Podstawowym celem naukowym monografii jest analiza możliwości , a także opracowanie wybranych metod poręcznego wykorzystania współczesnych baz informacji w komputerowym modelowaniu i symulacji procesów transportowych.
Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym z nich przedstawiono cel badań i zadania badawcze. W drugim dokonano przeglądu współczesnych modeli baz informacji NoSQL, podkreślono znaczne charakterystyki każdego modelu z punktu widzenia potencjalnego wykorzystania w transportowym systemie informatycznym i przedstawiono ogólny schemat takiego systemu.
Trzeci rozdział zawiera szczegółową analizę grafowego modelu danych, na którą składa się analiza struktur informacji grafowej bazy danych pod względem sprawności realizacji poszczególnych operacji na informacji, propozycję reguł transformacji uniwersalnego modelu związków encji ER na struktury i relacje grafowej bazy danych, i przykłady budowy warstwy informacji wybranych transportowych systemów informatycznych z użyciem grafowej bazy informacji.
W czwartym rozdziale przedstawiono przykłady ergonomicznego wykorzystania współczesnych baz danych w modelowaniu procesów eksploatacji pojazdów o napędzie elektrycznym w komunikacji miejskiej. Uwagę skupiono na problemach związanych z przestawieniem komunikacji miejskiej na autobusy elektryczne i wdrożeniem prekursorskich środków transportu.
Zaproponowano autorską metodę oszacowania zużycia energii elektrycznej dla dowolnej trasy przejazdu pojazdu elektrycznego na podstawie jej charakterystyk i wzorcowych pomiarów, a następnie zbudowano model obsługi procesu ładowania pojazdów elektrycznych na krańcach trasy z użyciem podejścia systemów masowej obsługi.
użytecznym efektem prac naukowo-badawczych jest komputerowy system bazodanowy realizujący zaproponowane metody modelowania wybranych procesów obsługi pojazdów elektrycznych w komunikacji miejskiej.