Dziecko to nie segregator biurowy, do którego można wkładać dawki wiedzy niczym zapisane kartki papieru. Ironia współczesnego systemu edukacji polega na tym, że powstał on na długo przed tym, zanim zaczęliśmy badać możliwości i ograniczenia ludzkiego mózgu.
Aby stworzyć nową, wydajną szkołę, powinniśmy oprzeć się na aktualnych odkryciach naukowych i zaakceptować fakt, iż relacje pomiędzy uczniem a nauczycielem, a także przyjazne środowisko szkolne, są podstawą korzystnie funkcjonującej edukacji.
Profesor Joachim Bauer dowodzi, że szkoła może stać się miejscem przyjaznym dla wszelkich uczestników cyklu edukacyjnego. Kooperacja nauczycieli z uczniami to nie jedyny warunek skutecznej pracy edukacyjnej – tak samo ważne jest współdziałanie szkoły i rodziców.
Autor stawia pytanie, czy rodzice zdają sobie sprawę ze znaczenia własnej roli w tym procesie i związanych z nią pokaźnych szans, a także czy czują się na siłach, aby wypełniać ją świadomie i z szacunkiem.
Celem tej publikacji jest wsparcie uczniów, rodziców, nauczycieli i tych wszelkich, którym dobro młodych ludzi i całego systemu szkolnictwa leży na sercu. Książka dostarcza funkcjonalnych wskazówek {pomocn|przydatn)ych w przygotowaniu gruntu, na którym mogą rozwijać się takie wartości, jak umiłowanie życia, motywacja i radość uczenia się.
PIERWSZE WYDANIE KSIĄŻKI UKAZAŁO SIĘ POD TYTUŁEM: "Co z tą szkołą?"