Tytuł Projektowanie i realizacja szkoleń Autor Aldona Andrzejczak Język polski Wydawnictwo PWE ISBN 978-83-208-2134-5 Rok wydania 2013 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 228 Format pdf Spis treści Wstęp
1. Edukacja dorosłych - geneza i rozwój koncepcji
1.1. Podstawowe pojęcia
1.2. Rozwój idei kształcenia ustawicznego i edukacji dorosłych
1.3. Współczesne zadania i funkcje edukacji dorosłych
2. Rozwój człowieka dorosłego
2.1. Pojęcie dorosłości
2.2. Uwarunkowania rozwoju człowieka dorosłego
2.3. Fazy rozwoju człowieka dorosłego i etapy kariery zawodowej
3. Charakterystyka odrębności uczenia się osób dorosłych
3.1. Pojęcie procesu uczenia się
3.2. Specyfika uczenia się dorosłych
3.3. Warunki optymalizujące uczenie się
4. Formy i metody kształcenia ludzi dorosłych
4.1. Edukacja dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych
4.1.1. Kształcenie w formach szkolnych
4.1.2. Kształcenie w formach pozaszkolnych
4.2. Strategie kształcenia dorosłych
4.3. Tradycyjne metody użytkowane w kształceniu dorosłych
4.3.1. Metody oparte na dominującej roli wykładowcy
4.3.2. Konwencjonalne metody oparte na pracy w grupie
4.3.3. Samokształcenie jako metoda uczenia się dorosłych
4.4. Alternatywne metody edukacji dorosłych
4.4.1. Treningi psychologiczne
4.4.2. Szkolenia outdoor
4.4.3. E-learning
4.4.4. Tworzenie środowiska wspierającego uczenie się
5. Modele szkolenia pracowników w organizacjach
5.1. Definicje i typy szkolenia
5.2. Cele podnoszenia kwalifikacji
5.3. Modele szkolenia pracowników w organizacjach
6. Projektowanie szkolenia
6.1. Cykl szkoleniowy
6.2. Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych
6.2.1. Rozmiary określania potrzeb szkoleniowych
6.2.2. Osoby biorące udział w określaniu potrzeb szkoleniowych
6.2.3. Metody i techniki określania potrzeb szkoleniowych
6.2.4. Raport końcowy
6.3. Projektowanie programu szkolenia
6.3.1. Cele szkolenia
6.3.2. Ramy czasowe szkolenia
6.3.3. Wybór treści
6.3.4. Formy pracy
6.3.5. Projektowanie procesu oceny sprawności szkolenia
6.3.6. Planowanie działań poszkoleniowych
6.4. Przygotowanie pomocy i tworzyw dydaktycznych
6.4.1. Typy pomocy i tworzyw szkoleniowych
6.4.2. Proces przygotowania tworzyw
6.4.3. Używanie materiałów szkoleniowych
7. Realizacja szkolenia
7.1. Formy i metody szkolenia
7.1.1. Formy szkolenia
7.1.2. Metody szkolenia
7.1.3. Kryteria doboru formy i metody szkolenia
7.1.4. Inne metody
7.2. Przeprowadzanie szkolenia
7.2.1. Przygotowania do rozpoczęcia szkolenia
7.2.2. Miejsce szkolenia i aranżacja przestrzeni
7.2.3. Rozpoczęcie szkolenia
7.2.4. Sekwencja działań w trakcie szkolenia
7.2.5. Praca w grupach i podgrupach
7.3. Warunki sprawnego szkolenia
7.3.1. Działania konieczne przed szkoleniem
7.3.2. Działania konieczne w trakcie szkolenia
7.3.3. Działania niezbędne po zakończeniu szkolenia
8. Analiza i ocena efektów szkoleń
8.1. Znaczenie oceny produktywności i skuteczności szkoleń
8.2. Model oceny efektywności szkoleń według D. L. Kirkpatricka
8.3. Narzędzia oceny wydajności szkoleń na poszczególnych stopniach
8.3.1. Ocena reakcji uczestników na szkolenie
8.3.2. Ocena efektów uczenia się
8.3.3. Ocena zmian w zachowaniu uczestników
8.3.4. Ocena efektów szkolenia dla organizacji
9. Właściwości i umiejętności trenera
9.1. Zadania i role trenera
9.2. Umiejętności trenera wspierające uczenie się
9.2.1. Umiejętność porozumiewania się
9.2.2. Umiejętność wzbudzania zainteresowania zajęciami
9.2.3. Umiejętność motywowania do uczenia się
9.3. Umiejętności trenera przydatne w nieprzystępnych sytuacjach
9.3.1. Podtrzymywanie uwagi uczestników
9.3.2. Rozwiązywanie konfliktów
9.3.3. Radzenie sobie z trudnymi uczestnikami
9.4. Rozwój osobisty trenera
Zakończenie
Bibliografia
1. Edukacja dorosłych - geneza i rozwój koncepcji
1.1. Podstawowe pojęcia
1.2. Rozwój idei kształcenia ustawicznego i edukacji dorosłych
1.3. Współczesne zadania i funkcje edukacji dorosłych
2. Rozwój człowieka dorosłego
2.1. Pojęcie dorosłości
2.2. Uwarunkowania rozwoju człowieka dorosłego
2.3. Fazy rozwoju człowieka dorosłego i etapy kariery zawodowej
3. Charakterystyka odrębności uczenia się osób dorosłych
3.1. Pojęcie procesu uczenia się
3.2. Specyfika uczenia się dorosłych
3.3. Warunki optymalizujące uczenie się
4. Formy i metody kształcenia ludzi dorosłych
4.1. Edukacja dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych
4.1.1. Kształcenie w formach szkolnych
4.1.2. Kształcenie w formach pozaszkolnych
4.2. Strategie kształcenia dorosłych
4.3. Tradycyjne metody użytkowane w kształceniu dorosłych
4.3.1. Metody oparte na dominującej roli wykładowcy
4.3.2. Konwencjonalne metody oparte na pracy w grupie
4.3.3. Samokształcenie jako metoda uczenia się dorosłych
4.4. Alternatywne metody edukacji dorosłych
4.4.1. Treningi psychologiczne
4.4.2. Szkolenia outdoor
4.4.3. E-learning
4.4.4. Tworzenie środowiska wspierającego uczenie się
5. Modele szkolenia pracowników w organizacjach
5.1. Definicje i typy szkolenia
5.2. Cele podnoszenia kwalifikacji
5.3. Modele szkolenia pracowników w organizacjach
6. Projektowanie szkolenia
6.1. Cykl szkoleniowy
6.2. Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych
6.2.1. Rozmiary określania potrzeb szkoleniowych
6.2.2. Osoby biorące udział w określaniu potrzeb szkoleniowych
6.2.3. Metody i techniki określania potrzeb szkoleniowych
6.2.4. Raport końcowy
6.3. Projektowanie programu szkolenia
6.3.1. Cele szkolenia
6.3.2. Ramy czasowe szkolenia
6.3.3. Wybór treści
6.3.4. Formy pracy
6.3.5. Projektowanie procesu oceny sprawności szkolenia
6.3.6. Planowanie działań poszkoleniowych
6.4. Przygotowanie pomocy i tworzyw dydaktycznych
6.4.1. Typy pomocy i tworzyw szkoleniowych
6.4.2. Proces przygotowania tworzyw
6.4.3. Używanie materiałów szkoleniowych
7. Realizacja szkolenia
7.1. Formy i metody szkolenia
7.1.1. Formy szkolenia
7.1.2. Metody szkolenia
7.1.3. Kryteria doboru formy i metody szkolenia
7.1.4. Inne metody
7.2. Przeprowadzanie szkolenia
7.2.1. Przygotowania do rozpoczęcia szkolenia
7.2.2. Miejsce szkolenia i aranżacja przestrzeni
7.2.3. Rozpoczęcie szkolenia
7.2.4. Sekwencja działań w trakcie szkolenia
7.2.5. Praca w grupach i podgrupach
7.3. Warunki sprawnego szkolenia
7.3.1. Działania konieczne przed szkoleniem
7.3.2. Działania konieczne w trakcie szkolenia
7.3.3. Działania niezbędne po zakończeniu szkolenia
8. Analiza i ocena efektów szkoleń
8.1. Znaczenie oceny produktywności i skuteczności szkoleń
8.2. Model oceny efektywności szkoleń według D. L. Kirkpatricka
8.3. Narzędzia oceny wydajności szkoleń na poszczególnych stopniach
8.3.1. Ocena reakcji uczestników na szkolenie
8.3.2. Ocena efektów uczenia się
8.3.3. Ocena zmian w zachowaniu uczestników
8.3.4. Ocena efektów szkolenia dla organizacji
9. Właściwości i umiejętności trenera
9.1. Zadania i role trenera
9.2. Umiejętności trenera wspierające uczenie się
9.2.1. Umiejętność porozumiewania się
9.2.2. Umiejętność wzbudzania zainteresowania zajęciami
9.2.3. Umiejętność motywowania do uczenia się
9.3. Umiejętności trenera przydatne w nieprzystępnych sytuacjach
9.3.1. Podtrzymywanie uwagi uczestników
9.3.2. Rozwiązywanie konfliktów
9.3.3. Radzenie sobie z trudnymi uczestnikami
9.4. Rozwój osobisty trenera
Zakończenie
Bibliografia