Jeśli chcesz być idealnym programistą, nie możesz poprzestać tylko na opanowaniu narzędzi deweloperskich i kilku języków programowania. Do rozwiązywania złożonych problemów, które niejednokrotnie pojawiają się w trakcie tworzenia aplikacji, nie wystarczy Ci sama wiedza techniczna. Tak jak w innych dziedzinach rzemiosła, także i tu staniesz przed zagadnieniami, które Cię przerosną, choć wcale nie są unikatowe. Właśnie dla takich zagadnień opracowuje się wzorce — w gruncie rzeczy łączące mnóstwo różnorodnych dziedzin, bo oparte na podobnym schemacie. No należycie, lecz w jaki sposób rzemieślnik programowania może się uczyć od, dajmy na to, mistrza tańca?
W tej książce temat nauki rzemiosła potraktowano interdyscyplinarnie. Jej podstawą są dziesiątki wywiadów z praktykami i literatura na temat uczenia się, psychologii stosownej skuteczności i wszelkiego, co łączy się z osiąganiem mistrzostwa. Pokazano tu, jak uczyli się wybitni chirurdzy, choreografowie, filozofowie i architekci aplikacji. Książka stanowi źródło inspiracji: poszczególne wzorce rozwiązywania problemów są osadzane w określonych kontekstach, a rekomendowane rozwiązania uzupełniono relacjami danego wzorca do innych wzorców i wzbogacono w odniesienia do literatury i historii mistrzów z zróżnicowanych dziedzin.
Dzięki tej książce dowiesz się:
- czy jesteś uczniem, czeladnikiem czy może już mistrzem rzemiosła programistycznego
- czym są wzorce i jakie znaczenie posiadają dla nauki rzemiosła
- jak nieprzerwanie się uczyć i dążyć do mistrzostwa
- jak oceniać swoje umiejętności i zapewniać sobie korzyści związane z realistyczną samooceną
- jak sprawnie rozwiązywać przeróżne problemy, począwszy od kłopotliwej współpracy z klientem, a skończywszy na pokonaniu własnego wypalenia zawodowego
David H. Hoover — prowadzi dział rozwoju oprogramowania, a także program praktyk zawodowych w firmie Optiva. Programuje od 2000 roku, jednak jego pasją jest rozwijanie idei rzemieślniczego podejścia do pisania aplikacji. W wolnych chwilach uprawia przeróżne sporty wytrzymałościowe.
Adewale Oshineye — jest inżynierem w fimie Google. Programuje od wczesnego dzieciństwa. Pracował nad wieloma projektami o różnej skali, dzięki czemu mógł się uczyć od najlepszych praktyków Europy Zachodniej. Jego ulubioną rozrywką jest przemierzanie Londynu z aparatem fotograficznym w ręku.