W publikacji podjęto zagadnienie myślenia krytycznego pojmowanego jako proces, w którym uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności, jak mądrze postępować i dokonywać uzasadnionych wyborów. Współcześnie zalew informacji medialnej wymusza kształcenie podejścia krytycznego, żeby nie stracić rozeznania w świecie i móc obronić się przed przeciążeniem informacyjnym.
Autorka zakłada,osiągalne, a nawet niezbędne jest przenoszenie filozoficznych dociekań na temat myślenia krytycznego na podstawowe, codzienne kompetencje, w które wyposażamy każde dziecko. Propozycje metodyczne, zawierające ćwiczenia i projekty, przeznaczone są do edukacji w zakresie szkoły podstawowej.
Dla edukacji wczesnoszkolnej (klasy 1-3) zaprezentowano ćwiczenia posiadające na celu zaszczepić dzieciom nawyk uważności, zadawania pytań i intelektualnej odwagi - umiejętności potrzebne w kształceniu krytycznego myślenia.
Natomiast do uczniów klas 4-8 skierowano kilkanaście projektów modelujących samodzielne myślenie, poszukiwanie, badanie, sprawdzanie, wybieranie, ocenianie, rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji i tworzenie.
Książka odznacza się jasnością prowadzonego wywodu - zgodnie z McLuhanowską maksymą:,,przekaźnik jest przekazem". Sens funkcjonalny publikacji nadaje jej wyraźny charakter dydaktyczny, wręcz instruktażowy.
prof. Dr hab. Stanisław Dylak W linii ukazały się: E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej E.
Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces Płóciennik, Mądrość dziecka.
Predyspozycje - przejawy - perspektywy wspierania A. Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka Powyższy opis pochodzi od wydawcy.