"Praca mieści analizy informacji opisujących współczesnego polskiego konsumenta, z uwzględnieniem zdobywanej i stosowanej poprzez niego wiedzy, oraz nowych trendów w jego zachowaniach. Informacje te mają zasadnicze znaczenie dla menedżerów, a także pracowników działów sprzedaży i marketingu firm handlowych, usługowych i produkcyjnych, oni bowiem na co dzień podejmują decyzje wymagające aktualnej, lecz i pogłębionej wiedzy o zachowaniach konsumentów.
Zawarte w książce treści mogą więc być wykorzystane jako podstawa tworzenia efektywnych strategii marketingowych. Publikacja jest oparta na mocnej podbudowie teoretycznej - autorzy dokonali przeglądu najnowszej światowej literatury dotyczącej konsumpcji i zachowań konsumentów.
Książka jest adresowana do pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych reprezentujących takie kierunki, jak: ekonomia, finanse czy zarządzanie,, a także do studentów tych kierunków jednocześnie na uczelniach ekonomicznych, jak i na wydziałach ekonomicznych uniwersytetów.
Powinna także zainteresować doktorantów przygotowujących rozprawy z obszaru ekonomii i zarządzania. Zachowania konsumentów należą do obszaru, w ramach którego stosunkowo nieraz badacze podejmują przedsięwzięcia identyfikacji ich specyfiki, determinant je formujących itp.
ale tematyka, wokół której skupiają się Autorzy monografii nie jest nieraz prezentowana w literaturze równocześnie polskiej, jak i zagranicznej. Główny jej nacisk położony jest na wiedzę ekonomiczną konsumentów i jej wpływ na ich zachowania.
Problem ten jest stanowczo aktualny, biorąc pod uwagę zmiany w otoczeniu (np. Rozwój nowych technologii, wielki dostęp do informacji). Dr hab. Małgorzata Bartosik-Purgat, prof. UEP Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Zespół autorski tworzą pracownicy Katedry Badań Konsumpcji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.