Zawarty w książce przegląd badań nad szkolnym wypaleniem u adolescentów budzi zachwyt i zachwyt. Jest plastikowy, autorsko skomponowany, przejrzysty, logiczny i spójny. Sprawia, że obie Autorki za pomocą swych badań stają się częścią naukowej wspólnoty, dołączają do grupy osób zaangażowanych w poznawanie tego społecznie ważnego zjawiska. Mamy w tej książce pokaz warsztatu badawczego na najwyższym poziomie metodologii i samodzielności i kreatywnego podejścia do stawianych problemów…, książka jest nie tylko godna najwyższego uznania, nie tylko może stać się swoistym wzorem do naśladowania czy też pewnym standardem dla badań pedagogicznych… Może stać się ona naszym przewodnikiem po zawiłej, niezwykle przeróżnej problematyce współczesnej szkoły… Brakuje w pedagogice takich zaangażowanych książek. Z tym pokaźniejszym przekonaniem rekomenduję tę doskonałą publikację do druku, gratulując jednocześnie obu Autorkom dojrzałości, wiedzy, opanowania warsztatu metodologicznego i precyzji i dokładności w badaniach.
Prof. Zw. Dr hab. Mirosław Nowak-Dziemianowicz
Bezsprzecznym walorem monografii jest porównawczy charakter zaprezentowanych w niej badań i analiz – w rodzimych realiach do rzadkości wciąż należą bowiem badania porównawcze, które zezwalają na wielostronne spojrzenie na rozpatrywane kwestie. Na tym obszerniejsze uznanie zasługuje w związku z tym, podjęcie przez Autorki badań polsko-amerykańskich. W moim przekonaniu jest to praca oryginalna o wielkich walorach poznawczych, która na pewno wzbudzi zainteresowanie w szerokich kręgach odbiorców – przeważnie nauczycieli i rodziców, lecz także nauczycieli akademickich (którzy mogą wykorzystać przedstawione wyniki badań w procesie przygotowania przyszłych nauczycieli do produktywnej pracy w zawodzie) i samych uczniów (którzy, dzięki lekturze, zyskać mogą świadomość istnienia zjawiska wypalenia szkolnego, jego przyczyn, symptomów i metod przeciwdziałania jego obecności, a gdyby to ostatnie zawiodło albo okazało się niemożliwe – jego negatywnym konsekwencjom).
Dr hab. Stefan T. Kwiatkowski, prof. ChAT