Komunikacja marketingowa przedsiębiorstw działających na rynku farmaceutycznym - podejmując się przekazywania na rynek danych niezbędnych pacjentom w procesie wyboru i zakupu produktów farmaceutycznych, zaspokajających najważniejszą potrzebę człowieka, jaką jest zdrowie - wymaga szczególnych kompetencji.
Na jej specyfikę wpływa z zasady dostatek kategorii produktów: leków Rx (wydawanych na receptę), leków z ograniczoną możliwością zakupu, leków OTC (wydawanych bez recepty), a także suplementów diety i dermokosmetyków (nabywanych poprzez konsumentów podobnie jak inne produkty). Poszczególne kategorie z kolei podlegają regulacjom prawnym, które m.in. Ograniczają możliwość używania określonych form i narzędzi komunikacji marketingowej, w zależności od tego, jakiej kategorii towaru dotyczy przekaz. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na specyfikę komunikacji marketingowej na rynku farmaceutycznym są względy etyczne. Bywa,powodują one odmienną ocenę zachowań podmiotów uczestniczących w procesie komunikacji.
W książce przeanalizowano następujące zagadnienia:
- procesy komunikacji marketingowej w kontekście zmian społeczno-technologicznych
- uwarunkowania, a także proces tworzenia strategii komunikacji marketingowej na rynku farmaceutycznym
- narzędzia komunikacji marketingowej stosowane na rynku leków bez recepty, suplementów diety i dermokosmetyków, a także w procesie sprzedaży leków na receptę
- wyzwania stojące przed komunikacją marketingową w branży farmaceutycznej
- korzystne praktyki w komunikowaniu się z rynkiem podmiotów farmaceutycznych (studium przypadków).
Autorki podkreślają potrzebę odpowiedzialnej komunikacji marketingowej na rynku farmaceutycznym, wskazując na ważną rolę branży farmaceutycznej w systemie ochrony zdrowia, a co z tego wynika - odpowiedzialność jej podmiotów za zdrowie publiczne.