Publikacja zawiera się w tradycji badań metodologicznych o charakterze krytycznokonstruktywnym, z nastawieniem na rekonstruowanie praktyk badawczych. [...] Wybrane jej rozdziały są nasycone oryginalnością stawianych tez o charakterze innowacji metodologicznych, w szczególności w odniesieniu do relacji pomiędzy metodologią normatywną i opisową. [...] Trudno doszukiwać się analogicznych, tak rozbudowanych konstruktów w polskiej i zagranicznej literaturze metodologicznej. Są one rezultatem wielu pomysłów autorskich i wspólnych namysłów, dyskusji i kontrowersji, uwolnienia myślenia metodologicznego od tradycyjnych ram naukowości. Szczegółowe zagadnienia rzadko są podejmowane w literaturze metodologicznej, tym bardziej zasługują na wyróżnionie i rozwijanie. [...] Mimo że książka stanowi zestawienie tekstów w większości wcześniej publikowanych, to cechuje je spójność podejścia analityczno-interpretacyjnego, co czyni zeń swoisty „podręcznik" metodologii badań pedagogicznych utrzymanych w paradygmacie konstruktywistycznym.
Z recenzji prof. Dr. Hab. Dariusza Kubinowskiego