Tytuł Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-499-0 Rok wydania 2010 Kraków Wydanie 1 ilość stron 150 Format pdf Spis treści Wstęp 7
Rozdział 1. Przegląd historyczny metod nauczania uczniów niesłyszących 9
1.1. Narodziny metody 9
1.2. Rozwój metod nauczania 10
1.3. Współczesne metody nauczania 16
1.3.1. Totalna komunikacja 16
1.3.2. Metoda macierzyńska 18
1.3.3. Fonogesty jako metoda nauczania 19
1.3.4. Metoda audytywno-werbalna 20
1.3.5. Metoda ośrodków pracy 21
Rozdział 2. Specyfika kształcenia zintegrowanego uczniów niesłyszących 23
2.1. Cele kształcenia 23
2.2. Zasady kształcenia 30
2.3. Metody kształcenia 36
2.4. Kształtowanie pojęć jako podstawowy problem nauczania języka dzieci niesłyszących 42
2.5. Środki dydaktyczne 47
Rozdział 3. Zasady i metody wychowania uczniów niesłyszących 51
Rozdział 4. Metoda ośrodków pracy jako model dla kształcenia zintegrowanego uczniów głuchych 57
4.1. Zajęcia wstępne 58
4.1.1. Sprawdzenie obecności 58
4.1.2. Praca z kalendarzem 59
4.1.3. Obserwacja i opis pogody 60
4.1.4. Przypomnienie o obowiązkach dyżurnego 61
4.2. Zajęcia przygotowujące do nauki mowy 61
4.2.1. Ćwiczenia oddechowe 62
4.2.2. Ćwiczenia ułatwiające narządy artykulacyjne 63
4.2.3. Ćwiczenia fonacyjne 67
4.2.4. Ćwiczenia słuchowe 70
4.3. Zajęcia właściwe – poznawcze 74
4.3.1. Wprowadzenie do tematu 76
4.3.2. Opracowanie nowej litery 81
4.3.3. Ćwiczenia w mówieniu i w pisaniu 84
4.3.4. Ćwiczenia formujące wstępne pojęcia matematyczne 94
4.3.5. Ćwiczenia w czytaniu 104
4.4. Zajęcia ekspresyjne 105
4.5. Zajęcia końcowe 107
4.5.1. Ocena pracy ucznia 107
4.5.2 Zadanie pracy domowej 108
4.5.3. Zajęcia porządkowe 109
Rozdział 5. Rewalidacja jednostkowa 111
Rozdział 6. Realizacja założeń wychowania słuchowego w kształceniu zintegrowanym 117
Rozdział 7. Ocena opisowa w kształceniu zintegrowanym 121
Rozdział 8. Planowanie i konstruowanie programów nauczania i wychowania na pierwszym etapie edukacyjnym dla uczniów niesłyszących 127
Bibliografia 139
Aneks 145
Rozdział 1. Przegląd historyczny metod nauczania uczniów niesłyszących 9
1.1. Narodziny metody 9
1.2. Rozwój metod nauczania 10
1.3. Współczesne metody nauczania 16
1.3.1. Totalna komunikacja 16
1.3.2. Metoda macierzyńska 18
1.3.3. Fonogesty jako metoda nauczania 19
1.3.4. Metoda audytywno-werbalna 20
1.3.5. Metoda ośrodków pracy 21
Rozdział 2. Specyfika kształcenia zintegrowanego uczniów niesłyszących 23
2.1. Cele kształcenia 23
2.2. Zasady kształcenia 30
2.3. Metody kształcenia 36
2.4. Kształtowanie pojęć jako podstawowy problem nauczania języka dzieci niesłyszących 42
2.5. Środki dydaktyczne 47
Rozdział 3. Zasady i metody wychowania uczniów niesłyszących 51
Rozdział 4. Metoda ośrodków pracy jako model dla kształcenia zintegrowanego uczniów głuchych 57
4.1. Zajęcia wstępne 58
4.1.1. Sprawdzenie obecności 58
4.1.2. Praca z kalendarzem 59
4.1.3. Obserwacja i opis pogody 60
4.1.4. Przypomnienie o obowiązkach dyżurnego 61
4.2. Zajęcia przygotowujące do nauki mowy 61
4.2.1. Ćwiczenia oddechowe 62
4.2.2. Ćwiczenia ułatwiające narządy artykulacyjne 63
4.2.3. Ćwiczenia fonacyjne 67
4.2.4. Ćwiczenia słuchowe 70
4.3. Zajęcia właściwe – poznawcze 74
4.3.1. Wprowadzenie do tematu 76
4.3.2. Opracowanie nowej litery 81
4.3.3. Ćwiczenia w mówieniu i w pisaniu 84
4.3.4. Ćwiczenia formujące wstępne pojęcia matematyczne 94
4.3.5. Ćwiczenia w czytaniu 104
4.4. Zajęcia ekspresyjne 105
4.5. Zajęcia końcowe 107
4.5.1. Ocena pracy ucznia 107
4.5.2 Zadanie pracy domowej 108
4.5.3. Zajęcia porządkowe 109
Rozdział 5. Rewalidacja jednostkowa 111
Rozdział 6. Realizacja założeń wychowania słuchowego w kształceniu zintegrowanym 117
Rozdział 7. Ocena opisowa w kształceniu zintegrowanym 121
Rozdział 8. Planowanie i konstruowanie programów nauczania i wychowania na pierwszym etapie edukacyjnym dla uczniów niesłyszących 127
Bibliografia 139
Aneks 145