Celem prowadzonych w książce teoretycznych rozważań i analiz było zaproponowanie nowego konceptu epistemicznej bańki informacyjnej. Eksplikacja dotyczyła różnych procesów konstytuujących zachowania informacyjne, dookreślenia obszaru ich badań i ujednolicenia użytkowanej terminologii, podkreślenia interdyscyplinarnej natury tej subdyscypliny nauki o informacji. Scharakteryzowano wielowymiarową przestrzeń i środowisko informacyjne i podjęto próbę ujednolicenia i zebrania konceptualnych geografii informacyjnych. Dodatkowo odzwierciedlono i opisano przeróżne koncepcje odnoszące się do mniej lub bardziej zamkniętych przestrzeni informacyjnych, takich jak „bańka informacyjna", bańka odfiltrowująca", „bańka epistemiczna", czy także „komory echa". Pozwoliło to na skonstruowanie nowej płaszczyzny, stworzonej na zapotrzebowania teoretycznych i empirycznych dociekań w obszarze zachowań informacyjnych. Zjawisko epistemicznej bańki informacyjnej zostało przedstawione w ujęciu wymagającym wszechstronnej charakterystyki atrybutów i specyfiki kognitywnych, afektywnych, behawioralnych i biologicznych i filozoficznych perspektyw ludzkiej sprawczości i głębszego spojrzenia na ich dynamikę. Kluczowe było także uwzględnienie uwarunkowań podejmowanych przez użytkownika aktywności, zachowań, praktyk i doświadczania informacji w infosferze. Dyskusja najważniejszych założeń i rozmiarów proponowanego ujęcia i sposób rozumienia epistemicznej bańki informacyjnej oferują pewnego rodzaju meta-teoretyczne spoiwo, łączące najróżniejsze interdyscyplinarne podejścia, a także stanowią wielowymiarowy składnik empirycznie rozwijanych badań dotyczących interakcji człowieka z informacją.
Książka Moniki Krakowskiej jest atrakcyjnym, pod wieloma względami pionierskim opracowaniem problematyki, która chociaż na świecie ma bogate piśmiennictwo, to w literaturze polskiej reprezentowana jest nadal skromnie. Badania zachowań informacyjnych głównie mają charakter fragmentaryczny, stosunkowo niedużo jest natomiast koncepcji holistycznych, które pozwalają na ujęcie interakcji człowieka z informacją w szerokiej perspektywie różnych jej form i rozmaitych czynników na nią oddziałujących. Taką koncepcję Monika Krakowska zaproponowała w swej książce, co czyni tę książkę bardzo cenną.
Z recenzji prof. Dr hab. Barbary Sosińskiej-Kalaty
Dr Monika Krakowska jest adiunktem w Instytucie Studiów Informacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę zachowań informacyjnych, a także oryginalnych przestrzeni informacyjnych, w której których te aktywności są podejmowane. Badania obejmują ponadto problematykę afektywno-kognitywnych oraz społecznych zachowań informacyjnych człowieka w odniesieniu do najróżniejszych środowisk informacyjnych. Publikuje teksty w polskich i zagranicznych pracach zbiorowych oraz w czasopismach naukowych, takich jak Information Research, Journal of Education for Library and Information Science, Education for Information, The Electronic Library, czy Zagadnienia danych Naukowej. Jest współredaktorem współredaktorką pracy zbiorowej Biblioteki cyfrowe (2012) i autorką książki nowe formy komunikacji społecznej w europejskiej przestrzeni edukacyjnej (2008), za którą otrzymała Nagrodę Naukową SBP im. Adama Łysakowskiego w kategorii najlepsze prace o charakterze funkcjonalno-wdrożeniowym.