Badania naukowe od wielu lat są podstawą rozwoju praktyki pielęgniarskiej, kształcenia oraz organizacji pracy, a praktyka oparta na dowodach w wielu miejscach jest codzienną rutyną.
W dobie tak licznych i ekspresowo postępujących zmian tylko stała obserwacja i analiza zachodzących zdarzeń umożliwiają opracowywanie działań wspierających najwyższej jakości opiekę
pielęgniarską. Równocześnie obszar kliniczny, jak i szeroko pojęte kształcenie i środowisko pracy to obszary głównie analizowane poprzez pielęgniarskie zespoły badawcze. Podręcznik „Badania naukowe w pielęgniarstwie" to kompendium wiedzy w zakresie oceny, syntezy i tworzenia dowodów naukowych w praktyce pielęgniarskiej. Może stanowić wsparcie nie tylko w obszarze kształcenia przed i podyplomowego, ale także w pracy początkujących badaczy. Mając na uwadze, że nie każda/y pielęgniarka/pielęgniarz podejmuje pracę badawczą, w podręczniku znajdują się ponadto treści umożliwiające zrozumienie i przygotowanie do poszukiwania źródeł, ich krytycznej oceny, a także implementacji do praktyki. Identyfikacja rzetelnych doniesień naukowych jest bowiem podstawą opracowywania rekomendacji do wdrożenia, co realnie ma przełożenie na produktywność pracy, bezpieczeństwo pacjenta i pracy zespołów sprawujących opiekę. W dodatku publikacja uwzględnia podstawowe zagadnienia dotyczące analizy statystycznej, co może pomóc czytelnikom całkowicieowym rozumieniu pracy badawczej. Biorąc pod uwagę fakt globalnego znaczenia nauki, w tym rozpowszechniania wyników, a także korzystania ze źródeł badaczy z całego świata, większość podstawowych terminów została zaprezentowana także w języku angielskim.
Chciałybyśmy zadedykować tę książkę wszystkim pielęgniarkom i pielęgniarzom i życzyć czytelnikom nieustającej ciekawości połączonej z odważnym stawianiem pytań badawczych w praktyce zawodowej, a także poszukiwaniem odpowiedzi w celu rozwoju praktyki opartej na dowodach.
Z Przedmowy
Publikacja gromadzi konieczną wiedzę z zakresu badań naukowych w pielęgniarstwie polskim i powinna stać się obowiązkową literaturą w kształceniu przed- i podyplomowym pielęgniarek. Ciekawość połączona z odważnym stawianiem pytań badawczych w praktyce zawodowej, poszukiwanie odpowiedzi w celu rozwoju praktyki opartej na dowodach dają odbiorcom wszechstronną i potrzebną wiedzę.
Książka Badania naukowe w pielęgniarstwie. Ocena, synteza i tworzenie dowodów naukowych w praktyce pielęgniarskiej napisana poprzez Autorki z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego jest wartościowym kompendium wiedzy, zgodnym z aktualnymi standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu pielęgniarki/położnej prowadzonego na studiach pierwszego i drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim oraz praktycznym (Dz.U. R.P. Warszawa, dnia 21 sierpnia 2019 r., poz. 1573. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r.).
Prof. Dr hab. Irena Wrońska