Tytuł Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnej Autor Maria Koszmider Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-210-4 Rok wydania 2008 Kraków Wydanie 1 liczba stron 184 Format pdf Spis treści Wprowadzenie 9
Program zajęć nr 1: Twórcy systemów dydaktycznych 11
Karta pracy A. Jan Ámos Komeński (1592–1670) 12
Karta pracy B. Jan Henryk Pestalozzi (1746–1827) 14
Karta pracy C. Jan Fryderyk Herbart (1776–1841) 16
Karta pracy D. Jan Władysław Dawid (1859–1914) 18
Karta pracy E. John Dewey (1859–1952) 20
Karta pracy F. Bogdan Nawroczyński (1882–1974) 22
Program zajęć nr 2: Rozwój koncepcji kształcenia 25
Karta pracy A. Materializm (encyklopedyzm) dydaktyczny 26
Karta pracy B. Formalizm dydaktyczny 28
Karta pracy C. Utylitaryzm dydaktyczny 30
Karta pracy D. Koncepcja problemowo-kompleksowa 32
Karta pracy E. Strukturalizm 34
Karta pracy F. Materializm poręczny 36
Program zajęć nr 3: Taksonomia celów kształcenia 39
Karta pracy A. Taksonomia celów poznawczych 40
Karta pracy B. Taksonomia celów poręcznych 42
Karta pracy C. Taksonomia celów wychowawczych 44
Karta pracy D. Taksonomia celów w ich operacjonalizacji 46
Program zajęć nr 4: Ocena programu nauczania 49
Karta pracy A. Poprawność konstrukcyjna programu nauczania 50
Karta pracy B. Wartość merytoryczna programu nauczania 52
Karta pracy C. Wartość dydaktyczna programu nauczania 54
Karta pracy D. Przydatność programu nauczania dla danego środowiska szkolnego 56
Program zajęć nr 5: Ogniwa cyklu kształcenia 59
Karta pracy A. Uświadamianie celów i zadań dydaktycznych 60
Karta pracy B. Kierowanie procesami poznawczymi 62
Karta pracy C. Kształtowanie umiejętności praktycznych 64
Karta pracy D. Utrwalanie wiadomości i umiejętności 66
Karta pracy E. Sprawdzanie i ocena osiągnięć 68
Program zajęć nr 6: Przestrzeganie zasad kształcenia 71
Karta pracy A. Zasady dotyczące materiału nauczania 72
Karta pracy B. Zasady dotyczące motywacji ucznia 74
Karta pracy C. Zasady dotyczące pracy ucznia 76
Karta pracy D. Zasady dotyczące czynności nauczania 78
Program zajęć nr 7: Dyskusja dydaktyczna 81
Karta pracy A. Dyskusja wielokrotna 82
Karta pracy B. Dyskusja konferencyjna 84
Karta pracy C. Dyskusja panelowa (obserwowana) 86
Karta pracy D. Dyskusja okrągłego stołu 88
Program zajęć nr 8: Aktywizujące metody kształcenia 91
Karta pracy A. Metoda przypadków 92
Karta pracy B. Metoda sytuacyjna 94
Karta pracy C. Metoda inscenizacji 96
Karta pracy D. Metoda symulacji 98
Karta pracy E. Metoda projektów 100
Program zajęć nr 9: Metody uczenia się w kształceniu wielostronnym 103
Karta pracy A. Uczenie się poprzez przyswajanie wiedzy 104
Karta pracy B. Uczenie się przez odkrywanie wiedzy 106
Karta pracy C. Uczenie się przez przeżywanie 108
Karta pracy D. Uczenie się poprzez działanie 110
Program zajęć nr 10: Wdrażanie uczniów do samokształcenia 113
Karta pracy A. Lekcje przedmiotowe 114
Karta pracy B. Lekcje wdrażające 116
Karta pracy C. Lekcje wychowawcze 118
Karta pracy D. Pozalekcyjna praca uczniów 120
Program zajęć nr 11: Funkcje mediów w procesie kształcenia 123
Karta pracy A. Media w poznawaniu rzeczywistości 124
Karta pracy B. Media w poznawaniu wiedzy o rzeczywistości 126
Karta pracy C. Media w kształtowaniu emocjonalnego stosunku do rzeczywistości 128
Karta pracy D. Media w przygotowaniu do działalności ergonomicznej 130
Program zajęć nr 12: Praca domowa uczniów 133
Karta pracy A. Warianty prac domowych 134
Karta pracy B. Sposoby zadawania pracy domowej 136
Karta pracy C. Obciążenie uczniów pracą domową 138
Karta pracy D. Sprawdzanie i ocena nauki domowej 140
Program zajęć nr 13: Budowanie zadań testowych 143
Karta pracy A. Zadania wyboru wielokrotnego 144
Karta pracy B. Zadania na kompletowanie 146
Karta pracy C. Zadania typu prawda – fałsz 148
Karta pracy D. Zadania niedługiej odpowiedzi i zadania z luką 150
Karta pracy E. Zadania powiększonej odpowiedzi 152
Program zajęć nr 14: Szkolny system oceniania 155
Karta pracy A. Użyteczność systemu oceniania 156
Karta pracy B. Wspomaganie kształcenia przez system oceniania 158
Karta pracy C. Wielowątkowość systemu oceniania 160
Karta pracy D. Otwartość systemu oceniania 162
Program zajęć nr 15: stopnie planowania dydaktycznego 165
Karta pracy A. Planowanie kierunkowe 166
Karta pracy B. Planowanie wynikowe 168
Karta pracy C. Planowanie metodyczne 170
Karta pracy D. Przygotowanie merytoryczne i organizacyjne 172
Test sprawdzający 175
Literatura 183
Program zajęć nr 1: Twórcy systemów dydaktycznych 11
Karta pracy A. Jan Ámos Komeński (1592–1670) 12
Karta pracy B. Jan Henryk Pestalozzi (1746–1827) 14
Karta pracy C. Jan Fryderyk Herbart (1776–1841) 16
Karta pracy D. Jan Władysław Dawid (1859–1914) 18
Karta pracy E. John Dewey (1859–1952) 20
Karta pracy F. Bogdan Nawroczyński (1882–1974) 22
Program zajęć nr 2: Rozwój koncepcji kształcenia 25
Karta pracy A. Materializm (encyklopedyzm) dydaktyczny 26
Karta pracy B. Formalizm dydaktyczny 28
Karta pracy C. Utylitaryzm dydaktyczny 30
Karta pracy D. Koncepcja problemowo-kompleksowa 32
Karta pracy E. Strukturalizm 34
Karta pracy F. Materializm poręczny 36
Program zajęć nr 3: Taksonomia celów kształcenia 39
Karta pracy A. Taksonomia celów poznawczych 40
Karta pracy B. Taksonomia celów poręcznych 42
Karta pracy C. Taksonomia celów wychowawczych 44
Karta pracy D. Taksonomia celów w ich operacjonalizacji 46
Program zajęć nr 4: Ocena programu nauczania 49
Karta pracy A. Poprawność konstrukcyjna programu nauczania 50
Karta pracy B. Wartość merytoryczna programu nauczania 52
Karta pracy C. Wartość dydaktyczna programu nauczania 54
Karta pracy D. Przydatność programu nauczania dla danego środowiska szkolnego 56
Program zajęć nr 5: Ogniwa cyklu kształcenia 59
Karta pracy A. Uświadamianie celów i zadań dydaktycznych 60
Karta pracy B. Kierowanie procesami poznawczymi 62
Karta pracy C. Kształtowanie umiejętności praktycznych 64
Karta pracy D. Utrwalanie wiadomości i umiejętności 66
Karta pracy E. Sprawdzanie i ocena osiągnięć 68
Program zajęć nr 6: Przestrzeganie zasad kształcenia 71
Karta pracy A. Zasady dotyczące materiału nauczania 72
Karta pracy B. Zasady dotyczące motywacji ucznia 74
Karta pracy C. Zasady dotyczące pracy ucznia 76
Karta pracy D. Zasady dotyczące czynności nauczania 78
Program zajęć nr 7: Dyskusja dydaktyczna 81
Karta pracy A. Dyskusja wielokrotna 82
Karta pracy B. Dyskusja konferencyjna 84
Karta pracy C. Dyskusja panelowa (obserwowana) 86
Karta pracy D. Dyskusja okrągłego stołu 88
Program zajęć nr 8: Aktywizujące metody kształcenia 91
Karta pracy A. Metoda przypadków 92
Karta pracy B. Metoda sytuacyjna 94
Karta pracy C. Metoda inscenizacji 96
Karta pracy D. Metoda symulacji 98
Karta pracy E. Metoda projektów 100
Program zajęć nr 9: Metody uczenia się w kształceniu wielostronnym 103
Karta pracy A. Uczenie się poprzez przyswajanie wiedzy 104
Karta pracy B. Uczenie się przez odkrywanie wiedzy 106
Karta pracy C. Uczenie się przez przeżywanie 108
Karta pracy D. Uczenie się poprzez działanie 110
Program zajęć nr 10: Wdrażanie uczniów do samokształcenia 113
Karta pracy A. Lekcje przedmiotowe 114
Karta pracy B. Lekcje wdrażające 116
Karta pracy C. Lekcje wychowawcze 118
Karta pracy D. Pozalekcyjna praca uczniów 120
Program zajęć nr 11: Funkcje mediów w procesie kształcenia 123
Karta pracy A. Media w poznawaniu rzeczywistości 124
Karta pracy B. Media w poznawaniu wiedzy o rzeczywistości 126
Karta pracy C. Media w kształtowaniu emocjonalnego stosunku do rzeczywistości 128
Karta pracy D. Media w przygotowaniu do działalności ergonomicznej 130
Program zajęć nr 12: Praca domowa uczniów 133
Karta pracy A. Warianty prac domowych 134
Karta pracy B. Sposoby zadawania pracy domowej 136
Karta pracy C. Obciążenie uczniów pracą domową 138
Karta pracy D. Sprawdzanie i ocena nauki domowej 140
Program zajęć nr 13: Budowanie zadań testowych 143
Karta pracy A. Zadania wyboru wielokrotnego 144
Karta pracy B. Zadania na kompletowanie 146
Karta pracy C. Zadania typu prawda – fałsz 148
Karta pracy D. Zadania niedługiej odpowiedzi i zadania z luką 150
Karta pracy E. Zadania powiększonej odpowiedzi 152
Program zajęć nr 14: Szkolny system oceniania 155
Karta pracy A. Użyteczność systemu oceniania 156
Karta pracy B. Wspomaganie kształcenia przez system oceniania 158
Karta pracy C. Wielowątkowość systemu oceniania 160
Karta pracy D. Otwartość systemu oceniania 162
Program zajęć nr 15: stopnie planowania dydaktycznego 165
Karta pracy A. Planowanie kierunkowe 166
Karta pracy B. Planowanie wynikowe 168
Karta pracy C. Planowanie metodyczne 170
Karta pracy D. Przygotowanie merytoryczne i organizacyjne 172
Test sprawdzający 175
Literatura 183