Rozdział 1
ZNACZENIE HANDLU ZAGRANICZNEGO DLA GOSPODARKI – UJĘCIE konwencjonalnE 15
1.1. Pojęcie i znaczenie handlu zagranicznego dla gospodarki 15
1.2. Pomiar znaczenia handlu zagranicznego dla gospodarki 20
1.2.1. Pomiar znaczenia handlu zagranicznego dla gospodarki według OECD 21
1.2.2. Inne mierniki znaczenia handlu zagranicznego dla gospodarki 25
1.3. Podsumowanie 30
Rozdział 2
HANDEL ZAGRANICZNY WEDŁUG KONCEPCJI MIERZENIA EKSPORTU I IMPORTU WARTOŚCIĄ DODANĄ 32
2.1. Podstawy i założenia koncepcji mierzenia handlu zagranicznego wartością dodaną 32
2.1.1. Zjawisko fragmentaryzacji produkcji, offshoringu i globalne łańcuchy wartości (Global Value Chains – GVCs) 32
2.1.2. Mierzenie strumieni handlu zagranicznego wartością dodaną 38
2.1.3. Znaczenie handlu zagranicznego dla gospodarki według mierzenia eksportu i importu wartością dodaną 42
2.2. Wskaźnik penetracji importowej rynku – modyfikacja przy wykorzystaniu nowej koncepcji mierzenia handlu zagranicznego 47
2.2.1. Wskaźnik penetracji importowej rynku według stosowanej dotąd metody mierzenia wartości handlu zagranicznego 47
2.2.2. Wskaźnik penetracji importowej w świetle koncepcji mierzenia handlu na podstawie wartości dodanej 51
2.3. Podsumowanie 56
Rozdział 3
POLSKI HANDEL ZAGRANICZNY W LATACH 2000-2014 WEDŁUG WARTOŚCI FINALNEJ 57
3.1. Wartość obrotów towarowych i usługowych Polski 60
3.2. Struktura geograficzna handlu zagranicznego Polski 69
3.3. Charakterystyka struktury towarowej handlu zagranicznego Polski 73
3.4. Podsumowanie 78
Rozdział 4
ZNACZENIE DÓBR POŚREDNICH W HANDLU ZAGRANICZNYM, a także PROCESACH PRODUKCYJNYCH POLSKI 80
4.1. Wartość i struktura towarowa dóbr pośrednich eksportowanych i importowanych poprzez Polskę 80
4.2. Udział dóbr pośrednich w polskim handlu zagranicznym 85
4.3. Zużycie importowanych dóbr pośrednich w procesach produkcyjnych w Polsce 94
4.4. Podsumowanie 100
Rozdział 5
ZAGRANICZNA WARTOŚĆ DODANA W HANDLU ZAGRANICZNYM I PRODUKCJI W POLSCE 101
5.1. Metoda oszacowania zagranicznej wartości dodanej w polskim handlu zagranicznym 101
5.2. Zagraniczna wartość dodana w eksporcie Polski 103
5.3. Zagraniczna wartość dodana w imporcie Polski 110
5.4. Zagraniczny wkład w polską produkcję 114
5.5. Podsumowanie 118
Rozdział 6
PENETRACJA IMPORTOWA POLSKIEGO RYNKU – WYNIKI OSZACOWANIA NA PODSTAWIE danych EMPIRYCZNYCH 119
6.1. Przegląd przystępnych oszacowań poziomu penetracji importowej rynku 119
6.2. Zmodyfikowany wskaźnik penetracji importowej polskiego rynku 125
6.2.1. Uwagi, założenia, możliwe źródła błędów oszacowania 125
6.2.2. Wyniki oszacowania 127
6.3. Poziom penetracji importowej rynku a wartość importowanych dóbr pośrednich i ich udział w imporcie Polski 133
6.4. Podsumowanie 139
Zakończenie i wnioski 141
Załączniki 147
Bibliografia 159
Spis rysunków 177
Spis tabel 179