U podstaw rozwoju ekonomicznego leży mnóstwo czynników, które rozpatrywane były na przestrzeni lat poprzez ekonomistów z różnorodnych szkół. W zależności od tego z której szkoły się wywodzili, zakładali mniejszy albo obszerniejszy udział państwa w rozwoju gospodarczym kraju.
Państwo, jako uczestnik rynku może oddziaływać przez szereg instrumentów o charakterze fiskalnym i prawnym w celu zapewnienia mieszkańcom optymalnych warunków do życia. Aktywność państwa – legislatora w formułowaniu ram prawnych zależy od obowiązującego w danym państwie podejścia do interwencji w rynek.
Model gospodarki społecznej, jak np. Obowiązujący w Polsce, zakłada pokaźniejszą aktywność państwa w regulowaniu życia gospodarczego niżeli model gospodarki wolnorynkowej, jak np. W Stanach Zjednoczonych. W niniejszym rozdziale zostanie jest opisany związek pomiędzy prawem i ekonomią, który został dostrzeżony równocześnie przez ekonomistów i prawników, jednocześnie po stronie pod-miotów gospodarczych, jak i organów państwowych, upowszechnieniem czego efektem było się analiz w zakresie skutków społeczno-gospodarczych i uwzględnieniem ich w procesie tworzenia prawa.
Związek pomiędzy dyscyplinami w obszarze nauk społecznych jest ciągłym obiektem badań. Różne są podejścia do badania tego związku w zależności od rodzaju dyscypliny. Zapewne wyszuka się grupa badaczy, którzy spojrzą na ten zainteresowanych tym obszarem badawczy z perspektywy dziedziny nauk społecznych, ekonomicznych i prawnych, a w dalszej kolejności koncentrując się na poszczególnych dyscyplinach.
W ostatnich dwóch dekadach państwa zaczęły rozbudowywać zakres analiz i wymieniać doświadczenia w zakresie tematyki, metod i narzędzi użytkowanych w ocenie wpływu regulacji. W celu poznania czytelników z oceną wpływu autorka dokonała przeglądu piśmiennictwa, dokumentów Komisji Europejskiej, aktów prawnych i wytycznych i rekomendacji dotyczących sporządzania oceny wpływu regulacji w Polsce, a także w państwach członkowskich Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), a także Unii Europejskiej.
Ocena Skutków Regulacji (OSR) jest procesem analizy wpływu regulacji, która w zależności od przyjętej praktyki może mieć szeroki zakres, tj. Może dotyczyć wpływu kompleksowych działań na rozwój społeczno-gospodarczy, albo wąska, która wskazuje,że analiza skutków określonego działania (interwencji) dla określonego sektora gospodarki.
Niezależnie od zakresu analiz, ocena wpływu może być przeprowadzana na poziomie krajo-wym, np. OSR do rozporządzenia albo ustawy; albo międzynarodowym, np. OSR do dyrektywy, czy także ocena wpływu umowy międzynarodowej takiej jak Transatlantyckie Partnerstwo na rzecz Handlu i Inwestycji.
Analiza ta ma wymiar równocześnie ilościowy, jak i jakościowy. Celem wprowadzenia OSR do procesu decyzyjnego, jednocześnie na poziomie krajowym i międzynarodowym, jest podniesienie jakości stanowionego prawa przez oparcie decyzji na dowodach dostarczonych w procesie analitycznym i maksymalizacji korzyści płynących z proponowanego rozwiązania.
Państwa w zależności od kultury prawnej mogą formalizować proces oceny wpływu regulacji i przeprowadzać go we wnętrzu administracji rządowej albo zle-cając przeprowadzenie analiz zewnętrznym instytucjom, np.
ośrodkom badawczym. Z kolei instytucje i organizacje międzynarodowe, w ramach posiadanych kompetencji włącz ją proces oceny wpływu w proces legislacyjny, np. Tak jak Komisja Europejska, a w szczególności skupiają się na szerzeniu prawidłowych praktyk w tym zakresie, tak aby narzędzia i metody używane w OSR stały się powszechnie używane poprzez państwa członkowskie.Celem niniejszego rozdziału jest przegląd literatury i metodyki sporządzania oceny skutków regulacji w Polsce na tle doświadczeń międzynarodowych.