Punktem wyjścia w dyskusji na temat miejsca i roli Jednej Rosji w systemie politycznym Federacji Rosyjskiej w latach 2001-2016 jest założenie, że w obrębie rodziny partii autorytarnych mamy do czynienia ze szczególnym typem partii.
Podstawą jego wyodrębnienia są: bezpośrednie związki z obozem władzy - faktycznym ośrodkiem podejmowania decyzji politycznych w obrębie danego systemu politycznego i udział w procesie stabilizowania reżimu autorytarnego.
Ten wariant partii autorytarnych jest wewnętrznie rozmaity, co wynika z rzeczywistego wkładu partii w stabilizację systemu autorytarnego i stopnia ich instytucjonalizacji, w rozmiarze wewnętrznym i zewnętrznym, głównie w obszarze autonomii decyzyjnej i systemowości.
W związku z tym wskazać można typ partii dominującej i „partii władzy”. Jedna Rosja w ciągu 15 lat swego istnienia nie nabrała widocznych cech typu genialnego partii dominującej. Niezaprzeczalnie bliżej było jej w omawianym okresie do typu rewelacyjnego „partii władzy”, mimo że różniła się dość znacznie od „partii władzy” istniejących w rosyjskim systemie politycznym w latach dziewięćdziesiątych XX wieku.
Biorąc pod uwagę stopień jej instytucjonalizacji i zakres faktycznie sprawowanych poprzez nią funkcji, można przyjąć, iż mamy w jej przypadku do czynienia z dominującą „partią władzy”.