Po 13 latach od pierwszego wydania demonstrujemy Czytelnikom poszerzoną i unowocześnioną edycję podręcznika Psychologia zdrowia. W nowej wersji podręcznika uwzględniono dynamiczny rozwój psychologii zdrowia jako dziedziny badan i praktyki, który nastąpił w ostatnich latach.
W publikacji zrelacjonowano obfity dorobek polskich naukowców, jest ona także przypasowana do realiów polskiego systemu ochrony zdrowia. Treści podręcznika odpowiadają programowi kształcenia z zakresu psychologii zdrowia.
W nowej edycji Psychologii zdrowia Czytelnik odszuka: • dane na temat statusu psychologii zdrowia jako nauki i jej relacji do innych dziedzin psychologii oraz innych nauk. Autorki przedstawiły także historię kształtowania się dyscypliny i obowiązujące na zróżnicowanych etapach jej rozwoju paradygmaty – aż do dzisiejszego kształtu i współczesnych wyzwań; • wyczerpujący opis podstawowych terminów, problemów i koncepcji teoretycznych związanych ze zdrowiem i chorobą; • analizę poznawczych i behawioralnych uwarunkowań zdrowia i choroby oraz opis modeli wyjaśniających zachowania zdrowotne i ich zmiany; • opis psychologicznych mechanizmów zdrowia i choroby, psychologicznych następstw choroby i organizacji zachowania wobec własnej choroby; • rozbudowaną część dotyczącą psychologicznych aspektów relacji lekarz−pacjent, a także znaczenia psychologii zdrowia dla wybranych działów medycyny; • rozdział dotyczący metodologicznych aspektów prowadzenia badań w psychologii zdrowia.
Podręcznik jest asygnowany dla studentów wybierających psychologię zdrowia jako przedmiot swej specjalizacji zawodowej, oraz absolwentów psychologii zatrudnionych w sektorze zdrowia. Jest również pomyślany tak, aby mogli z niego korzystać studenci innych kierunków: medycyny, pielęgniarstwa, pedagogiki, socjologii, zdrowia publicznego.
Odbiorcami publikacji mogą być także specjaliści z innych dziedzin, współpracujący z psychologami: socjologowie, asystenci społeczni, pedagodzy, nauczyciele, lekarze i pielęgniarki, także specjaliści w zakresie rehabilitacji i kultury fizycznej oraz kształtowania środowiska.
W nowym wydaniu podręcznika przedstawiono współczesne wyzwania naukowe, edukacyjne i użyteczne stojące przed psychologią zdrowia. W pokaźniejszym stopniu nawiązano do kontekstu społecznego i zdrowia publicznego, co jest ważne ze względu na powiększające się obciążenia zdrowotne związane z wydłużaniem się życia człowieka.
Uwzględniono także nowe sposoby programowania badań, wychodząc naprzeciw nowym wyzwaniom, głównie dla praktyki, w postaci technice prekursorskich. Treści zawarte w podręczniku posiadają nie tylko walor poznawczy, ale także funkcjonalny, poprzez wskazanie możliwości poprawy czy utrzymania zdrowia, i ekonomiczny, ponieważ zapobieganie chorobom i promowanie zdrowia może przyczynić się do obniżenia kosztów opieki zdrowotnej.
Z recenzji prof. Dr hab. Janiny Ogińskiej-Bulik