Od dawna na świecie trwa dyskusja nad charakterem i celami prowadzenia działalności gospodarczej. Najszczególniej lubiane wśród przedsiębiorców podejście zakłada, iż wyłącznym celem działalności gospodarczej jest kreowanie zysku, rozumianego w kategoriach czysto finansowych. Natomiast zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu przedsiębiorca ma także zobowiązania inne niżeli wyłącznie przynoszenie zysku. Przedsiębiorca funkcjonuje bowiem w pewnym środowisku społecznym i naturalnym. W związku z tym nie może abstrahować w swej działalności od potrzeb i interesów tego środowiska. Nabiera to pokaźnego znaczenia z powodu rosnącej roli podmiotów gospodarczych i potencjalnego wpływu – równocześnie pozytywnego, jak i negatywnego – na środowisko ich działalności. Dotychczas odpowiedzialność biznesu była badana i postrzegana zwykle z punktu widzenia ekonomii, zarządzania czy filozofii. Rozumiano ją jako strategię działania marki i traktowano jako inwestycję, która w dłuższej perspektywie czasowej ma przynosić zysk natury finansowej. Jednocześnie społeczność międzynarodowa zaczęła oceniać działalność przedsiębiorców pod kątem przestrzegania przez nich praw człowieka. Sprawnemu rozliczaniu przedsiębiorców nie służyły jednak niespójne przepisy prawne, odnoszące prawa człowieka wyłącznie do relacji jednostka – państwo. Pomocna w tym zakresie stała się koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu. Konieczne jest jej postrzeganie jako zbioru norm, które określają relację między przedsiębiorcą a otoczeniem jego działalności gospodarczej. Dla wyznaczenia charakteru i treści tych norm jest zaś nieodzowne odniesienie i porównanie ich do klasycznych katalogów praw jednostki. Niniejsza praca stanowi próbę analizy charakteru norm społecznej odpowiedzialności biznesu z punktu widzenia zastanej treści normatywnej i aksjologicznej Konstytucji RP, z uwzględnieniem unormowań międzynarodowych i praktyki wykorzystywania obowiązujących rozwiązań. Normy społecznej odpowiedzialności biznesu są badane pod kątem ich prawnego charakteru. Rozważany jest charakter tych norm (bezwzględnie czy względnie obowiązujący). Wyraźne jest na dodatek zagadnienie standardów zachowań przedsiębiorców, wyznaczonych przez normy społecznej odpowiedzialności biznesu w zestawieniu ze standardami wynikającymi z Konstytucji RP i przepisów ustawowych. Niniejsza praca ma na celu wykazanie, że społeczna odpowiedzialność biznesu ma charakter normatywny iż może być zidentyfikowana na poziomie Konstytucji RP. Wykazanie zaś jej normatywnego charakteru opartego na zasadach konstytucyjnych powinno skutkować pełniejszą ochroną praw człowieka zagwarantowanych w Konstytucji RP, także na płaszczyźnie horyzontalnej w działalności gospodarczej. Publikacja może być praktyczna nie tylko dla pracowników naukowych i studentów, lecz także dla polityków, przedsiębiorców i menedżerów firm, a także przedstawicieli organizacji pozarządowych i innych liderów społeczeństwa obywatelskiego. Książka ta stać się może inspiracją dla mocnych działań jednocześnie po stronie organów państwowych, które nakłaniać będą przedsiębiorców do wdrażania społecznej odpowiedzialności, a także w głównej mierze dla samych przedsiębiorców, którzy z własnej inicjatywy podejmą działania w tym zakresie. Książka stanowi także przegląd wybranych polskich i zagranicznych praktyk – pozytywnych, a także negatywnych – w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu.
Tytuł Społeczna odpowiedzialność biznesu Podtytuł wymiar konstytucyjny i międzynarodowy Autor Maciej Bernatt Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW ISBN 978-83-63962-08-1 Rok wydania 2009 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 192 Format pdf