Skoro sięgasz po tę książkę, to zapewne jesteś rodzicem, opiekunem, nauczycielem albo terapeutą dziecka z ADHD. Najprawdopodobniej też masz świadomość, jak szczególnie wyjątkowe są te dzieci. Bo w gruncie rzeczy mają one szczególne zdolności.
Wyróżniają się nieporównaną kreatywnością, wrażliwością i humorem. Niestety dzieci z ADHD na pewnym poziomie zdają sobie sprawę ze swoich ograniczeń i mogą wchodzić w życie z negatywnym obrazem własnej osoby - a takie postrzeganie siebie nie pomaga w rozwoju.
Dlatego trzeba je wzmacniać i dodawać im pewności siebie. Kelli Miller pomoże twojemu dziecku zrozumieć, iż ADHD wcale nie jest defektem czy wadą, a przy zaimplementowaniu adekwatnych narzędzi może okazać się atutem.
Autorka proponuje 60 różnych ćwiczeń, gier i zabaw służących pracy nad różnymi aspektami ADHD, od samokontroli i organizacji po wyrażanie własnych potrzeb i budowanie wiary w siebie. Dzięki tej książce twoje dziecko: o zrozumie, czym jest ADHD; o pozna swoje solidne i słabe strony; o dowie się, jak radzić sobie z niełatwymi emocjami; o pozna sposoby na skupienie uwagi, samokontrolę i podejmowanie korzystnych decyzji; o nauczy się planowania, komunikowania i wyrażania swych potrzeb; o uwierzy w siebie i w to, iż może osiągnąć sukces.
Dzieci z ADHD potrzebują leczenia, terapii i wsparcia przez kilkanaście lat. Ta ważna i niestety skomplikowana do wprowadzenia w życie zasada nie tylko daje im szansę na wejście w dorosłość bez powikłań w postaci zaburzeń zachowania, depresji czy uzależnień, lecz także pozwala na wykorzystanie posiadanych zdolności i uzyskanie prawidłowego wykształcenia.
Jak w leczeniu każdego przewlekłego problemu zdrowotnego, jednakowo w sytuacji ADHD pokaźna jest kompleksowość oddziaływań. W leczeniu cukrzycy obok zażywania leków i użytkowania diety ważny jest fason życia czy uprawianie sportu.
w sytuacji ADHD oprócz leków, terapii, pracy rodziców w domu i nauczycieli w szkole niezbędne jest pokazywanie dzieciom ich konkretnych stron i uczenie ich przezwyciężania trudności oraz wzmacnianie samooceny.
Książka Kelli Miller pomoże równocześnie rodzicom, jak i terapeutom rozmawiać z dzieckiem o ADHD i wspierać je. Jest niczym zbiór przepisów terapeutycznych, który można potraktować jako całościowy program, lecz także jako źródło, do którego wraca się wielokrotnie w razie zapotrzebowania.
Autorka opisuje niemało pomysłów do pracy nad samooceną, nad lubieniem i akceptowaniem siebie. Nad dostrzeżeniem, iż każdy z nas jest nieszablonowy, dużo potrafi, ma umiejętności, które warto rozwijać. Nad rozpoznaniem swych problemów z koncentracją, nadruchliwością czy nadmierną impulsywnością.
Podpowiada też, jak sobie radzić z tymi problemami. Uczy rozpoznawać i oswajać emocje. Są to ważne i pomocne umiejętności, które warto ćwiczyć. Dr n. Med. Artur Kołakowski specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor ADHD jest wyzwaniem, które dotyczy wielu dzieci.
Niemalże w każdej klasie możemy spotkać co najmniej jednego ucznia z taką diagnozą. Dzięki badaniom wiemy, że ADHD zespala się z odmienną ścieżką rozwoju mózgu, która sprawia, iż mózg działa inaczej - może powodować trudności w koncentracji, dużą aktywność, szybkie podejmowanie decyzji.
Inne działanie nie oznacza jednak działania gorszego, o czym przypomina autorka tej książki. ADHD może być atutem, a także jednoczyć się z kreatywnością, wrażliwością i humorem, jeśli tylko nauczymy dotknięty nim mózg działania w świecie osób neurotypowych.
Jak dobrze dopasowane okulary pomagają, gdy ma się wadę wzroku, tak wiedza i trafne umiejętności pomagają lepiej sobie radzić z objawami ADHD. Zamieszczone w tej książce proste, przemyślane gry i zabawy, w połączeniu ze wspierającą młodego czytelnika psychoedukacją, pozwalają dziecku opanować takie umiejętności.