Każdy rodzic wysyłając dziecko do szkoły wyposaża go w plecak, który pomieści książki, zeszyty, piórnik, a nawet drugie śniadanie. Niewątpliwie każdy rodzic chciałby też umieścić w plecaku dziecka pewne kompetencje i umiejętności, takie jak: poczucie wartości, dobre relacje z rówieśnikami, słuszną samoocenę, zdolność wyrażania emocji, umiejętność rozwiązywania konfliktów, asertywność, czy motywację do nauki.
Większość rodziców może choćby myśli, że ich dziecko to wszystko potrafi, lecz z biegiem czasu zaczynają dostrzegać, iż ich wymagania nie pokrywają się z rzeczywistością. Także dla dziecka konfrontacja ze szkolnymi obowiązkami może okazać się zbyt nieprzystępna. Powstanie programu profilaktyczno-terapeutycznego dla uczniów w młodszym wieku szkolnym jest odpowiedzią na coraz częściej widoczne poprzez specjalistów problemy w zakresie kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci, zwłaszcza tych zaczynających edukację na etapie szkolnym.
mnóstwo z proponowanych scenariuszy mogą użyć specjaliści w pracy terapeutycznej z dziećmi o specyficznych koniecznych edukacyjnych. Założeniem programu była realizacja scenariuszy w pracy grupowej dzieci, natomiast Autorki nakłaniają także do użytkowania pomysłów i tworzyw zawartych w książce także do pracy jednostkowej (np. W pracy z emocjami, czy samooceną). Scenariusze można realizować zarówno stacjonarnie, w klasie szkolnej, jak także w trakcie spotkań grupowych online, które w obecnym czasie stały się naturalną zastępczą drogą komunikacji i podtrzymywania relacji interpersonalnych. W dzisiejszym świecie, bogatym w świeże technologie i łączność cyfrową niejednokrotnie obserwuje się paradoksalnie trudności w relacjach międzyludzkich. Dzieci, które najpierw wybierały autoizolację pod wpływem fascynacji telefonem, Internetem, światem wirtualnym, obecnie są jeszcze mocniej na nią skazane poprzez problemy związane z pandemią, jaka ogarnęła cały świat. Ogromnego znaczenia nabiera zatem opanowanie przez dzieci od najmłodszych lat umiejętności pracy w zespole, radzenia sobie z własnymi emocjami, postawy asertywności czy nabycie kompetencji rozwiązywania konfliktów.
Uzupełnieniem książki są karty pracy pt. Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Karty terapeutyczne i karty pracy.
Tytuł Emocje komunikacja akceptacja. Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym Autor Agnieszka Lasota,Dominika Jońca SM Wydawnictwo Difin EAN 9788366491526 ISBN 9788366491526 Kategoria Nauki humanistyczne\Psychologia liczba stron 268 Format 16x23x1.4 cm Rok wydania 2021 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.42 kg