Masaaki Imai, założyciel Instytutu Kaizen oraz pionier koncepcji ciągłego doskonalenia, tym razem podjął wyzwanie opracowania i wdrożenia ogólnej strategii biznesowej kaizen/lean, która może odmienić działania operacyjne firmy.
W dzisiejszym świecie firmy ocenia się i wycenia za każdym razem na podstawie ich wyników finansowych. Czy zatem sprawność operacyjna nie ma żadnego znaczenia? Czy marnotrawstwo zasobów, niska sprawność i niepotrzebnie wykonywane czynności zupełnie się nie liczą? Kwoty w milionach czy miliardach dolarów niedużo nam mówią na temat potencjału marki. Na tej podstawie nie da się niczego o nim wywnioskować.
KAIZEN ™ jako strategia to świeże spojrzenie na zarządzanie operacyjne w skali globalnej. Imai zachęca swoich czytelników, aby przestali kłaść nacisk na wolumen i tempo sprzedaży, a za to skupili się na nowym, produktywniejszym podejściu, jakim jest Ocena FSL™ (przepływ, synchronizacja, poziomowanie). Zgodnie z koncepcją przepływu sekwencja pracy powinna zostać zaprojektowana w taki sposób, aby każdy element przemieszczał się między procesami bez zakłóceń i przestojów.
Imai demonstruje podstawowe założenia struktury genialnego systemu operacyjnego i produkcyjnego, a następnie krok po kroku opisuje proces wdrażania FSL™ w celu oceny wyników operacyjnych i wprowadzenia usprawnień, które pozwolą szczególnie podnieść skuteczność procesów i oszczędzać zasoby. W jego książce znajdziemy także liczne analizy przypadków, zaczerpnięte z doświadczeń wielu różnych firm z całego świata.
Masaaki Imai odegrał ogromną rolę w budowie i rozwoju globalnego ruchu na rzecz ciągłego doskonalenia się. Optymalizacja logistyki metodą FSL™ to koncepcja i zbiór wskazówek, które mogą pomóc w ograniczeniu marnotrawstwa, powiększeniu produktywności i wprowadzeniu producenta na zupełnie nowy poziom.
W swojej trzeciej książce Masaaki Imai zadaje szczególnie ważne pytanie: „Dlaczego po tylu latach tak niedużo firm stosuje rozwiązania lean?". Winą za taki stan rzeczy obarcza dyrektorów generalnych i członków rad dyrektorów, którzy dbają na ogół o akcjonariuszy, w mniejszym zaś stopniu o klientów. Geniusz tej książki tkwi w tym, iż Imai proponuje jednoznaczne i szczegółowe rozwiązania, które pozwalają z tym problemem się uporać. Jego ocena FSL (przepływ, synchronizacja, poziomowanie) pozwala określić aktualny status producenta przez pryzmat produktywności operacyjnej i realizacji założeń lean. Imai po raz kolejny oferuje menedżerom z całego świata cenną porcję wiedzy.
- Art Byrne, były dyrektor generalny Wiremold Company, autor książek Jak zrewolucjonizować producenta dzięki Lean Management, a także Jak wdrożyć Lean. Użyteczny poradnik
Masaaki Imai wprawnie opisuje szanse i zagrożenia strategiczne, które wiążą się z przechodzeniem do modelu lean. W zwięzły sposób podsumowuje największe wyzwania, mówiąc: „konwencjonalne marki w maksymalnym stopniu wykorzystują swoje zasoby, aby uzyskać niewiele znaczące wyniki, natomiast producenta lean w niewiele znaczącym stopniu wykorzystują zasoby, by uzyskać maksymalne wyniki". Liderzy nie powinni – nie mogą – przejść obok tego wyzwania obojętnie. W książce KAIZEN ™ jako strategia czytelnik znajdzie liczne przykłady na to, iż kazein może pozytywnie wpływać na organizację, otwierając jej drogę do wyników, o jakich marzy każdy lider.
- profesor Bob Emiliani, Connecticut State University
znakomite domknięcie trylogii o podejściu KAIZEN™, za którym stoi niezrównana dojrzałość, wiedza i doświadczenie Masaaki Imai. Kompendium wiedzy użytecznej dla menedżerów chcących zmieniać świat, prezentujące, jak uwalniać się od dawnego dziedzictwa i łamać stare paradygmaty, jak zastąpić wyrafinowane narzędzia i metody do rozwiązywania problemów przy pomocy zdroworozsądkowego, niskokosztowego podejścia, jak zastąpić tradycyjny paradygmat zarządzania operacyjnego, jakim jest liczba i szybkość, bardziej produktywnym podejściem: oceną przepływu, synchronizacji i poziomowania (FSL™). Autor zaprasza nas w nieszablonowy i typowy dla niego sposób w kolejną, fascynującą podróż pod znakiem kaizen, w której króluje swobodny przepływ.
- Mariusz Bryke, CEO Kaizen Institute Poland
Masaaki Imai promuje koncepcję kaizen od ponad 40 lat, rozwijając ją jako myśl, promując słowem i wcielając w czyn. Współpracował z twórcą Systemu Produkcyjnego Toyoty Taiichi Ohno i jest założycielem Kaizen Institute, wiodącej światowej producenta konsultingowej zajmującej się wdrażaniem koncepcji ciągłego uczenia się w biurach na całym świecie. Sam na dodatek prowadzi wykłady i pracuje jako konsultant. Jego książki Kaizen, a także GEMBA Kaizen przyczyniły się do upowszechnienia tytułowej koncepcji na całym świecie. Zyskały sobie status globalnych bestsellerów i zostały przetłumaczone na niemało języków, nadal też stanowią ważny punkt odniesienia dla wszystkich osób zainteresowanych tematem. Są przysłowiową „biblią" ciągłego rozwoju.