"Zmiany we współczesnym świecie wywołują wzrost pragnień społeczeństwa wobec szkoły i systemu edukacji. Ostatnie lata to okres burzliwego rozwoju nauki, w którym skumulowały się doświadczenia wielu pokoleń pedagogów.
Jednak obecny stan systemu edukacji nie zadowala wielu osób zaniepokojonych o jej kształt. Dziś istnieje potrzeba dialogu o edukacji, ale w sposób holistyczny - pokazujący ją nie tylko jako przedmiot troski kolejnych reformatorów czy polityczną kartę przetargową.
Wobec wyzwań przyszłości konieczne staje się myślenie o tym, jaki zarys może ona przybrać i co zrobić, by zmiany te nie były pozorne, ale podążały we właściwym kierunku. Wyrażamy nadzieję, iż problematyka współczesnego wymiaru edukacji w przestrzeni szkolnej i akademickiej stanie się przyczynkiem do dalszych, pogłębionych analiz teoretycznych i badawczych.
Głosy w dyskusji nad kondycją i rozwojem edukacji skatalogowane w tej monografii skłaniają do refleksji i namysłu, wdrażają do krytycznego osądu zastanego stanu oświaty, prowokując równocześnie do spojrzenia prospektywicznego.
Redaktorzy naukowi W tomie ciekawie opisano zagadnienie kształcenia prospektywicznego, które przyjęto jako temat przewodni książki. [...] Wymieniono najważniejsze wyznaczniki współczesnego społeczeństwa, takie jak: zmienność, nietrwałość, niepewność, wątpliwość, utrudniające osiągnięcie psychologicznej stabilizacji człowieka, która jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania.
Od wartości optymalnej edukacji zależy przygotowanie ludzi do sprostania wymaganiom momentalnie zmieniającego się świata. Wyodrębniono na podstawie aktualnej, stosownie wybranej literatury przedmiotu niedomagania edukacji, które nie sprzyjają rozwojowi kapitału społecznego.
Celnie opisano wyznacznik kształcenia prospektywicznego, jakim jest myślenie przyszłościowe. [...] Prezentowana praca zbiorowa ma charakter oryginalny i wnosi nową wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej. Wysoko oceniam przygotowanie tomu poprzez redaktorów naukowych.
Z recenzji wydawniczej dr hab. Ewy Borowiec, prof.