Tytuł Ściąganie w szkole Podtytuł Raport z badań Autor Konrad Kobierski Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7308-601-2 Rok wydania 2014 Kraków Wydanie 1 ilość stron 288 Format pdf Spis treści Słowo wstępne od promotora 9
Wstęp 15
Rozdział I. Szkoła jako miejsce uczenia się między prawdą a kłamstwem 25
proces uczenia się 25
Szkoła a sukces 28
Osiągnięcia szkolne 33
Ocenianie a osiągnięcia szkolne uczniów 34
Formy egzaminów 38
Prawda – jedna z nadrzędnych wartości w edukacji 40
Kłamstwo antywartością w edukacji szkolnej 42
typy kłamstw 44
Rozdział II. Zjawisko ściągania na tle literatury przedmiotu 51
Ściąga i plagiat 51
Psychologiczne aspekty ściągania przez uczniów w szkole 54
Przesłanki ściągania zgodnie z behawiorystyczną koncepcją człowieka 54
Ściągający uczeń w świetle koncepcji psychoanalitycznej 57
Aspekty ściągania w poznawczej koncepcji człowieka 60
Prakseologiczne aspekty ściągania w szkole 62
Przedsiębiorczość 66
Ekonomiczność 67
Współzawodnictwo 69
Ściąganie w aspekcie etycznym 70
wymiar prawny ściągania 72
Uwarunkowania ściągania 74
Motywy ściągania 81
Ściąganie jako sposób radzenia sobie w sytuacji egzaminacyjnej 84
typy ściąg 86
Techniki ściągania jako sposób na nieuczenie się 88
klasyczne techniki ściągania 89
Techniki ściągania wykorzystujące pomoc człowieka 92
Elektroniczne techniki ściągania 95
innowacyjne techniki ściągania 97
Postawy nauczycieli wobec ściągania 98
Rozdział III. Raport z badań nad ściąganiem w szkołach 105
Cele i metody badań 105
Teren badań 105
Charakterystyka badanej populacji 106
Podmioty ściągające 114
Deklarowane przyczyny ściągania 129
Częstotliwość ściągania 159
Zakres treściowy ściągania 182
Techniki i metody ściągania 190
Źródła ściągania 198
typy ściąg 203
Możliwości redukcji ściągania w szkołach w opinii uczniów 209
Ocena zjawiska ściągania w kategoriach moralnych 215
Postawy nauczycieli wobec ściągania 228
Wizja szkoły bez ściągania 231
Sądy i wypowiedzi młodzieży na temat ściągania 248
Opinie dyrektorów i nauczycieli szkół na temat ściągania 254
Zakończenie 261
Bibliografia 263
Spis tabel i schematów 273
Aneks 281
Wstęp 15
Rozdział I. Szkoła jako miejsce uczenia się między prawdą a kłamstwem 25
proces uczenia się 25
Szkoła a sukces 28
Osiągnięcia szkolne 33
Ocenianie a osiągnięcia szkolne uczniów 34
Formy egzaminów 38
Prawda – jedna z nadrzędnych wartości w edukacji 40
Kłamstwo antywartością w edukacji szkolnej 42
typy kłamstw 44
Rozdział II. Zjawisko ściągania na tle literatury przedmiotu 51
Ściąga i plagiat 51
Psychologiczne aspekty ściągania przez uczniów w szkole 54
Przesłanki ściągania zgodnie z behawiorystyczną koncepcją człowieka 54
Ściągający uczeń w świetle koncepcji psychoanalitycznej 57
Aspekty ściągania w poznawczej koncepcji człowieka 60
Prakseologiczne aspekty ściągania w szkole 62
Przedsiębiorczość 66
Ekonomiczność 67
Współzawodnictwo 69
Ściąganie w aspekcie etycznym 70
wymiar prawny ściągania 72
Uwarunkowania ściągania 74
Motywy ściągania 81
Ściąganie jako sposób radzenia sobie w sytuacji egzaminacyjnej 84
typy ściąg 86
Techniki ściągania jako sposób na nieuczenie się 88
klasyczne techniki ściągania 89
Techniki ściągania wykorzystujące pomoc człowieka 92
Elektroniczne techniki ściągania 95
innowacyjne techniki ściągania 97
Postawy nauczycieli wobec ściągania 98
Rozdział III. Raport z badań nad ściąganiem w szkołach 105
Cele i metody badań 105
Teren badań 105
Charakterystyka badanej populacji 106
Podmioty ściągające 114
Deklarowane przyczyny ściągania 129
Częstotliwość ściągania 159
Zakres treściowy ściągania 182
Techniki i metody ściągania 190
Źródła ściągania 198
typy ściąg 203
Możliwości redukcji ściągania w szkołach w opinii uczniów 209
Ocena zjawiska ściągania w kategoriach moralnych 215
Postawy nauczycieli wobec ściągania 228
Wizja szkoły bez ściągania 231
Sądy i wypowiedzi młodzieży na temat ściągania 248
Opinie dyrektorów i nauczycieli szkół na temat ściągania 254
Zakończenie 261
Bibliografia 263
Spis tabel i schematów 273
Aneks 281