędzy innymi przekonaniem o własnej zdolności do radzenia sobie z wyzwaniami, jakie przed nimi zostają postawione.
Dla kształtowania się poczucia kompetencji ważne jest nie tylko powodzenie w nauce, ale także prawidłowe relacje z rówieśnikami. Relacje te w obfitym stopniu zależą od poziomu kompetencji społecznych rozwijanych intensywnie już w przedszkolu.
Jedną z nich jest umiejętność współpracy wymagająca skutecznego komunikowania się, udzielania i przyjmowania pomocy, empatycznego reagowania na emocje innych osób, orientacji na działanie, a także konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
Książka Marii Deptuły i Agnieszki Misiuk dostarcza rzetelnej wiedzy na temat kompetencji społecznych i ich znaczenia dla funkcjonowania dziecka w otoczeniu społecznym. Szczegółowo omówiono w niej pojęcie kompetencji społecznych i składające się na nie umiejętności.
Zaproponowano narzędzia upraszczające nauczycielom diagnozę kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Przedstawiono także propozycję modelu poznawania umiejętności współpracy dzieci w młodszym wieku szkolnym z perspektywy dziecka, rówieśników i nauczyciela.
Diagnoza taka może być punktem wyjścia w planowaniu pracy wychowawczej lub sposobem sprawdzenia efektów działań już podjętych. Czytelnik odszuka w książce także omówienie wybranych aspektów etycznych diagnozy kompetencji społecznych dzieci.