Tytuł Opera w Polsce w latach 1635-1795 Autor Grzegorz Markiewicz Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ISBN 978-83-8142-658-9 Rok wydania 2019 Łódź Wydanie 1 liczba stron 222 Format pdf Spis treści Wstęp 7
I. Oświeceniowa ocena i wizja rodzimego teatru 21
1. Premiera Natrętów Józefa Bielawskiego – kulturalne, towarzyskie i polityczne okoliczności powstania polskiej sceny narodowej 21
2. Oświeceniowa interpretacja dziejów rodzimego dramatu i teatru 30
3. Oświeceniowa wizja rodzimego teatru 38
II. Teoretyczne wymagania wobec sztuki operowej czasów nowożytnych a praktyka 47
1. Opera jako wariant sztuki 47
2. Teoretyczne oczekiwania wobec teatru operowego 59
3. Opera jako widowisko 64
4. Opera podbija Europę 68
III. Opera na dworze królewskim w Rzeczypospolitej Obojga Narodów 75
1. Początki opery w Polsce i działalność władysławowskiego teatru operowego 75
2. Inter arma silent Musae. Teatr operowy w odwrocie 103
3. Przemiany w sztuce operowej w drugiej połowie XVII wieku 108
4. Renesans teatru operowego w epoce saskiej 112
IV. Opery wystawiane poprzez zespoły cudzoziemskie na scenie Teatru Narodowego w latach 1765–1795 139
1. Zmierzch teatru dworskiego. Scena publiczna przejmuje inicjatywę 139
2. Życie teatralne Warszawy w okresie panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego 143
3. Wychowawcza rola teatru a sztuka operowa 149
4. Doświadczenia muzyczne Stanisława Augusta Poniatowskiego 152
5. Występy zespołów francuskich w pierwszym okresie istnienia sceny narodowej (1765–1767 158
6. Występy opery włoskiej w pierwszym okresie istnienia sceny narodowej (1765–1767 164
7. Występy zespołów niemieckich na scenie Teatru Narodowego w latach 1774–1795 168
8. Występy zespołów francuskich na scenie Teatru Narodowego w latach 1774–1795 171
9. Występy zespołów włoskich na scenie Teatru Narodowego w latach 1774–1795 174
10. Gwiazdy operowe na scenie Teatru Narodowego 181
11. Charakterystyka dzieł operowych wystawianych na scenie Teatru Narodowego w latach 1765–1795 184
12. U progu polskiej sceny operowej 188
Zakończenie 193
Bibliografia 197
Indeks osobowy 209
Spis ilustracji 221
I. Oświeceniowa ocena i wizja rodzimego teatru 21
1. Premiera Natrętów Józefa Bielawskiego – kulturalne, towarzyskie i polityczne okoliczności powstania polskiej sceny narodowej 21
2. Oświeceniowa interpretacja dziejów rodzimego dramatu i teatru 30
3. Oświeceniowa wizja rodzimego teatru 38
II. Teoretyczne wymagania wobec sztuki operowej czasów nowożytnych a praktyka 47
1. Opera jako wariant sztuki 47
2. Teoretyczne oczekiwania wobec teatru operowego 59
3. Opera jako widowisko 64
4. Opera podbija Europę 68
III. Opera na dworze królewskim w Rzeczypospolitej Obojga Narodów 75
1. Początki opery w Polsce i działalność władysławowskiego teatru operowego 75
2. Inter arma silent Musae. Teatr operowy w odwrocie 103
3. Przemiany w sztuce operowej w drugiej połowie XVII wieku 108
4. Renesans teatru operowego w epoce saskiej 112
IV. Opery wystawiane poprzez zespoły cudzoziemskie na scenie Teatru Narodowego w latach 1765–1795 139
1. Zmierzch teatru dworskiego. Scena publiczna przejmuje inicjatywę 139
2. Życie teatralne Warszawy w okresie panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego 143
3. Wychowawcza rola teatru a sztuka operowa 149
4. Doświadczenia muzyczne Stanisława Augusta Poniatowskiego 152
5. Występy zespołów francuskich w pierwszym okresie istnienia sceny narodowej (1765–1767 158
6. Występy opery włoskiej w pierwszym okresie istnienia sceny narodowej (1765–1767 164
7. Występy zespołów niemieckich na scenie Teatru Narodowego w latach 1774–1795 168
8. Występy zespołów francuskich na scenie Teatru Narodowego w latach 1774–1795 171
9. Występy zespołów włoskich na scenie Teatru Narodowego w latach 1774–1795 174
10. Gwiazdy operowe na scenie Teatru Narodowego 181
11. Charakterystyka dzieł operowych wystawianych na scenie Teatru Narodowego w latach 1765–1795 184
12. U progu polskiej sceny operowej 188
Zakończenie 193
Bibliografia 197
Indeks osobowy 209
Spis ilustracji 221