Podręcznik przygotowany poprzez doświadczony zespół autorski – Marta Kozubska, Ewa Krawczyk, Lucyna Zastąpiło. Autorki tak wspaniałych pozycji podręcznikowych dla szkoły podstawowej – od lat beststellerów PWN Wydawnictwa Szkolnego – jak „der, die, das", „ich und du", „ABCDeutsch". Potwierdzeniem jakości dydaktycznej ich podręczników jest wydanie licencyjne w roku 2018 linii „ich und du" poprzez lubiane niemieckie wydawnictwo edukacyjne Cornelsen (Berlin) pod tytułem „Bruno und ich". Podręcznik zdobywa obecnie rynek niemiecki i międzynarodowy.
Poziom podręcznika: A2/B1
cechy podręcznika:
- łagodna progresja leksykalno-gramatyczna gwarantująca harmonijny rozwój czterech efektywności językowych także przy wykorzystaniu tworzyw autentycznych
- przejrzysta modułowa struktura podręcznika dająca swobodę w pracy dydaktycznej zgodnie z potrzebami językowymi uczniów – 6 rozdziałów w podręczniku
- praktyczne piktogramy określające formy aktywności językowej uczniów w ramach poszczególnych modułów podręcznika umożliwiające pracę nauczyciela zgodnie z ćwiczonymi poprzez niego wydajnościami językowymi – piktogramy rozróżniają: zadania rozwijające rozumienie ze słuchu, zadania rozwijające sprawność mówienia, zadania rozwijające produktywność rozumienia testów czytanych, zadania rozwijające produktywność pisania, zadania rozwijające umiejętność reagowania językowego + wskazówki usprawniające naukę i koncentrujące uwagę uczniów na zagadnieniach gramatycznych
- wyrazista, niebanalna i angażująca uczniów szata graficzna wykorzystująca współczesne zdjęcia i grafikę, także w odniesieniu do mediów cyfrowych – np. Okno maila, pisanie bloga
- klarownie zdefiniowane cele każdego rozdziału – tematyka, komunikacja językowa, zagadnienia gramatyczne + autoewaluacja po rozdziale
- konsekwentna realizacja kluczowych kompetencji XXI wieku – komunikacja, kooperacja, kreatywność, krytyczne myślenie przez zadania pracy w parach, pracy w grupach, realizację projektów.
Budowa podręcznika:
- sześć rozdziałów o modułowym charakterze – wprowadzenie do podręcznika w formie powtórki materiału leksykalno-gramatycznego z wcześniejszych lat nauki języka – klasy 4-6 – w formie pytań komunikacyjnych
- polisenoryczna korelacja obrazu i tekstu – zadania wykonywane w oparciu o interpretację historyjki obrazkowej + tworzenie kolaży łączących wypowiedź pisemną z grafiką
- zadania komunikacyjne – wypowiedź ustna – wspomagana przykładowym wykorzystaniem fraz leksykalnych usprawniających budowanie własnej wypowiedzi ucznia
- ćwiczenia oparte na przetwarzaniu tekstu w wypowiedź ustną
ćwiczenia odnoszące się do odgrywania ról – dialogi sterowane w formie wypowiedzi pisemnej i ustnej - ćwiczenia upraszczające poprawność wymowy, sekcja: Aussprachetrainig;
- teksty kulturo- i realioznawcze odkrwające Niemcy, Austrię, Szwajcarię i Liechtenstein w sekcji: Landeskunde;
- ćwiczenia powtórkowe pod koniec rozdziału – komunikacyjne, trenujące struktury leksykalno-gramatyczne w realnych sytuacjach dialogowych w różnych kontekstach produktywności językowych, sekcja: Übungblätter,
- przezroczysta prezentacja zagadnień gramatycznych w ujęciu tabelarycznym – w kolorze – pod koniec podręcznika, sekcja: Spickzettel.