Samochody terenowe FSO to efekt wieloletniej, benedyktyńskiej wręcz pracy Sławomira Drążkiewicza, znanego historyka motoryzacji epoki PRL, który postanowił przypomnieć niemal w ogóle nieznane wysiłki podejmowane w latach 1958-1990 w celu zaprojektowania i wdrożenia do produkcji seryjnej samochodów z napędem 4x4.
Bazą do konstrukcji samochodów terenowo-osobowych były wytwarzane masowo (jak na warunki polskie) samochody osobowe: Warszawa, PF 125p i FSO Polonez. Próbowano je przypasować do eksploatacji poza drogami utwardzonymi.
Autor ograniczył się do przedstawienia pojazdów kołowych, dedykowanych do przewozu niewiele znaczącej liczby osób i ładunków do 1000 kg po drogach gruntowych i bezdrożach (powstały także prototypy innych pojazdów, które autor zaprezentuje w kolejnej monografii).
W książce Czytelnik odszuka opisy prac badawczych i konstrukcyjnych prototypów wykonywanych w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie i w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji (PIMot). Autor chciał uzmysłowić, przed jakimi problemami stawali konstruktorzy i badacze, ile czasu trwało opracowywanie dokumentacji prototypowej, budowa prototypu, ile czasu poświęcano na badania i co z tych badań wynikało, jakie były koszty tego typu prac.
Książka powstała na podstawie materiałów zebranych przez autora w okresie jego pracy w działach konstrukcyjnym i badawczym PIMot. Niemało dokumentów i materiałów udostępnili koledzy z PIMot i współpracownicy z byłej FSO, zwłaszcza kierownik Działu Studiów FSO J.
Dembicki. Niepowtarzalne zdjęcia udostępnił Zakład Dokumentacji Akademii Sztuk spektakularnych w Warszawie (Wydział Wzornictwa ASP brał udział w projektowaniu karoserii i wnętrza opisywanych pojazdów). Większość zamieszczonych w książce danych, fotografii i dokumentacji technologicznej jest udostępniana szerszemu gronu czytelników po raz pierwszy.