Czy prawo można przekroczyć w sposób usprawiedliwiony i moralnie dopuszczalny? Czy nieposłuszeństwo wobec prawa to tylko negatywna postawa sprzeciwu? W jakiej sytuacji można uciec się do nielegalnych działań? Czy za każdym razem potrzebne jest wcześniejsze wyczerpanie legalnych środków? Kiedy nieposłuszeństwo staje się groźnym nadużyciem? Czy zastosowanie przemocy poza prawem bywa usprawiedliwione?
„Nie można optymistycznie zakładać, że w społeczeństwie, które nie uznaje moralnej idei równouprawnienia, jednostka za pomocą legalnych środków potrafi zmienić prawo, które nierówno traktuje ludzi. Gdy w połowie XIX wieku Dred Scott, niewolnik ze stanu Missouri, próbował odzyskać wolność, stosując w tym celu prawem przewidziane procedury, Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych orzekł, że droga ta jest zarezerwowana tylko dla obywateli amerykańskich, którymi w rozumieniu Konstytucji Murzyni bez dwóch zdań nie są i nigdy nie będą. Czy w opisywanych okolicznościach wyczerpanie legalnych mechanizmów zmiany niesprawiedliwego prawa może być w słuszny sposób uważane za konieczny warunek uzasadnionego sprzeciwu? Odpowiedź pozytywna zdaje się stanowić wyzwanie wykraczające poza charakterystyczne argumenty wielbicieli radykalnego posłuszeństwa prawu".
Jak pisze Mirosław Rutkowski, uporczywy sprzeciw wobec prawa takich postaci jak Mahatma Gandhi, Martin Luther King lub Henry David Thoreau doprowadził do znaczącej poprawy życia ludzi w skali masowej, budząc sumienie i poczucie jednostkowej tożsamości obywatelskiej. Dzięki tym znanym aktom nieposłuszeństwa problem „złego prawa" i zalegalizowanej krzywdy ludzi wzbudził zainteresowanie światowej opinii publicznej. I niejednokrotnie to właśnie takie akty są źródłem lepszego prawa – dzięki nim prawo się rozwija, doskonali, żyje.
Mirosław Rutkowski jest profesorem Uniwersytetu Szczecińskiego. Zajmuje się zagadnieniami etyki normatywnej, metaetyki i raczkującą w Polsce dziedziną – etyką używaną. Badając poręczne problemy filozofii, dużo podróżował: wyjazdy na uniwersytety do Finlandii, New Delhi, Kalkuty, Pekinu, Madrytu czy Bolonii pozwoliły mu poznać warunki społeczne, kulturowe i prawne najróżniejszych społeczeństw. Wiedzę uzupełniał jeszcze na Uniwersytecie Oxfordzkim, gdzie słuchał wykładów m. In. Bernarda Williamsa i Ronalda Dworkina i gdzie poprzez cały rok akademicki terminował u Dereka Parfita. Współredaguje czasopisma filozoficzne „Analiza i Egzystencja" i „Nowa Krytyka", jest redaktorem naczelnym internetowego czasopisma naukowego „Etyka ergonomiczna"(etykapraktyczna.pl). Jest też autorem książek Obowiązek moralny a motywacja, Dlaczego potrafimy działać moralnie?, Rola rozumu w decyzjach moralnych. Etyka Davida Hume’a
linia procesu: FILOZOFIA W PRAKTYCE
ISBN: 9788301167226
Kod paskowy: 978830116722601
Autorzy: Rutkowski Mirosław
Wydanie: 1
Rok wydania: 2011
Kod wydawcy: 20411
Miejscowość: Warszawa
ilość stron: 168
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
PKWiU: 58.11.1
Format: 16.8x23.8cm
Głębokość (mm): 10
Waga: 0.34
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka
„Nie można optymistycznie zakładać, że w społeczeństwie, które nie uznaje moralnej idei równouprawnienia, jednostka za pomocą legalnych środków potrafi zmienić prawo, które nierówno traktuje ludzi. Gdy w połowie XIX wieku Dred Scott, niewolnik ze stanu Missouri, próbował odzyskać wolność, stosując w tym celu prawem przewidziane procedury, Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych orzekł, że droga ta jest zarezerwowana tylko dla obywateli amerykańskich, którymi w rozumieniu Konstytucji Murzyni bez dwóch zdań nie są i nigdy nie będą. Czy w opisywanych okolicznościach wyczerpanie legalnych mechanizmów zmiany niesprawiedliwego prawa może być w słuszny sposób uważane za konieczny warunek uzasadnionego sprzeciwu? Odpowiedź pozytywna zdaje się stanowić wyzwanie wykraczające poza charakterystyczne argumenty wielbicieli radykalnego posłuszeństwa prawu".
Jak pisze Mirosław Rutkowski, uporczywy sprzeciw wobec prawa takich postaci jak Mahatma Gandhi, Martin Luther King lub Henry David Thoreau doprowadził do znaczącej poprawy życia ludzi w skali masowej, budząc sumienie i poczucie jednostkowej tożsamości obywatelskiej. Dzięki tym znanym aktom nieposłuszeństwa problem „złego prawa" i zalegalizowanej krzywdy ludzi wzbudził zainteresowanie światowej opinii publicznej. I niejednokrotnie to właśnie takie akty są źródłem lepszego prawa – dzięki nim prawo się rozwija, doskonali, żyje.
Mirosław Rutkowski jest profesorem Uniwersytetu Szczecińskiego. Zajmuje się zagadnieniami etyki normatywnej, metaetyki i raczkującą w Polsce dziedziną – etyką używaną. Badając poręczne problemy filozofii, dużo podróżował: wyjazdy na uniwersytety do Finlandii, New Delhi, Kalkuty, Pekinu, Madrytu czy Bolonii pozwoliły mu poznać warunki społeczne, kulturowe i prawne najróżniejszych społeczeństw. Wiedzę uzupełniał jeszcze na Uniwersytecie Oxfordzkim, gdzie słuchał wykładów m. In. Bernarda Williamsa i Ronalda Dworkina i gdzie poprzez cały rok akademicki terminował u Dereka Parfita. Współredaguje czasopisma filozoficzne „Analiza i Egzystencja" i „Nowa Krytyka", jest redaktorem naczelnym internetowego czasopisma naukowego „Etyka ergonomiczna"(etykapraktyczna.pl). Jest też autorem książek Obowiązek moralny a motywacja, Dlaczego potrafimy działać moralnie?, Rola rozumu w decyzjach moralnych. Etyka Davida Hume’a
linia procesu: FILOZOFIA W PRAKTYCE
ISBN: 9788301167226
Kod paskowy: 978830116722601
Autorzy: Rutkowski Mirosław
Wydanie: 1
Rok wydania: 2011
Kod wydawcy: 20411
Miejscowość: Warszawa
ilość stron: 168
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
PKWiU: 58.11.1
Format: 16.8x23.8cm
Głębokość (mm): 10
Waga: 0.34
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka