Nie chodzi o to, żeby robić wszystkie rzeczy we właściwy sposób. Chodzi głównie o to, by robić właściwe rzeczy. - Peter F. Drucker skutecznOŚCI MOŻNA SIĘ NAUCZYĆ Rozwój własny sprawnego menedżera ma kardynalne znaczenie dla rozwoju organizacji, czy będzie nią biznes, agenda rządowa, laboratorium badawcze, szpital czy jednostka wojskowa.
Tędy wiedzie droga do osiągnięć organizacji. Menedżerowie, pracując nad swoją produktywnością, podnoszą poziom osiągnięć całej organizacji. Zwiększają bowiem aspiracje − zarówno swoje własne, jak i innych.
w wyniku czego organizacja staje się zdolna nie tylko do udoskonalonego funkcjonowania, ale i do robienia wielu zróżnicowanych rzeczy, których nie robiła, a także do sięgania po świeże cele. Książka ta próbuje przedstawić przeróżne rozmiary menedżerskich osiągnięć w takiej sekwencji, aby zachęcić Czytelnika do nauczenia się sprawności w zarządzaniu.
Nie jest to oczywiście podręcznik − nawet dlatego, że jeśli efektywności może się ktoś nauczyć, to uczyć jej z całą pewnością nie można. Sprawność nie jest bowiem „przedmiotem”, ale kwestią dyscypliny.
Dla osiągnięcia sensownej sprawności nie starczy być inteligentnym, ciężko pracować i znać się na rzeczy. Skuteczność to coś odrębnego, coś innego. Lecz nie wymaga ona jakiegoś specjalnego daru, specjalnych talentów czy specjalnego treningu.
Nie wymaga – w przypadku menedżera – czegoś specjalnie nieprzystępnego. Na sprawność składa się pewna suma nawyków i zabiegów, które demonstruje i omawia ta książka. Nie są one czymś „wrodzonym”. Przez 45 lat pracowałem jako konsultant z dziesiątkami menedżerów najrozmaitszych organizacji, obszernych i znikomych, w biznesie, w agendach rządowych, związkach zawodowych, szpitalach, uniwersytetach, służbach komunalnych, z menedżerami amerykańskimi, europejskimi, latynoamerykańskimi, japońskimi, i nigdy nie natknąłem się na choćby jednego menedżera „z natury”, który by się po prostu produktywnym urodził.
Wszyscy ci sprawni musieli się wydajności nauczyć. I musieli ją praktykować tak długo, aż stała się ich drugą naturą. Ale też wszyscy, którzy pracowali nad tym, żeby stać się produktywnymi szefami, odnieśli w tym względzie sukcesy.
skuteczności można się nauczyć, a co więcej – uczyć się jej trzeba. - Peter F. Drucker Peter Drucker jeden z czołowych myślicieli, praktykujących i analizujących zarządzanie, autorytet świata biznesu. Uhonorowany w 2002 r.
Medalem Wolności, najwyższym cywilnym odznaczeniem w Stanach Zjednoczonych, uchodzi za ojca współczesnego zarządzania. Napisana w 1966 r. Książka Menadżer wydajny do dzisiaj uważana jest za pozycję tradycyjną i lekturę obowiązkową dla wszystkich, których interesują koncepcje zarządzania, nowoczesności, przywództwa, wydajności i przypasowywania się do zmian.