Zawarte w publikacji artykuły ukazują zmiany, jakie zachodziły w społeczeństwach różnorodnych krajów afrykańskich pod wpływem kolonizacji, która wprowadzała obce im idee i wartości. Zagadnienia kolonizacji i jej postrzegania przez ludność autochtoniczną zróżnicowanych rejonów Afryki, odzwierciedlone we współczesnej literaturze postkolonialnej, pozwalają lepiej zrozumieć to, co aktualnie dzieje się na tym kontynencie (np. Podłoże i charakter konfliktów między chrześcijanami i muzułmanami). W książce pada dużo interesujących tez nakreślających ten ważny nie tylko w Afryce problem.
"Książka adresowana jest do szerokiego grona czytelników i bez wątpienia zainteresuje nie tylko literaturoznawców, ale także antropologów i historyków, zwłaszcza zaś stanowić będzie potrzebną lekturę (i podręcznik akademicki) dla badaczy zajmujących się współczesnymi literaturami afrykańskimi produkowanymi w językach obcych: francuskim, angielskim, portugalskim oraz w języku hausa i afrikaans."
prof. Dr hab. Ewa Domańska
"Zamierzeniem Redakcji tego tomu było uchwycenie - przez teksty literackie wybitnych pisarzy oraz inne współczesne afrykańskiej, zmiany sytuacji kulturowej z szerokim użyciem nowych podejść badawczych. Zamierzeniem było także ujawnienie stanu samowiedzy i krytycznej refleksji nad światem mieszkańców krajów Afryki i tych, żyjących w diasporach. Uważam, iż Redakcji i pozostałym Autorom udało się osiągnąć ten cel w zaskakująco wysokim stopniu."
prof. Dr hab. Elżbieta Rekłajtis
"Książka adresowana jest do szerokiego grona czytelników i bez wątpienia zainteresuje nie tylko literaturoznawców, ale także antropologów i historyków, zwłaszcza zaś stanowić będzie potrzebną lekturę (i podręcznik akademicki) dla badaczy zajmujących się współczesnymi literaturami afrykańskimi produkowanymi w językach obcych: francuskim, angielskim, portugalskim oraz w języku hausa i afrikaans."
prof. Dr hab. Ewa Domańska
"Zamierzeniem Redakcji tego tomu było uchwycenie - przez teksty literackie wybitnych pisarzy oraz inne współczesne afrykańskiej, zmiany sytuacji kulturowej z szerokim użyciem nowych podejść badawczych. Zamierzeniem było także ujawnienie stanu samowiedzy i krytycznej refleksji nad światem mieszkańców krajów Afryki i tych, żyjących w diasporach. Uważam, iż Redakcji i pozostałym Autorom udało się osiągnąć ten cel w zaskakująco wysokim stopniu."
prof. Dr hab. Elżbieta Rekłajtis