Od kilkunastu lat zaobserwować można rosnące znaczenie badań marketingowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Świadczą o tym postawy menedżerów, którzy coraz częściej podejmowane decyzje uzależniają od informacji uzyskanej z badań.
potrzebna staje się w szczególności aktualna, wiarygodna i dostępna wiedza o zachowaniach konsumentów oraz o działaniach konkurentów. Systematycznie rośnie zatem rola "dobrej" informacji pochodzącej z badań marketingowych - równocześnie ilościowych, jak i jakościowych.
Co więcej, wartość takiej informacji doceniana jest nie tylko przez znaczne korporacje międzynarodowe i agendy rządowe,na dodatek przez minimalne i średnie przedsiębiorstwa, o lokalnym zasięgu działania. Równocześnie dostrzegany jest coraz pokaźniejszy dysonans pomiędzy tym, co konsumenci oficjalnie deklarują a tym, jakie podejmują działania.
wykorzystanie metodologii badań jakościowych, której celem jest dotarcie do "wnętrza" konsumenta, rozpoznanie jego emocji, ukrytych motywów i potrzeb, staje się więc niezbędne w identyfikacji rzeczywistych zachowań rynkowych.
Metody jakościowe pozwalają na "wyjście" poza deklaracje konsumenta, rozpoznanie jego nieświadomych schematów postępowania, a także zrozumienie przyczyn irracjonalnych decyzji. "Autorki, decydując się na przyjęcie pragmatycznego podejścia do problematyki jakościowych badań marketingowych, stworzyły spójną pracę o charakterze podręcznika, demonstrującą zagadnienia niełatwe w sposób krystaliczny i prosty.
Są to bez dwóch zdań walory recenzowanego opracowania. (...) Do atutów pracy należą prezentowane w niej liczne przykłady pochodzące z praktyki gospodarczej, zwłaszcza z własnych doświadczeń Autorek, zaangażowanych w sporo przedsięwzięć projektowych asygnowanych przedsiębiorcom.
(...) Praca stanowi niebanalną propozycję wydawniczą, która może wejść do kanonu lektur obowiązkowych dla młodych badaczy, przedsiębiorców zainteresowanych tematem jakościowych badań marketingowych i studentów kierunków ekonomicznych".
Z recenzji prof. UG dr hab. Anny Marii Nikodemskiej-Wołowik Tytuł Badania jakościowe - metody i wykorzystania w.3 Autorzy Mirosława Kaczmarek, Iwona Olejnik, Agnieszka Spr Wydawnictwo CeDeWu EAN 9788381026178 ISBN 9788381026178 Kategoria Literatura, Ekonomia i biznes ilość stron 246 Format 235x165 mm Rok wydania 2022