Rozdział I
Kategoria i modele innowacji w handlu detalicznym 19
1. Konwencjonalne i współczesne definicje, a także klasyfikacje innowacji 19
2. Modele procesów innowacyjnych a stadia rozwoju gospodarki 30
3. Istota, systematyka i rodzaje innowacji w handlu detalicznym 40
3.1. Typologia innowacji według Podręcznika Oslo Manual 40
3.2. Zwiększona typologia innowacji w handlu detalicznym 47
4. Uwarunkowania rozwoju i systematyka innowacji w handlu detalicznym 53
4.1. Gospodarka oparta na wiedzy i rozwój nowych technologii 53
4.2. Nowy wariant konsumenta a rozwój innowacji w handlu detalicznym 59
5. Cechy postępowej marki detalicznej 64
Rozdział II
Modele i strategie konkurencji przedsiębiorstw handlu detalicznego w Polsce 70
1. Zmiany strukturalne i ekonomiczne sfery handlu detalicznego (i jej otoczenia) w Polsce 70
1.1. Efekty zmian strukturalnych i ekonomicznych handlu detalicznego 70
1.2. Otoczenie handlu detalicznego – zmiany i efekty rozwoju 77
2. Modele przewagi konkurencyjnej a strategie konkurencji przedsiębiorstw handlowych 87
2.1. Modele przewagi konkurencyjnej M. Portera i ich implementacje w handlu detalicznym 90
2.1.1. Model pięciu sił sektora i wynikające z niego strategie konkurencji 90
2.1.2. Model łańcucha wartości marki a osiąganie przewagi konkurencyjnej w handlu detalicznym 95
2.2. Modele przewagi konkurencyjnej według teorii zasobowej 99
2.3. Modele przewagi konkurencyjnej oparte na podejściu relacyjnym (sieciowym) 104
Rozdział III
Podstawy i identyfikacja potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstw handlu detalicznego 111
1. Wiedza o badanych grupach przedsiębiorstw jako podstawa identyfikacji ich potencjału konkurencyjnego 111
1.1. Grupa zagranicznych organizacji sieciowych handlu detalicznego 113
1.1.1. Podgrupa strategiczna – przedsiębiorstwa tworzące sieci hipermarketów 117
1.1.2. Podgrupa strategiczna – przedsiębiorstwa mające sieci supermarketów 119
1.1.3. Podgrupa strategiczna – przedsiębiorstwa handlu dyskontowego (sieci sklepów dyskontowych) 121
1.2. Grupa firm polskich wytwarzających sieci sklepów detalicznych 126
1.3. Grupa niepokaźnych, niezależnych przedsiębiorstw handlowych 133
2. Innowacje organizacji handlu detalicznego na rynku FMCG w świetle opinii nabywców 135
2.1. Podstawy metodyczne przeprowadzonych badań 136
2.2. Wyniki badań konsumentów indywidualnych na rynku produktów FMCG 138
2.3. Znaczenie wiedzy o potrzebach i preferencjach konsumentów jednostkowych dla budowy strategii konkurencji przedsiębiorstw detalicznych opartych na innowacjach 153
Rozdział IV
Modele procesów budowy i utrzymania przewagi konkurencyjnej organizacji handlu detalicznego opartego na innowacjach 157
1. Modele przewagi konkurencyjnej opartej na innowacjach na bazie eksponującej się pozycji rynkowej w handlu detalicznym 158
1.1. Model przewagi konkurencyjnej zagranicznych organizacji handlu detalicznego 158
1.2. Model przewagi konkurencyjnej firm polskich wytwarzających sieci sklepów detalicznych 165
2. Model przewagi konkurencyjnej małych, niezależnych przedsiębiorstw handlowych 174
Zakończenie 183
Bibliografia 187
Spis rysunków 201
Spis tabel 203
Spis wykresów 205
Aneks 207
Część A. Wzór kwestionariusza ankietowego dla badań klientów jednostkowych na rynku FMCG w Polsce 209
Część B. Scenariusz zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI – Focus Group Interview) z menedżerami wybranych organizacji handlu detalicznego 217