Tytuł Autyzm i zespół Aspergera Podtytuł Porady lekarza rodzinnego Autor Agnieszka Umińska Język polski Wydawnictwo Literat ISBN 978-83-7898-465-8 Rok wydania 2013 Toruń Wydanie 1 ilość stron 32 Format pdf Spis treści Wstęp 1
Przyczyny 1
Odmienne doświadczanie świata 2
Zmysły 2
Czytanie umysłu 2
Świat za szklaną ścianą 3
Uczenie się 3
Jak rozpoznać, czy dziecko ma autyzm? 4
Kto może postawić diagnozę? 6
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna 6
Spektrum autyzmu 6
Czy autyzm można wyleczyć? 7
Zespół Aspergera 7
Objawy 7
Diagnoza 8
Niepoprawny geniusz czy mądrala? 8
Ludzie i przedmioty 9
Jak pomóc dziecku? 9
Wychowanie 9
Zrozumieć dziecko i jego zapotrzebowania 9
Pomóc innym zrozumieć zachowanie dziecka 10
mocne strony 10
Działanie rutynowe 10
dopasowanie środowiska 11
Przewidywalność 11
dobór i podjęcie terapii 11
Zaangażowanie rodziny 13
Sfery rozwoju wymagające działań terapeutycznych 14
Kontakty społeczne 14
Kontakt wzrokowy 14
Naśladowanie 15
Wskazywanie 15
Zabawa 15
Rozpoznawanie emocji swoich i cudzych 16
Mowa i komunikacja 17
Jak nauczyć dziecko komunikowania się? 19
Echolalia 19
Dosłowne rozumienie języka 20
Rozwój poznawczy 20
Motywacja 22
Systemy motywacyjne i żetony 22
Kontrakt 23
Zachowanie 24
Model zachowania 25
Stymulacje i kompulsje 26
Stres i agresja 26
Rozwój ruchowy 27
Samodzielność 27
Edukacja szkolna 28
Przerwy 29
mocne strony integracji 29
indywidualny asystent, nauczyciel „cień" 29
nieprzystępny okres dojrzewania – szanse i zagrożenia 30
Przyjaźń 30
Zagrożenie depresją 30
Odrzucenie i przemoc 30
Dorosłość osób z autyzmem i zespołem Aspergera 31
Gdzie udać się po pomoc? 31
Przyczyny 1
Odmienne doświadczanie świata 2
Zmysły 2
Czytanie umysłu 2
Świat za szklaną ścianą 3
Uczenie się 3
Jak rozpoznać, czy dziecko ma autyzm? 4
Kto może postawić diagnozę? 6
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna 6
Spektrum autyzmu 6
Czy autyzm można wyleczyć? 7
Zespół Aspergera 7
Objawy 7
Diagnoza 8
Niepoprawny geniusz czy mądrala? 8
Ludzie i przedmioty 9
Jak pomóc dziecku? 9
Wychowanie 9
Zrozumieć dziecko i jego zapotrzebowania 9
Pomóc innym zrozumieć zachowanie dziecka 10
mocne strony 10
Działanie rutynowe 10
dopasowanie środowiska 11
Przewidywalność 11
dobór i podjęcie terapii 11
Zaangażowanie rodziny 13
Sfery rozwoju wymagające działań terapeutycznych 14
Kontakty społeczne 14
Kontakt wzrokowy 14
Naśladowanie 15
Wskazywanie 15
Zabawa 15
Rozpoznawanie emocji swoich i cudzych 16
Mowa i komunikacja 17
Jak nauczyć dziecko komunikowania się? 19
Echolalia 19
Dosłowne rozumienie języka 20
Rozwój poznawczy 20
Motywacja 22
Systemy motywacyjne i żetony 22
Kontrakt 23
Zachowanie 24
Model zachowania 25
Stymulacje i kompulsje 26
Stres i agresja 26
Rozwój ruchowy 27
Samodzielność 27
Edukacja szkolna 28
Przerwy 29
mocne strony integracji 29
indywidualny asystent, nauczyciel „cień" 29
nieprzystępny okres dojrzewania – szanse i zagrożenia 30
Przyjaźń 30
Zagrożenie depresją 30
Odrzucenie i przemoc 30
Dorosłość osób z autyzmem i zespołem Aspergera 31
Gdzie udać się po pomoc? 31