Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3
Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3
Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3
Podręczniki Wydawnictwo Naukowe PWN

Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3

134,87 zł

Wyjątkowa promocja dla Ciebie!

Najkorzystniejszą ofertę przygotował TaniaKsiazka.pl w cenie 134,87 zł

Przeszukaliśmy wiele sklepów internetowych w naszym systemie aby odszukać najlepszą ofertę dla Ciebie. Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3 Wydawnictwo Naukowe PWN z kategorii podręczniki kupisz w cenie 134,87 zł w sklepie TaniaKsiazka.pl. Przedstawiona kwota 134,87 zł nie zawiera ewentualnych kosztów wysyłki.

Zobacz wszystkie oferty ...
  • Cechy:
  • Podręczniki
  • Wydawnictwo Naukowe PWN
  • 9788301198992
  • twarda
  • Bartosz Warzocha
  • Wydawnictwo Naukowe Pwn
  • 1112
  • 2018

Opis Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3

Tytuł Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3 Autor Bartosz W. Warzocha Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-19899-2 Rok wydania 2018 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 1112 Format pdf Spis treści Od autora XXVII Podziękowania XXVIII Wprowadzenie XXIX Zakres tematyczny książki XXIX Ważna uwaga o konstrukcji książki, czyli zanim kupisz XXIX Dla kogo jest ta książka? XXXI Konwencje przyjęte w książce XXXI Warsztat XXXIII MS Windows XXXIII Microsoft Visual C++ XXXIII Code::Blocks XXXIII Inne XXXIV PoEdit XXXIV GIMP XXXIV Materiały uzupełniające do książki XXXIV Errata i aktualizacje XXXIV Notka prawna XXXV Część I Poznajemy wxWidgets 3 1 1. Biblioteka 3 1.1. Czym jest wxWidgets? 3 1.2. Pobieranie i instalacja wxWidgets 4 1.2.1. Konwencje numerowania wersji biblioteki 5 1.2.2. Instalacja wxWidgets w systemach MS Windows 5 1.2.2.1. Zmienna systemowa WXWIN 5 1.2.3. Instalacja wxWidgets w systemach Ubuntu i Mint 6 1.2.3.1. Ręczna instalacja biblioteki z archiwum tar 6 1.2.3.2. Instalacja wxWidgets z zestawu Ubuntu/Debian 10 1.3. Foldery i pliki wxWidgets 11 1.4. Kompilacja wxWidgets 13 1.4.1. Plik setup.h i typowe atrybuty kompozycji 13 1.4.1.1. Ustawienia globalne (global settings) 13 1.4.1.2. Ustawienia kompatybilności wersji (compatibility settings) 14 1.4.1.3. Ustawienia debugowania (debugging settings) 14 1.4.1.4. Wsparcie standardu Unicode (Unicode support) 14 1.4.1.5. Funkcje globalne (global features) 14 1.4.1.6. Współpraca z biblioteką charakterystyczną (Interoperability with the standard library) 15 1.4.1.7. Opcje niezwiązane z GUI (Non GUI features selection) 16 1.4.1.8. Kontrolki GUI (Individual GUI controls) 20 1.4.1.9. Różności GUI (Miscellaneous GUI Stuff) 23 1.4.1.10. Okna dialogowe (common dialogs) 24 1.4.1.11. Wsparcie metaplików (Metafiles support) 25 1.4.1.12. Duże kontrolki GUI (Big GUI controls) 26 1.4.1.13. Przetwarzanie informacji (Data transfer) 26 1.4.1.14. Ustawienia zróżnicowane (Miscellaneous settings) 27 1.4.1.15. Klasy wxDC (wxDC classes for various output formats) 27 1.4.1.16. Wsparcie dla formatów graficznych (image format support) 28 1.4.1.17. Inne opcje pliku setup.h 28 1.4.1.18. Opcje zależne od platformy 29 1.4.2. Kompilacja wxWidgets w systemach MS Windows 29 1.4.3. Kompilacja wxWidgets w systemach Ubuntu Linux i Mint Linux 29 1.5. Struktura biblioteki wxWidgets 29 1.6. Słowo o konwencjach i stylu kodowania w wxWidgets 30 1.6.1. Pliki 31 1.6.2. Konwencje nazewnicze 31 1.6.3. Fason kodowania 31 1.6.4. Jakość kodu 32 1.6.5. Ograniczenia C++ 32 1.6.6. Inne 33 2. Przygotowanie projektu 34 2.1. Visual C++ (MS Windows) 34 2.1.1. Utworzenie projektu 35 2.1.2. Konfiguracja projektu 36 2.1.2.1. Konfiguracja x86 (Win32) 37 2.1.2.2. Konfiguracja x64 43 2.1.3. Dodanie plików źródłowych 50 2.1.4. Zapisanie szablonu projektu 50 2.2. Code::Blocks (Ubuntu i Mint) 52 2.2.1. Utworzenie projektu 52 2.2.2. Konfiguracja projektu 54 2.2.2.1. Ogólne opcje projektu 54 2.2.2.2. Opcje kompozycji i konsolidacji 55 2.2.3. Dodanie plików źródłowych 56 2.2.4. Zapisanie szablonu projektu 58 2.2.5. Rozwiązywanie problemów z kodowaniem plików 58 2.2.6. Rozwiązywanie problemów z wieloma wersjami wxWidgets 58 2.2.6.1. Wybór wersji wxWidgets przy pomocy wx-config 58 2.2.6.2. Wybór wersji wxWidgets za pomocą własnego pliku Makefile 59 2.3. O projektach Code::Blocks i wxWidgets w systemach MS Windows 61 2.4. Podsumowanie 62 3. Pierwsze okno 63 3.1. Ogólna struktura aplikacji 63 3.2. Detale głównego okna programu 66 3.2.1. Modyfikowanie konstruktora 68 3.3. Pasek stanu 69 3.3.1. Funkcja CreateStatusBar() 69 3.3.2. Więcej opcji paska stanu 70 3.3.2.1. Modyfikacja wymiarów pól paska stanu 70 3.3.2.2. Modyfikacja liczby pól paska stanu 72 3.3.3. Nowoczesne tworzenie paska stanu 72 3.4. Pasek menu 73 3.4.1. Realizacja paska menu 73 3.4.2. Sprytne odmiany funkcji Append() 76 3.4.3. Skróty klawiaturowe menu 78 3.4.4. Dygresja graficzna, czyli słowo o ikonach w menu 79 3.4.5. Co dalej? 79 4. Obsługa zdarzeń 80 4.1. Wprowadzenie do obsługi zdarzeń 80 4.1.1. Identyfikatory 80 4.1.2. Funkcje akcji programu 81 4.1.3. Tablica zdarzeń 83 4.1.4. Uzupełniamy program modelowy 84 4.2. Wokół pętli zdarzeń... 86 4.3. Niektóre metody klasy wxCommandEvent 88 4.4. Rozpoznawanie inicjatora zdarzenia przy pomocy funkcji GetId() 90 4.4.1. Składanie zdarzeń 90 4.4.2. Zakresowe makra obsługi zdarzeń 91 4.5. Dynamiczna obsługa zdarzeń 92 4.5.1. Odrobina klasyki, czyli funkcje Connect() i Disconnect() 92 4.5.2. Z duchem czasu, czyli funkcje Bind() i Unbind() 94 4.5.3. Kanon C++11 i obsługa zdarzeń wxWidgets 96 4.6. Zaimplementowane identyfikatory wxWidgets 97 4.6.1. Zastosowane identyfikatory wxWidgets i odkrywanie tajemnic menu 98 4.7. Unikatowe zdarzenie wxEVT_CLOSE_WINDOW 99 4.7.1. Realizacja pytania o wyjście z programu 99 4.8. Zdarzenia myszy i klawiatury 100 4.8.1. Obsługa zdarzeń myszy 100 4.8.2. Obsługa zdarzeń klawiatury 103 4.8.2.1. Problem globalnej obsługi zdarzeń klawiatury 106 4.9. Inne typy zdarzeń 108 4.10. Pisanie własnych zdarzeń 110 4.10.1. Kiedy i gdzie stosować własne zdarzenia? 110 4.10.2. Realizacja własnych zdarzeń 111 4.10.2.1. Podstawowa realizacja własnych zdarzeń 111 4.10.2.2. Innowacyjna realizacja własnych zdarzeń 112 5. Zanim przejdziemy dalej... 116 5.1. Kod aplikacji wxWidgets w różnorodnych plikach 116 5.2. Podobieństwo konstruktorów i metod, czyli słowo o tym, jak z łatwością i szybko opanować wxWidgets 116 5.3. Konstruktor czy Create()? 119 Część II Zdobywamy obszar klienta 121 6. Wisielec, czyli podstawowe kontrolki i techniki wxWidgets 123 6.1. Koncepcja programu 124 6.2. Kilka uwag o menu Wisielca 125 6.3. Klasa wxPanel – podstawowy kontener GUI 126 6.4. Grafika w programie: wxBitmap, wxImage i wxIcon 127 6.4.1. Procedury obsługi grafiki 127 6.4.2. Klasa wxBitmap 128 6.4.2.1. Tworzenie bitmapy i inicjowanie jej danymi 129 6.4.2.2. Enigmatyczny format XPM 130 6.4.2.3. Obiekty wxBitmap i grafika zastosowana 131 6.4.2.4. Operacje na wxBitmap 133 6.4.3. Klasa wxImage 135 6.4.3.1. Tworzenie obiektów wxImage 135 6.4.3.2. Operacje na wxImage 136 6.4.3.3. Przekształcanie bitmapy wxBitmap za pomocą wxImage 137 6.4.4. Klasa wxIcon 138 6.5. Lokalizacja plików aplikacji w różnorodnych systemach operacyjnych 139 6.5.4.1. Pomocne funkcje narzędziowe i plik utils.h 142 6.6. Ustawiamy ikonę programu 143 6.7. Pasek narzędzi wxToolBar 144 6.7.1. Realizacja paska narzędzi 144 6.7.2. Zarządzanie paskiem narzędzi 148 6.7.3. Menu w pasku narzędzi 150 6.7.4. Kontrolki w pasku narzędzi 151 6.8. Statyczne komponenty GUI 153 6.8.1. Klasa wxStaticText 153 6.8.2. Klasa wxStaticBitmap 154 6.8.3. Klasa wxStaticLine 155 6.8.4. Klasa wxStaticBox 155 6.9. Wprowadzenie do programowania GUI opartego na relacjach 156 6.9.1. Czym są sizery? 157 6.9.2. Klasa wxBoxSizer 157 6.9.3. Klasa wxStaticBoxSizer 159 6.9.4. Analiza przypadków 159 6.9.4.1. Przypadek 1 – prosty sizer liniowy 159 6.9.4.2. Przypadek 2 – klasyczne okno dialogowe 162 6.9.4.3. Przypadek 3 – koncepcja GUI Wisielca 163 6.9.5. Składamy szkielet GUI Wisielca 165 6.10. Czcionki i odcienie w wxWidgets 169 6.10.1. Klasa wxFont 169 6.10.1.1. Modyfikacja utworzonych czcionek 171 6.10.1.2. Użycie czcionek wxFont 172 6.10.1.3. Ustawiamy czcionki Wisielca 173 6.10.2. Klasa wxColour, baza barw i inne kolorowe ciekawostki 173 6.10.2.1. Przetwarzanie informacji koloru 176 6.10.2.2. Słowo o kolorach z wxStockGDI 177 6.10.2.3. Kolory systemowe 178 6.10.2.4. Użycie odcieni wxWidgets 179 6.10.2.5. Ustawiamy odcienie GUI Wisielca 180 6.11. Wstęp do podstawowych kontrolek dynamicznych 181 6.11.1. Okno tekstowe wxTextCtrl 182 6.11.1.1. Kreujemy kontrolkę tekstową wxTextCtrl 182 6.11.1.2. Ważniejsze metody klasy wxTextCtrl 184 6.11.1.3. Zdarzenia klasy wxTextCtrl i ich obsługa 187 6.11.2. Świat przycisków wxWidgets 189 6.11.2.1. Klasa wxButton 189 6.11.2.2. Klasa wxToggleButton 191 6.11.2.3. Klasa wxBitmapButton 192 6.11.3. Lista rozwijana wxComboBox 192 6.11.3.1. Klasa wxArrayString 193 6.11.3.2. Realizacja listy rozwijanej 194 6.11.3.3. Niektóre metody klasy wxComboBox 195 6.11.3.4. Obsługa zdarzeń listy rozwijanej 196 6.11.4. Kontrolki numeryczne wxSpinCtrl i wxSpinCtrlDouble 197 6.11.4.1. Klasa wxSpinCtrl 197 6.11.4.2. Klasa wxSpinCtrlDouble 198 6.11.4.3. Style kontrolek numerycznych 199 6.11.4.4. Ważniejsze metody kontrolek numerycznych 199 6.11.4.5. O zdarzeniach kontrolek numerycznych 200 6.12. Inne kontrolki wxWidgets 201 6.12.1. Jak korzystać z dokumentacji klas wxWidgets 202 6.13. Kompletujemy GUI Wisielca 203 6.13.1. Log 203 6.13.2. Ustawienia 205 6.14. Rysowanie szubienicy, czyli tajemnice klasy wxDC 207 6.14.1. Dostępne konteksty maszyn 207 6.14.2. Rysowanie z wxDC w praktyce 208 6.14.2.1. Pióro i pędzel 208 6.14.2.2. Metody rysujące 210 6.14.3. Pierwsze rysunki 214 6.14.3.1. Rysowanie w obszarze klienta (wxClientDC) 214 6.14.3.2. Rysowanie za pomocą myszy 218 6.14.4. Znaczenie zdarzenia wxEVT_PAINT i wieloplatformowość 219 6.14.4.1. Uniwersalny wieloplatformowy blok rysunkowy 220 6.14.5. Piszemy funkcję rysującą szubienicę 221 6.15. Wykończyć Wisielca! 224 6.15.1. Założenia 224 6.15.2. Konieczne zmienne i funkcje 225 6.15.3. Wprowadzanie odgadywanych liter z klawiatury 226 6.15.4. Obsługa logu 227 6.15.5. Mierzenie czasu 228 6.15.6. Ustawienie stanu początkowego gry 229 6.15.7. Funkcja wyświetlająca hasło 230 6.15.8. Rozpoczęcie gry 230 6.15.9. Przebieg rozgrywki 232 6.15.10. Zakończenie gry 236 6.15.11. Przerwanie gry 237 6.16. Podsumowanie 238 7. Własny edytor C++, czyli bardziej nowoczesne kontrolki i techniki wxWidgets 239 7.1. Koncepcja programu 240 7.2. Przygotowanie szkieletu aplikacji 241 7.2.1. Wytwarzamy główne okno 241 7.2.2. Realizujemy pasek menu z ikonami 242 7.2.3. Pasek narzędzi 247 7.2.4. Domykamy szkielet aplikacji 248 7.2.5. Zanim zaczniemy pracę nad GUI edytora 251 7.3. Kontener wxSplitterWindow 251 7.3.1. Wstawiamy kontener do programu 253 7.3.2. Wstawiamy kontener prawej kolumny 255 7.3.3. Pozostałe ważniejsze metody klasy wxSplitterWindow, o których warto wiedzieć 255 7.3.4. Obsługa zdarzeń kontenera wxSplitterWindow 257 7.3.5. Edytor C++ – przygotowanie sizerów obszarów GUI 258 7.3.6. Multi Document Interface (MDI) i wxAUI, czyli inne podejście do organizacji GUI 258 7.4. Drzewo projektu, czyli klasa wxTreeCtrl 259 7.4.1. Jak działa drzewo wxTreeCtrl? 260 7.4.2. Trochę teorii o drzewach wxTreeCtrl 260 7.4.3. Obsługa zdarzeń klasy wxTreeCtrl 262 7.4.4. Ikony drzewa i lista wxImageList 262 7.4.5. Operacje drzewa wxTreeCtrl 265 7.4.5.1. Dodawanie, wstawianie i usuwanie komponentów drzewa 265 7.4.5.2. Modyfikowanie widoku drzewa 267 7.4.5.3. Zarządzanie drzewem i jego elementami 268 7.4.6. Formujemy drzewo plików projektu edytora C++ 279 7.4.6.1. Przygotowanie struktury informacji plików projektu C++ 279 7.4.6.2. A co z plikami spoza projektu? 281 7.4.6.3. Klasa drzewa projektu, czyli ProjectTreeCtrl 282 7.4.6.4. Wyszukiwanie plików projektu w drzewie 283 7.4.6.5. Wyszukiwanie innych komponentów drzewa 285 7.4.6.6. Wstawianie części do drzewa 286 7.4.6.7. Inne przydatne metody 287 7.4.6.8. Co dalej z drzewem projektu? 287 7.5. Stwarzamy plik projektu, czyli praca z biblioteką wxXML 288 7.5.1. Bezzwłoczne wprowadzenie do języka XML 288 7.5.2. Struktura XML pliku projektu 289 7.5.3. Poznajemy bibliotekę składową wxXML i jej klasy 291 7.5.3.1. Klasa wxXmlDocument 291 7.5.3.2. Klasa wxXmlNode i znaczniki XML 293 7.5.3.3. Techniki definiowania istotników XML z użyciem wxXmlNode 295 7.5.3.4. Przegląd niektórych przydatnych metod klasy wxXmlNode 298 7.5.3.5. Odczyt, przetwarzanie i zapis pliku XML 299 7.5.3.6. Usprawniamy pracę, czyli własna klasa dokumentu XML 305 7.5.4. Realizacja pliku projektu i jego obsługi w edytorze C++ 310 7.5.4.1. Okno wyjścia konsoli 310 7.5.4.2. Drzewo i jego ikony 311 7.5.4.3. Tworzenie nowego pliku projektu 312 7.5.4.4. Otwieranie istniejącego pliku projektu 319 7.5.4.5. Dodawanie plików do projektu 324 7.5.4.6. Zmiana nazwy pliku w projekcie 329 7.5.4.7. Likwidowanie plików z projektu 331 7.5.4.8. A co z pozostałymi operacjami na plikach? 332 7.5.4.9. Temat nadobowiązkowy – menu kontekstowe dla plików w drzewie projektu 333 7.6. WxBookCtrlBase i klasy kontenerów pochodnych 334 7.6.1. Klasa wxBookCtrlBase 334 7.6.2. Klasa zdarzeń wxBookCtrlEvent 336 7.6.3. Przegląd kontenerów opartych na klasie wxBookCtrlBase 337 7.6.3.1. Klasa wxNotebook 337 7.6.3.2. Klasa wxChoicebook 339 7.6.3.3. Klasa wxListbook 340 7.6.3.4. Pozostałe kontenery wxBookCtrl 341 7.6.3.5. Sposoby korzystania z kontenerów wxBookCtrl 342 7.6.3.6. Utrudnienia w korzystaniu z kontenerów wxBookCtrl wraz z elementami języka C++11 i nowszych 347 7.6.3.7. Dodajemy kontener do edytora C++ 347 7.7. Serce edytora, czyli klasa wxStyledTextCtrl 348 7.7.1. Przygotowanie biblioteki wxSTC 349 7.7.2. Tworzenie kontrolki edytora wxStyledTextCtrl i jej konfiguracja 349 7.7.2.1. Podstawowy konstruktor klasy wxStyledTextCtrl 349 7.7.2.2. Podstawowa konfiguracja kontrolki wxStyledTextCtrl 350 7.7.3. Zdarzenia klasy wxStyledTextCtrl i ich obsługa 355 7.7.4. Przegląd pokaźnych możliwości klasy wxStyledTextCtrl 358 7.7.4.1. Słowo o metodach reimplementowanych z wxTextEntry i innych metodach związanych z edycją 358 7.7.4.2. Składanie kodu (code folding) 361 7.7.4.3. Autouzupełnianie kodu (code autocompletion) 367 7.7.4.4. Notatki i komunikaty w kodzie 373 7.7.4.5. Podświetlanie pasujących nawiasów 378 7.7.5. Wnioski 381 7.8. Ten moment, gdy serce inicjuje bić… 381 7.8.1. Otwieranie plików w edytorze 382 7.8.1.1. Przygotowania 382 7.8.1.2. Funkcja obsługująca składanie kodu 386 7.8.1.3. Funkcja otwierająca dokumenty w nowych oknach edytora 386 7.8.1.4. Wyświetlanie pliku dodawanego do projektu 387 7.8.1.5. Wyświetlanie pliku aktywowanego w drzewie projektu 388 7.8.1.6. Wyświetlanie pliku spoza projektu 390 7.8.2. Działania związane z edycją plików 390 7.8.2.1. Wykrywanie edycji i zmiana ikony pliku 390 7.8.2.2. Metody edycyjne 391 7.8.3. Wyszukiwanie i zamiana ciągów znaków 392 7.8.3.1. Wyświetlenie okna dialogowego wyszukiwania i zamiany ciągów znaków 393 7.8.3.2. Metoda wyszukująca 394 7.8.3.3. Realizacja wyszukiwania ciągów znaków 396 7.8.3.4. Realizacja zamiany ciągów znaków 398 7.8.3.5. Właściwe zamykanie okna dialogowego zamiany 399 7.8.4. Zapis i zamykanie dokumentów 400 7.8.4.1. Ogólne metody zapisujące 400 7.8.4.2. Zapis na życzenie użytkownika 402 7.8.4.3. Zamykanie plików aktywnego projektu 403 7.8.4.4. Zamykanie aplikacji a kontrola niezapisanych plików 404 7.8.5. Ostatnie uzupełnienia 404 7.8.6. Wnioski 405 7.9. Zgłębiamy tajemnice listy wxListCtrl 406 7.9.1. Tworzenie listy wxListCtrl i tryby jej pracy 407 7.9.1.1. Pozostałe style klasy wxListCtrl 408 7.9.1.2. Ikony listy 408 7.9.1.3. Komponenty listy, czyli klasa wxListItem 409 7.9.2. Obsługa zdarzeń klasy wxListCtrl 411 7.9.3. Ważniejsze metody klasy wxListCtrl 412 7.9.3.1. Zarządzanie elementami listy 412 7.9.3.2. Informacje powiązane z elementem listy 414 7.9.3.3. Korzystanie z przełączników rodzaju checkbox w obrębie listy 415 7.9.3.4. Praca z listą w trybie szczegółowym 416 7.9.3.5. Testowanie komponentów listy (na przykładzie listy szczegółowej) 419 7.9.3.6. Szersze spojrzenie na cechy składników listy wxListCtrl i klasa wxListItemAttr 420 7.9.4. Progresywne zabawy z listą wxListCtrl 420 7.9.4.1. Przemieszczanie wierszy listy w trybie szczegółowym 421 7.9.4.2. Sortowanie listy wxListCtrl 425 7.9.4.3. WxListCtrl jako lista rozwijana kontrolek typu ‘combobox’ 432 7.9.5. Inne klasy list dostępnych w wxWidgets 436 7.9.6. Formujemy listę statystyk plików programu wxC++ 440 7.9.6.1. Tworzenie listy statystyki 441 7.9.6.2. Aktualizacja danych listy statystyk 441 7.10. Przełącznik wxCheckBox 443 7.10.1. Tworzenie i tryby pracy przełączników wxCheckBox 444 7.10.1.1. Style i obsługa zdarzeń klasy wxCheckBox 444 7.10.1.2. Ważniejsze metody klasy wxCheckBox 444 7.10.2. Korzystanie z przełącznika wxCheckBox (na przykładzie aplikacji wxC++) 445 7.11. Szybkie wprowadzenie do drukowania w wxWidgets 446 7.11.1. Klasa wxHtmlEasyPrinting i inicjowanie środowiska drukowania 447 7.11.2. Konfiguracja wydruku 448 7.11.3. Przygotowanie tekstu do drukowania 449 7.11.4. Wydruk, podgląd wydruku oraz ustawienia strony 450 7.11.5. Littera scripta manet 452 7.12. Pozostałe uzupełnienia i funkcje programu wxC++ 452 7.12.1. Implementacja trybu pełnoekranowego 452 7.12.2. Prosty kreator klas C++ 453 7.13. Aplikacja wxC++ – zakończenie 454 7.13.1. Propozycje udoskonaleń programu 455 8. Level completed, czyli co jeszcze w trawie piszczy? 459 Część III Potęga dialogu 463 9. Charakterystyczne okna i funkcje dialogowe oraz inne techniki interakcji z użytkownikiem 465 9.1. Okna dialogowe związane z pobieraniem danych od użytkownika 466 9.1.1. Pobieranie tekstu 467 9.1.1.1. Pobieranie zwykłego tekstu 467 9.1.1.2. Pobieranie hasła (tekstu ukrytego) 468 9.1.1.3. Ograniczenia funkcji wxGetTextFromUser() i wxGetPasswordFromUser 468 9.1.1.4. Klasa wxTextEntryDialog 468 9.1.1.5. Klasa wxPasswordEntryDialog 470 9.1.2. Pobieranie wartości numerycznych 470 9.2. Okna dialogowe związane z pobieraniem wyborów użytkownika 471 9.2.1. Dobór kroju czcionki 471 9.2.1.1. Klasa wxFontDialog 473 9.2.2. Wybór znaku 474 9.2.3. Wybór koloru 476 9.2.3.1. Klasa wxColourDialog 477 9.2.4. Dobór jednej lub wielu opcji 478 9.2.4.1. Funkcje dialogowe wyboru pojedynczego 478 9.2.4.2. Sprytne funkcje wyboru pojedynczego 481 9.2.4.3. Klasa wxSingleChoiceDialog 482 9.2.4.4. Funkcje dialogowe wyboru wielokrotnego 484 9.2.4.5. Klasa wxMultiChoiceDialog 485 9.2.5. Definiowanie szyku danych 486 9.2.5.1. Klasa wxRearrangeDialog 486 9.2.5.2. Klasach wxRearrangeCtrl i wxRearrangeList 488 9.3. Okna dialogowe systemu plików 488 9.3.1. Okna dialogowe do pracy z katalogami 489 9.3.1.1. Klasa wxDirDialog 489 9.3.2. Okna dialogowe do pracy z plikami 490 9.3.2.1. Tryby pracy dialogów plikowych 490 9.3.2.2. Funkcje dialogowe do pracy z plikami 491 9.3.2.3. Klasa wxFileDialog 494 9.4. Informacyjne okna dialogowe 498 9.4.1. Podstawowe okna informacyjne 498 9.4.1.1. Klasa wxMessageDialog 498 9.4.1.2. Funkcja wxMessageBox() 502 9.4.1.3. Funkcja wxInfoMessageBox() 502 9.4.2. Paski komunikatów 503 9.4.3. Okna danych o programie 505 9.4.3.1. Funkcja wxAboutBox() i klasa wxAboutDialogInfo 505 9.4.4. Okno komunikatów diagnostycznych, czyli klasa wxLogGui 507 9.4.5. Okna dialogowe i techniki wizualizacji postępu 509 9.4.5.1. Klasy wxGenericProgressDialog i wxProgressDialog 509 9.4.5.2. Klasa wxAppProgressIndicator 512 9.4.6. Okna dialogowe i techniki wizualizowania zajętości 513 9.4.6.1. Wizualizacja zajętości przez wygląd kursora 513 9.4.6.2. Klasa wxBusyInfo 514 9.4.7. Powiadomienia 516 9.4.7.1. Klasa wxNotificationMessage 516 9.4.7.2. Metoda wxTopLevelWindow::RequestUserAttention() 519 9.4.8. Okna dialogowe związane z systemem pomocy i wsparciem 520 9.4.8.1. Porada dnia 520 9.4.8.2. Zwiększone podpowiedzi 522 9.4.8.3. Okno dialogowe pomocy HTML 523 9.5. Pozostałe okna dialogowe 527 9.5.1. Arkusze właściwości 527 9.5.2. Okno dialogowe wyszukiwania i zamiany ciągu znaków 530 9.5.3. Okno dialogowe konfiguracji drukowania 531 9.5.4. Kreator wxWizard 533 9.6. Kontrolki pochodne od wxPickerBase 538 9.6.1. Klasa wxColourPickerCtrl 538 9.6.2. Klasa wxFontPickerCtrl 540 9.6.3. Klasy wxDirPickerCtrl i wxFilePickerCtrl 541 9.6.4. Przegląd ważniejszych wspólnych metod klas dziedziczących z wxPickerBase 544 9.7. Podsumowanie i słowo o dialogowych kontrolkach GUI 544 10. Walidacja informacji wejściowych 545 10.1. Aplikacja przykładowa i funkcja testująca 545 10.2. Pasywne testy danych wejściowych 546 10.2.1. Kontrola pasywna danych wejściowych kontrolki GUI 547 10.2.2. Kontrola pasywna informacji wejściowych w oknach dialogowych 547 10.3. Aktywne testy danych wejściowych 548 10.3.1. Kontrola aktywna informacji wejściowych kontrolki GUI 548 10.3.2. Kontrola aktywna informacji wejściowych w oknach dialogowych 549 10.4. Praca z walidatorami wxWidgets 551 10.4.1. Klasa wxValidator 552 10.4.2. Walidator tekstowy wxTextValidator 553 10.4.3. Walidatory numeryczne wxIntegerValidator i wxFloatingPointValidator 555 10.4.4. Walidator generyczny wxGenericValidator 557 10.4.5. Walidacja wyrażeń regularnych 558 10.4.6. Własny walidator uniwersalny 563 10.4.7. Nieco więcej o transferze danych 568 10.5. Podsumowanie rozdziału, czyli jakiej metody walidacji wykorzystać? 568 11. Aplikacja Bibliotekarz i realizacja własnych okien dialogowych 570 11.1. Klasa wxDialog i jej cechy 570 11.1.1. Tworzenie własnych klas okien dialogowych opartych na klasie wxDialog 571 11.1.2. Zdarzenia okna dialogowego wxDialog 572 11.1.3. Sposoby wyświetlania okien dialogowych wxDialog 572 11.1.3.1. C++11 i świeże możliwości wyświetlania okien dialogowych 574 11.1.3.2. Pozostałe metody związane z wyświetlaniem okna dialogowego 574 11.1.4. Metody usprawniające tworzenie GUI okien dialogowych opartych na klasie wxDialog 575 11.1.4.1. Tworzenie obszaru przycisków 575 11.1.4.2. Ułatwianie tworzenia pozostałych obszarów GUI 576 11.1.5. Adaptacja obfitych obszarów zawartości 576 11.1.6. Pozostałe ważniejsze metody klasy wxDialog 579 11.2. Przygotowanie aplikacji Bibliotekarz 579 11.2.1. Główne założenia i przygotowanie do pracy nad programem 579 11.2.1.1. Przygotowanie trzonu aplikacji 580 11.2.1.2. Implementacja prostego systemu przechowywania konfiguracji programu 582 11.2.2. Klasa biblioteki 586 11.2.2.1. Dodanie biblioteki do programu 594 11.3. Piszemy pierwsze okno dialogowe 595 11.3.1. Zanim zaczniemy 596 11.3.1.1. Horyzontalny sizer z etykietą 596 11.3.2. Generujemy klasę własnego okna dialogowego 597 11.3.3. Piszemy konstruktor klasy BookDialog 599 11.3.4. Pozostałe metody klasy BookDialog 604 11.3.5. Korzystanie z okna dialogowego w programie 606 11.3.5.1. Likwidowanie książki z biblioteki 608 11.3.6. Wnioski 609 11.4. Współdziałanie własnych okien dialogowych z własnymi walidatorami 609 11.4.1. Klasa LendBookDialog 609 11.4.2. Implementacja wypożyczania i oddawania książki 611 11.5. Okna dialogowe oparte na klasie wxFrame 612 11.5.1. Klasa MailConfigDialog 612 11.5.2. Implementacja mechanizmu modalnego wyświetlania okna 615 11.5.3. Obsługa charakterystycznych przycisków 617 11.5.4. Zastosowanie klasy MailConfigDialog w programie 618 11.5.5. Wnioski 619 11.6. Ostatnie podejście do pisania własnych okien dialogowych i zmiana zwracanego kodu 619 11.6.1. Klasa SMTPConfigDialog 619 11.6.2. Włączenie okna konfiguracji SMTP do aplikacji 622 11.7. Kończymy aplikację Bibliotekarz 622 11.7.1. Wybór między wxSocketBase, wxEMail a biblioteką POCO 622 11.7.2. Pobieranie i kompozycja biblioteki POCO 623 11.7.2.1. Kombinacja biblioteki POCO w MS Windows 623 11.7.2.2. Kombinacja i instalacja biblioteki POCO w Linux 625 11.7.2.3. Wersja binarna bibliotek dla MS Windows 625 11.7.3. Dodanie biblioteki POCO do projektu 625 11.7.3.1. MS Windows (Visual Studio) 625 11.7.3.2. Linux (Code::Blocks) 626 11.7.3.3. Pliki nagłówkowe 627 11.7.4. Wysyłanie wiadomości e-mail za pomocą biblioteki POCO 627 11.8. Podsumowanie i propozycje udoskonalenia aplikacji 631 Część IV progresywne programowanie wxWidgets 633 12. Tajemnice pracy z ciągami znaków w wxWidgets, czyli klasa wxString i nie tylko... 635 12.1. Klasa wxString i jej stosowanie 635 12.1.1. Tworzenie obiektów wxString 636 12.1.2. Konkatenacja ciągów wxString 638 12.1.2.1. Operatory konkatenacji 638 12.1.2.2. Funkcje wstawiające 638 12.1.3. Dostęp do komponentów łańcucha wxString 639 12.1.3.1. Metody dostępu 639 12.1.3.2. Dostęp poprzez iteratory 639 12.1.4. Konwersja wxString do innych typów i odwrotnie 640 12.1.4.1. Konwersje pomiędzy wxString a charakterystycznymi typami tekstowymi, a także literałami łańcuchowymi 640 12.1.4.2. Kodowanie znaków w konwersji ciągów znaków 642 12.1.4.3. Konwersje pomiędzy wxString a typami liczbowymi 644 12.1.5. Testowanie ciągów wxString 646 12.1.6. Przetwarzanie i edycja ciągów wxString 647 12.1.6.1. Wyszukiwanie, zwracanie oraz zamiana ciągów znaków oraz ich fragmentów 647 12.1.6.2. Zmiana wielkości znaków 649 12.1.6.3. Likwidowanie ciągu znaków i jego części 649 12.1.6.4. Dzielenie ciągów wxString 650 12.1.7. WxString i łańcuchy formatowane 652 12.1.7.1. Formatowane inicjowanie obiektu wxString 652 12.1.7.2. Formatowane wyjście wxString 652 12.1.7.3. Ciągi wxString w typowych funkcjach formatujących 653 12.1.8. Makra wxT(), _T(), wxT_2(), wxS() i _() 653 12.1.9. WxString i metody STL 653 12.2. Wyrażenia regularne, czyli klasa wxRegEx 654 12.2.1. Testowanie łańcuchów znaków 655 12.2.2. Zmiana ciągów znaków przy pomocy wyrażenia regularnego 655 12.3. Gromadzenie ciągów znaków, czyli klasa wxArrayString 656 12.3.1. Tworzenie tablic ciągów znaków i zarządzanie ich elementami 656 12.3.2. Tablice wxArrayString a STL 657 12.3.3. Testowanie tablic wxArrayString 658 12.3.4. Tablice wxArrayString a zarządzanie pamięcią 658 12.3.5. Sortowanie tablic wxArrayString 659 12.4. Klasa wxSortedArrayString 660 12.5. Podsumowanie 661 13. Data i czas w wxWidgets 662 13.1. Klasa wxDateTime i jej używanie 662 13.1.1. Tworzenie i inicjowanie obiektów wxDateTime 662 13.1.2. Dostęp do informacji daty i czasu 665 13.1.3. Porównywanie wartości dat i czasu 666 13.1.4. Arytmetyka dat i czasu, czyli klasy wxDateSpan oraz wxTimeSpan 668 13.1.4.1. Klasa wxDateSpan i jej atrybuty 668 13.1.4.2. Klasa wxTimeSpan i jej właściwości 670 13.1.4.3. Wykonywanie działań na obiektach wxDateTime 673 13.1.5. Parsowanie i formatowanie daty i czasu 677 13.1.5.1. Formatowanie obiektów daty i czasu do łańcuchów znaków 677 13.1.5.2. Własne formatowanie daty i czasu 678 13.1.5.3. Wyświetlanie tekstowych informacji o okresach 686 13.1.5.4. Parsowanie łańcuchów znaków do obiektów daty i czasu 688 13.1.6. Strefy czasowe i tzw. Czas letni 690 13.1.7. Pozostałe przydatne metody wxDateTime 692 13.1.7.1. Aktualny czas i aktualna data 692 13.1.7.2. Funkcje kalendarzowe 693 13.2. Pobieranie daty i czasu od użytkownika 693 13.2.1. Prezentacja klas wxCalendarCtrl, a także wxGenericCalendarCtrl 693 13.2.1.1. Zdarzenia klas wxCalendarCtrl, a także wxGenericCalendarCtrl i ich obsługa 695 13.2.1.2. Modyfikacja wyglądu kalendarza generycznego 695 13.2.1.3. Święta i ich definiowanie 695 13.2.1.4. Właściwości dat kalendarza generycznego 696 13.2.1.5. Inne przydatne metody klas wxCalendarCtrl i wxGenericCalendarCtrl 697 13.2.1.6. Którą kontrolkę kalendarza wybrać? 698 13.2.1.7. Przykład wykorzystania i porównanie kontrolek wxCalendarCtrl i wxGenericCalendarCtrl w praktyce 698 13.2.2. Prezentacja klasy wxDatePickerCtrl 700 13.2.2.1. Przykład użytkowania kontrolek wxDatePickerCtrl 701 13.2.3. Prezentacja klasy wxTimePickerCtrl 701 13.2.3.1. Przykład użytkowania kontrolek wxTimePickerCtrl 702 13.3. Podsumowanie 703 14. Krótka opowieść o przydatnych szablonach i pseudoszablonach wxWidgets 704 14.1. Klasy pojemnikowe 704 14.1.1. Kontener podstawowy, czyli klasa wxVector 704 14.1.2. Stos, czyli klasa wxStack 705 14.1.3. Lista łączona, czyli klasy wxList i wxNode 706 14.1.4. Kontener asocjacyjny wxHashMap 709 14.1.5. Tablice wxWidgets, czyli klasa wxArray i jej odmiany 711 14.2. Sprytne wskaźniki 714 14.2.1. WxSharedPtr 714 14.2.2. WxScopedPtr 715 14.2.3. Klasa wxScopedTiedPtr 716 14.2.4. WxScopedArray 716 14.2.5. WxObjectDataPtr 717 14.2.6. WxWindowPtr 717 14.2.7. WxWeakRef< T > i wxWeakRefDynamic< T > 717 14.3. Niektóre przydatne funkcje szablonowe 718 14.4. Podsumowanie 718 15. Praca z plikami i systemem plików w wxWidgets 719 15.1. Niektóre funkcje zarządzania plikami i systemem plików 719 15.1.1. Funkcje zarządzania katalogami 720 15.1.2. Funkcje zarządzania plikami 721 15.1.3. Inne funkcje systemu plików 724 15.2. Specjalistka od katalogów, czyli klasa wxDir 725 15.2.1. Tworzenie i inicjowanie obiektów wxDir 725 15.2.2. Testowanie katalogów za pomocą wxDir 725 15.2.3. Pobieranie danych o danej lokalizacji 726 15.2.4. Techniki listowania plików i katalogów z wxDir 726 15.2.4.1. Listowanie plików i katalogów w pętli 727 15.2.4.2. Listowanie plików i katalogów przy wsparciu klasy wxDirTraverser 727 15.2.4.3. Listowanie plików i katalogów za pomocą metody GetAllFiles() 729 15.2.5. Inne przydatne metody wxDir 729 15.3. Klasy wxFile, a także wxFFile i podstawowa obsługa plików 730 15.3.1. Niskopoziomowa obsługa plików, czyli klasa wxFile 730 15.3.1.1. Tworzenie plików wxFile i zapis danych do pliku 730 15.3.1.2. Odczyt informacji z pliku 732 15.3.1.3. Deskryptor pliku i pozostałe zagadnienia 733 15.3.2. Wysokopoziomowa obsługa plików, czyli klasa wxFFile 734 15.3.2.1. Tworzenie plików wxFFile i zapis danych do pliku 734 15.3.2.2. Odczyt danych z pliku 735 15.3.2.3. Pozostałe informacje o wxFFile 736 15.4. Więcej narzędzi, czyli klasa wxFileName 736 15.4.1. Tworzenie i inicjowanie obiektów wxFileName 736 15.4.2. Analiza ścieżki, nazwy i zwiększenia pliku 737 15.4.3. Edycja ścieżki, nazwy i zwiększenia pliku 740 15.4.4. Ścieżki względne i absolutne 742 15.4.5. Normalizacja ścieżek (skróty, zmienne środowiskowe i inne) 743 15.4.6. Odczyt i edycja czasów pliku 744 15.4.7. Prawa dostępu do pliku albo katalogu 745 15.4.8. Badanie i wyświetlanie wymiaru pliku 746 15.4.9. Tworzenie i obsługa plików tymczasowych z wxFileName 747 15.4.10. Niektóre pozostałe testy obiektów wxFileName 749 15.4.11. Proste operacje na systemie plików 749 15.5. Wirtualne systemy plików wxWidgets 750 15.6. Praca z archiwami 752 15.6.1. WxArchiveFSHandler i odczyt danych z archiwów 753 15.6.1.1. Listowanie zawartości wybranego archiwum 753 15.6.1.2. Wyświetlanie zawartości pliku w archiwum 753 15.6.1.3. Rozpakowanie wybranego archiwum do wyznaczonej lokalizacji 754 15.6.2. Prezentacja progresywnej obsługi archiwów 755 15.6.2.1. Tworzenie archiwum 756 15.6.2.2. Rozpakowywanie archiwów 758 15.6.2.3. Pozostałe operacje i możliwości pracy z archiwami 759 15.7. Monitorowanie zmian w systemie plików 760 15.8. Pliki tekstowe wxTextFile 762 15.8.1. Analiza pliku 763 15.8.2. Tworzenie i edycja pliku 763 15.8.3. Odczyt informacji pliku 764 15.9. Pliki tymczasowe wxTempFile 765 15.10. Ścieżki systemowe, czyli klasa wxStandardPaths 766 15.10.1. Niektóre przydatne metody wxStandardPaths zależne od platformy 767 15.10.1.1. Metody przeznaczone MS Windows 767 15.10.1.2. Metody dedykowane Linuksowi 768 15.11. Podsumowanie 768 16. Niedługi przegląd niektórych nowoczesnych kontrolek GUI 769 16.1. Prezentacja wxRichTextCtrl 769 16.1.1. Tworzenie i wstępna konfiguracja obiektów wxRichTextCtrl 770 16.1.1.1. Tworzenie obiektu edytora 770 16.1.1.2. Definiowanie arkusza stylów 772 16.1.1.3. Przygotowanie silnika drukowania i włączenie edytora 774 16.1.2. Zarządzanie stylami 774 16.1.2.1. Okno dialogowe wxRichTextStyleOrganiserDialog 774 16.1.2.2. Kontrolki wyboru stylów 775 16.1.3. Podstawowe metody edycji tekstu 776 16.1.3.1. Podstawowe formatowanie tekstu 776 16.1.3.2. Podstawowe metody formatujące 776 16.1.3.3. Aktualizacja części GUI w zależności od formatowania w pozycji kursora 777 16.1.4. Powiększone formatowanie tekstu 779 16.1.4.1. Badanie zakresu zaznaczenia tekstu oraz położenia kursora 779 16.1.4.2. Przykład implementacji efektu znakowego: indeks górny i dolny 779 16.1.4.3. Przykład implementacji efektu akapitu – zmienna interlinia 781 16.1.5. Szybka zmiana kroju czcionki (i nie tylko) 781 16.1.6. Listy 782 16.1.6.1. Lista numerowana 783 16.1.6.2. Lista wypunktowana 784 16.1.6.3. Niektóre operacje na listach 785 16.1.7. Wstawianie nowych elementów do tekstu 786 16.1.7.1. Wstawianie znaków specjalnych 786 16.1.7.2. Wstawianie URL 787 16.1.7.3. Wstawianie grafiki z pliku 787 16.1.7.4. Wstawianie tabel 788 16.1.8. Drukowanie z kontrolką wxRichTextCtrl 790 16.1.8.1. Podstawowe metody obsługi drukowania 790 16.1.8.2. Nagłówek i stopka 790 16.1.9. Operacje plikowe 794 16.1.9.1. Rozpoznanie formatu pliku 794 16.1.9.2. Otwieranie dokumentów 794 16.1.9.3. Zapisywanie dokumentów 795 16.1.10. Wnioski 795 16.2. Prezentacja wxRibbonBar 796 16.2.1. Struktura paska wxRibbonBar 797 16.2.2. Tworzenie i inicjowanie paska wxRibbonBar 797 16.2.2.1. Metoda Realize() 798 16.2.3. Dodawanie stron do paska wxRibbonBar 798 16.2.4. Dodawanie paneli wxRibbonPanel do stron paska narzędziowego 798 16.2.5. Klasa wxRibbonButtonBar, czyli pasek przycisków 799 16.2.5.1. Typy przycisków paska wxRibbonBar 799 16.2.5.2. Dodawanie paska wxRibbonButtonBar do panelu 800 16.2.5.3. Dodawanie przycisków do wxRibbonButtonBar i ich obsługa 800 16.2.5.4. Skalowanie paneli i jego wpływ na wyświetlanie przycisków 802 16.2.6. Pasek narzędzi wxRibbonToolBar 803 16.2.6.1. Realizacja paska narzędzi wxRibbonToolBar 803 16.2.6.2. Obsługa przycisków paska narzędzi wxRibbonToolBar 804 16.2.7. Galeria informacji wxRibbonGallery 804 16.2.7.1. Tworzenie galerii 804 16.2.7.2. Zapełnianie galerii danymi 805 16.2.7.3. Obsługa galerii wxRibbonGallery 807 16.2.8. Dowolne kontrolki GUI w pasku wxRibbonBar 808 16.2.9. Obsługa przycisku pomocy 808 16.2.10. Zmiana wyglądu paska wxRibbonBar 808 16.2.11. Wnioski i jeszcze więcej opcji... 809 16.3. Prezentacja wxPropertyGrid i wxPropertyGridManager 810 16.3.1. Tworzenie menedżera atrybuty 811 16.3.2. Hierarchia siatki i rodzaje właściwości 812 16.3.3. Wskaźnik i nazwa, czyli różne sposoby identyfikacji parametry 813 16.3.4. Realizacja przykładowego menedżera 814 16.3.5. Pobieranie wartości poszczególnych pól siatki 818 16.3.6. Obsługa zdarzeń i rozpoznawanie modyfikowanych cechy 819 16.3.7. Wnioski 820 16.4. Inne kontrolki innowacyjne 820 16.4.1. Klasa wxGrid 820 16.4.2. Klasa wxWebView 821 16.4.3. Klasa wxMediaCtrl 823 16.5. Podsumowanie 824 17. Tworzenie własnych generycznych kontrolek GUI 825 17.1. Główne zasady tworzenia własnych kontrolek generycznych 825 17.1.1. Program przykładowy 826 17.2. Skalowany panel z obrazkowym tłem 827 17.2.1. Piszemy klasę panelu 828 17.2.2. Piszemy klasę zdarzenia panelu 829 17.2.3. Metody podstawowe, czyli konstruktor, destruktor, Init() i Create() 830 17.2.4. Metoda rysująca kontrolkę 831 17.2.5. Metody inicjujące rysowanie 832 17.2.6. Pozostałe metody 832 17.2.7. Zastosowanie skalowanego panelu graficznego w kodzie programu 833 17.3. Implementacja przycisku graficznego 834 17.3.1. Koncepcja i realizacja klasy przycisku graficznego 834 17.3.2. Piszemy klasę zdarzeń przycisku 835 17.3.3. Podstawowe funkcje klasy przycisku 836 17.3.4. Metody związane z rysowaniem przycisku 838 17.3.5. Metody obsługi i emisji zdarzeń 839 17.3.6. Wykorzystanie przycisku graficznego w aplikacji 840 17.3.6.1. Obsługa zdarzeń przycisku 841 17.3.7. Propozycje udoskonaleń kontrolki 842 17.4. Implementacja graficznego paska postępu 842 17.4.1. Koncepcja kontrolki i opracowanie klasy 842 17.4.2. Konstruktor, destruktor oraz funkcje tworzące i rozpoczynające pasek 844 17.4.3. Funkcje inicjujące rysowanie kontrolki 845 17.4.4. Funkcja rysująca pasek 846 17.4.5. Stosowanie graficznego paska postępu w aplikacji 848 17.4.6. Propozycje udoskonalenia paska graficznego 849 17.5. Implementacja prostego kalendarza 849 17.5.1. Koncepcja i klasa kalendarza, a także klasy pomocnicze 849 17.5.1.1. Klasa imienin 849 17.5.1.2. Klasa dnia miesiąca 851 17.5.1.3. Okno dialogowe pobierania daty 852 17.5.1.4. Klasa kalendarza 852 17.5.2. Klasa zdarzenia kalendarza 854 17.5.3. Obliczanie danych miesiąca 855 17.5.4. Obliczanie współrzędnych siatki kalendarza 856 17.5.5. Metoda Init() 857 17.5.6. Konstruktor, Create() i destruktor 858 17.5.6.1. Metody związane z rysowaniem kalendarza 859 17.5.6.2. Metody zaczynające rysowanie 859 17.5.6.3. Metoda rysująca siatkę kalendarza 859 17.5.6.4. Metoda rysująca dane poszczególnych dni w miesiącu 860 17.5.7. Zmiana daty bieżącej 862 17.5.8. Zdarzenia wewnętrzne i emitowane kalendarza 862 17.5.9. Metody obsługi zdarzeń menu kontekstowego 864 17.5.10. Stosowanie klasy MyCalendar w kodzie programu 865 17.5.11. Propozycje udoskonalenia kalendarza 866 17.5.12. Tworzenie kontrolek natywnych 866 17.6. Podsumowanie 867 18. Techniki i modele realizacji GUI aplikacji 868 18.1. Sizery wxWidgets 868 18.1.1. Klasa wxSizer i ogólne aspekty pracy z sizerami 869 18.1.1.1. Określanie atrybutów elementów sizera 869 18.1.1.2. Zarządzanie elementami w obrębie sizera 870 18.1.1.3. Pobieranie wskaźników składników przypisanych do sizera 872 18.1.1.4. Wyświetlanie i ukrywanie elementów 872 18.1.1.5. Pobieranie i dostosowanie wymiaru i pozycji sizera i jego elementów 873 18.1.1.6. Pozostałe wspólne metody sizerów, dziedziczone z wxSizer 874 18.1.2. Sizery liniowe i ich użytkowanie 874 18.1.2.1. Klasa wxBoxSizer 875 18.1.2.2. Klasa wxStaticBoxSizer 876 18.1.2.3. Klasa wxStdDialogButtonSizer 876 18.1.2.4. Klasa wxWrapSizer 877 18.1.3. Sizery tablicowe i ich wykorzystywanie 877 18.1.3.1. Klasa wxGridSizer 877 18.1.3.2. Klasa wxFlexGridSizer 879 18.1.3.3. Klasa wxGridBagSizer 881 18.1.4. Wnioski 882 18.2. Multi Document Interface (MDI) 882 18.2.1. Ogólne zasady tworzenia interfejsu MDI 883 18.2.2. Automatyczne menu nawigacyjne i menu okien podrzędnych 884 18.2.3. Poznajemy bliżej klasę wxMDIParentFrame 885 18.2.4. MDI a model dokument/widok (wxDocument/wxView) 885 18.2.4.1. Model dokument/widok w wxWidgets 886 18.2.4.2. Klasy MDI przeznaczone modelowi dokument/widok 886 18.2.4.3. Program przykładowy i koncepcja formatu informacji 886 18.2.4.4. Klasa menedżera dokumentów 887 18.2.4.5. Klasy dokumentu, a także informacji 887 18.2.4.6. Klasy widoku oraz płótna 889 18.2.4.7. Wyświetlenie ramek MDI w modelu dokument/widok w programie 891 18.2.5. Wnioski 893 18.3. Tworzenie GUI aplikacji przy użyciu wxAUI 893 18.3.1. Przedstawienie części wxAUI 894 18.3.1.1. Menedżer ramek wxAuiManager 894 18.3.1.2. Właściwości ramek dokowanych i pływających, czyli klasa wxAuiPaneInfo 896 18.3.1.3. Kontener wxAuiNotebook 899 18.3.1.4. Paski narzędzi wxAuiToolBar 901 18.3.2. Warstwy, wiersze i pozycje, czyli zrozumieć wxAUI 902 18.3.3. WxAUI w praktyce 903 18.3.3.1. Menedżer 903 18.3.3.2. Ramka 1 – edytor (kontener wxAuiNotebook) 903 18.3.3.3. Ramka 2 – okno konsoli (bezpośrednie dodanie kontrolki) 904 18.3.3.4. Ramki 3 i 4 – dodanie nowej warstwy GUI 904 18.3.3.5. Ramka 5 – kontener z sizerem 905 18.3.3.6. Paski narzędzi 906 18.3.3.7. Modyfikowanie wyglądu elementów dokowanych 907 18.3.3.8. To chyba jeszcze nie wszystko! 907 18.3.3.9. Co z tego wyszło? 907 18.3.4. Wnioski 908 18.4. Krótko o pozostałych technikach tworzenia GUI 909 18.4.1. Single Document Interface (SDI) 909 18.4.2. WxXRC i zasoby XML 909 18.5. Słowo o niektórych narzędziach WYSIWYG asygnowanych pracy z wxWidgets 911 18.5.1. WxFormBuilder 911 18.5.2. WxSmith 912 18.5.3. Czy używać narzędzi WYSIWYG? 913 18.6. Podsumowanie 913 19. Drukowanie w wxWidgets od kuchni 914 19.1. Ogólnie o klasie wxPrintout 914 19.1.1. Tworzenie prostego silnika drukowania 915 19.1.2. Kustomizacja własnego silnika drukowania 917 19.1.3. Problemy skalowania wydruku 918 19.1.4. Źródła danych i kilka silników drukowania w jednym programie 919 19.2. Konfiguracja wydruku 920 19.2.1. Klasa wxPrintData 920 19.2.2. Klasa wxPrintDialogData 921 19.2.3. Klasa wxPageSetupDialogData 921 19.3. Klasy wxRichTextBuffer i wxRichTextPrinting, a także drukowanie formatowanego tekstu na skróty 922 19.4. Podsumowanie 923 20. Krótki rozdział o technikach przechowywania konfiguracji programu 924 20.1. Konfiguracja za pomocą klas pochodnych z wxConfigBase 924 20.1.1. Ogólna koncepcja konfiguracji wxConfigBase 924 20.1.2. Klasa wxConfigBase 925 20.1.2.1. Zarządzanie wpisami konfiguracji 925 20.1.2.2. Odczyt i zapis danych konfiguracyjnych 925 20.1.2.3. Pozostałe ważniejsze metody wxConfigBase 926 20.1.3. Plik konfiguracyjny wxFileConfig 926 20.1.3.1. Struktura pliku konfiguracyjnego 927 20.1.3.2. Plik konfiguracyjny w praktyce 928 20.1.4. Konfiguracja w rejestrze systemu, czyli wxRegConfig (MS Windows) 929 20.1.4.1. Konfiguracja wxRegConfig w praktyce 929 20.1.5. Konfiguracja domyślna a platforma systemowa 930 20.2. Zapamiętywanie stanów GUI za pomocą wxPersistanceManager 931 20.3. Podsumowanie i refleksja na temat innych możliwości zapamiętywania konfiguracji programu 931 21. WxWidgets i programowanie współbieżne 933 21.1. Aplikacja wielowątkowa i klasa wxThread 933 21.1.1. Klasa wxThread 934 21.1.1.1. Wybrane metody statyczne klasy wxThread 935 21.1.2. Szkielet aplikacji wielowątkowej 935 21.1.3. Tworzenie klasy wątku 937 21.2. Poradnik dla hazardzistów, czyli zabezpieczanie aplikacji przed wyścigiem do informacji 939 21.2.1. Kontrola liczby wątków, czyli klasa wxSemaphore 939 21.2.1.1. Semafor wxSemaphore w praktyce 940 21.2.2. Blokowanie dostępu do zasobów, czyli co nieco o tzw. Muteksach 941 21.2.2.1. Korzystanie z wzajemnych wykluczeń w aplikacji 942 21.2.2.2. Dostęp wątków do biblioteki GUI 942 21.2.3. Sekcja krytyczna wxCriticalSection 943 21.3. Wątki i ich zdarzenia 944 21.4. Podsumowanie 946 22. WxWidgets i konsola 947 22.1. Konsolowe aplikacje wxWidgets? 947 22.1.1. Przypasowanie projektu i makefile 947 22.1.1.1. MS Windows i Visual Studio 947 22.1.1.2. Linux i makefile 948 22.1.2. Szkielet aplikacji konsolowej wxWidgets 948 22.2. Obsługa parametrów aplikacji z linii komend 949 22.2.1. Tworzenie list parametrów 949 22.2.1.1. Sposób 1 – definiowanie parametrów za pomocą metod klasy wxCmdLineParser 950 22.2.1.2. Sposób 2 – lista parametrów w postaci tablicy wxCmdLineEntryDesc 952 22.2.1.3. Parsowanie i przetwarzanie parametrów 953 22.2.1.4. Odczyt i użycie parametrów w aplikacji 953 22.2.1.5. Własny tekst w wiadomości pomocy 954 22.3. Zarządzanie procesami z poziomu aplikacji (wx/utils.h) 955 22.4. Strumień wyjściowy C++ w kontrolce tekstowej 956 22.5. Sprawdzanie liczby instancji programu 957 22.6. Podsumowanie 958 23. Co jest grane? O logach w wxWidgets 959 23.1. Klasa wxLog i ogólne informacje o wyświetlaniu logów 959 23.1.1. Ustawienia ogólne systemu logowania 959 23.1.2. Poziomy logowania i odpowiadające im funkcje piszące 960 23.1.3. Dobór części logujących 961 23.2. Wyjście logu i logowanie w praktyce 962 23.2.1. Charakterystyka klas wyjścia logu 962 23.2.2. Logowanie w praktyce 962 23.2.2.1. Tworzenie obiektów klas wyjścia logu 963 23.2.2.2. Zmiana wyjścia logu 963 23.2.2.3. Sterowanie pracą wyjścia logu 964 23.3. Własny format logu 964 23.4. Podsumowanie 965 24. Nie tylko po polsku, czyli internacjonalizacja aplikacji 966 24.1. Makro _() 966 24.2. Tłumaczenia aplikacji 966 24.2.1. Warsztat tłumacza, czyli oprogramowanie poEdit 967 24.2.2. Przygotowanie tłumaczeń programu z narzędziem poEdit 967 24.2.3. Samodzielne przygotowanie plików tłumaczeń 969 24.3. Implementacja kilku języków w aplikacji 970 24.3.1. Klasa wxLocale i elementy internacjonalizacji 971 24.3.1.1. Konstruowanie i inicjowanie obiektów wxLocale 971 24.3.1.2. Lokalizacja plików tłumaczeń 971 24.3.1.3. Analizowanie danych wczytanego języka 972 24.3.1.4. Ważniejsze statyczne metody klasy wxLocale 973 24.3.2. Internacjonalizacja w praktyce, czyli prosty przykład wykorzystania wxLocale 973 24.4. Regionalizacja aplikacji 975 24.5. Podsumowanie 976 25. Programowanie sieciowe z wxWidgets 977 25.1. Klasa wxSocketBase i komunikacja serwer/klient 977 25.1.1. Klasa wxSocketBase 977 25.1.1.1. Ważniejsze metody klasy wxSocketBase 978 25.1.1.2. Zdarzenia wxSocketBase i ich obsługa 981 25.1.2. Piszemy prosty serwer, czyli korzystanie z wxSocketServer 982 25.1.2.1. Przygotowanie niektórych składników aplikacji 982 25.1.2.2. Tworzenie serwera 983 25.1.2.3. Klasa wątku połączenia 984 25.1.2.4. Tworzenie nowych wątków połączeń 987 25.1.3. Piszemy prostego klienta, czyli korzystanie z wxSocketClient 988 25.1.3.1. Przygotowanie i koncepcja aplikacji 988 25.1.3.2. Tworzenie i eliminowanie obiektu klienta 988 25.1.3.3. Inicjowanie połączenia z serwerem 989 25.1.3.4. Nawiązanie połączenia i obsługa zdarzeń gniazda 990 25.1.3.5. Wysyłanie danych na serwer 991 25.1.3.6. Rozłączanie klienta 991 25.1.4. Testowanie komunikacji klient/serwer przy pomocy wytwarzanych aplikacji 992 25.1.5. Programowanie z protokołem UDP 992 25.2. Klasa wxProtocol i obsługa podstawowych protokołów sieciowych 992 25.2.1. Klasa protokołu wxProtocol 993 25.2.2. Obsługa protokołu HTTP (wxHTTP) 993 25.2.2.1. Ważniejsze metody klasy wxHTTP 994 25.2.2.2. Prosty przykład – pobieranie źródła strony do bufora lokalnego 994 25.2.3. Obsługa protokołu FTP w praktyce, czyli piszemy własnego klienta (wxFTP) 995 25.2.3.1. Przygotowanie aplikacji 995 25.2.3.2. Dodajemy obiekt wxFTP 997 25.2.3.3. Piszemy funkcje narzędziowe 998 25.2.3.4. Łączenie z serwerem FTP 999 25.2.3.5. Zamykanie połączenia 1001 25.2.3.6. Zmiana aktywnego katalogu FTP 1001 25.2.3.7. Niektóre operacje na zdalnym systemie plików 1002 25.2.3.8. Klasa wątku pobierania i pobieranie pliku z FTP 1003 25.2.3.9. Klasa wątku wysyłania i wysyłanie plików na FTP 1005 25.2.3.10. Testowanie klienta FTP 1007 25.3. Podsumowanie 1007 26. WxWidgets i postępowy OpenGL 1008 26.1. Klasa wxGLCanvas 1009 26.2. Klasa wxGLContext 1011 26.3. Inicjowanie obsługi innowacyjnego OpenGL w aplikacji wxWidgets 1012 26.4. Przykładowy program i renderowanie sceny 1013 26.5. Podsumowanie 1015 27. Zagadnienia programowania bazodanowego z wxWidgets 3+ 1016 27.1. Przykładowy warsztat 1016 27.1.1. Biblioteka SOCI 1016 27.1.1.1. Konfiguracja projektu SOCI w CMake 1017 27.1.2. Serwer Firebird 1017 27.1.3. Narzędzie FlameRobin 1017 27.2. Prędkie wprowadzenie do relacyjnych baz informacji i SQL 1018 27.2.1. Relacyjne bazy informacji 1018 27.2.2. Podstawy języka SQL 1019 27.2.2.1. Grupa instrukcji Data Definition Language (DDL) 1019 27.2.2.2. Grupa instrukcji Data Manipulation Language (DML) 1020 27.2.2.3. Data Query Language (DQL) i instrukcja SELECT 1021 27.2.2.4. Grupa instrukcji Data Control Language (DCL) 1022 27.2.2.5. Dla ambitnych, czyli automatyczne nadawanie identyfikatorów 1022 27.3. Prosty przykład, czyli bazy informacji i wxWidgets 3+ w praktyce 1023 27.3.1. Przygotowanie projektu 1023 27.3.2. Tworzenie nowej bazy informacji za pomocą narzędzia FlameRobin 1024 27.3.3. Zasady kreowania podstawowych zapytań do bazy informacji za pomocą SOCI 1026 27.3.4. Przykładowy program 1027 27.3.4.1. Ogólna koncepcja i elementy GUI aplikacji ‘Sklep’ 1027 27.3.4.2. Otwieranie i zamykanie sesji z bazą informacji 1028 27.3.4.3. Pobieranie i wyświetlanie danych statystycznych i list zamówień 1030 27.3.4.4. Dodawanie towarów do sklepu 1032 27.3.4.5. Dodawanie klientów sklepu 1034 27.3.4.6. Tworzenie i zamykanie zamówień 1036 27.3.4.7. Wysyłanie własnych zapytań do bazy danych 1040 27.4. Podsumowanie 1040 28. Bonus na koniec, czyli jak wykonać wyświetlacz startowy 1042 28.1. Wyświetlacz startowy wxSplashScreen 1042 28.2. Wzbogacony wyświetlacz startowy 1043 28.3. To wciąż za niedużo! 1046 Zakończenie 1047 Dodatek A krótki leksykon standardowych elementów GUI wxWidgets 1049 Kontrolki statyczne 1049 Kontrolki dynamiczne 1053 Kontenery GUI 1080 Dodatek B Niektóre ważniejsze rozszerzenia wxWidgets 1087 wxPdfDocument 1087 wxMIDI 1087 wxChart 1088 wxThumbnail 1089 Dodatek C Licencje 1090 wxWindows Library Licence, Version 3.1 1090 GNU Library General Public License 1091 Indeks 1097

Specyfikacja produktu

Specyfikacja Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3
Kategoria Podręczniki
Marka Wydawnictwo Naukowe PWN
ISBN 9788301198992
Oprawa twarda
Autor Bartosz Warzocha
Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe Pwn
Ilość stron 1112
Rok wydania 2018
Aktualnych ofert 1
Najniższa cena 134,87 zł
Najwyższa cena 134,87 zł
W bazie od 28.05.2018
Data aktualizacji 26.12.2024
Opinia użytkowników -
Nasza recenzja -
Rekomendacja sklepu TaniaKsiazka.pl

Historia cen

Funkcjonalność monitorowania zmian cen pozwala Ci podejmować przemyślane decyzje o zakupie.

Przepraszamy, na chwilę obecną brak dostępnych danych na temat historii cen tego produktu.

Recenzje / opinie

Twoja opinia jest dla innych niezwykle ważna! Dodaj recenzję produktu.

Jeszcze nikt nie ocenił tego produktu. Bądź pierwszy i dodaj swoją opinię!

Znalezione oferty w bazie

Ceny prezentowanych poniżej ofert dla Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3 Wydawnictwo Naukowe PWN nie zawierają w sobie potencjalnych kosztów pakowania i przesyłki Zanim wybierzesz, gdzie zrobić zakup, zapoznaj się z opiniami na temat sklepu i uwzględnij warunki dostawy. Aktualizacja katalogu propozycji cenowych odbywa się co kilka minut.

  • Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3 (oferta z TaniaKsiazka.pl)

    Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3 Sklep on-line
    ★★★★★
    134,87 zł
    Kategoria w sklepie TaniaKsiazka.pl: Podręczniki Wydawnictwo Naukowe PWN

Produkty powiązane

Programowanie w języku r Wydawnictwo naukowe pwn
Wydawnictwo Naukowe PWN
Wydawnictwo naukowe pwn Teorie badań literackich
Wydawnictwo Naukowe PWN
Analiza matematyczna Wydawnictwo naukowe pwn
Wydawnictwo Naukowe PWN
Maszyny i urządzenia spawalnicze,100KS (7507240)
Wydawnictwo Naukowe PWN
Podstawy konstrukcji maszyn Tom 1,100KS (6968118)
Wydawnictwo Naukowe PWN

Inne z kategorii Podręczniki

TRANS-ATLANTYK OPRACOWANIE
Literat
Punktowce dla klas 4-6 Gdańskie wydawnictwo oświatowe
GDAŃSKIE WYDAWNICTWO OŚWIATOWE
...