Czy umysł można trenować, tak jak trenuje się mięśnie? Jak trzeba zorganizować trening mentalny, by miał sens? Czy efekty takiego treningu są wydatne? Czy są długotrwałe? Czy efekty treningu generalizują się, obejmując nie tylko ćwiczoną funkcję lub produktywność,w dodatku sprawności ogólne, w tym – inteligencję? Czy ma znaczenie, kto trenuje – jaką ma wyjściową wydajność umysłową albo poziom inteligencji? Ludzie za każdym razem marzyli o ulepszeniu samych siebie. Filozofia, wyjątkowo etyka filozoficzna, była uprawiana jako refleksja nad moralnością, ale też jako możliwa droga moralnego doskonalenia człowieka. Systemów religijnych właściwie nie sposób sobie wyobrazić bez takiego czy innego programu moralnego samodoskonalenia. Czy te wysiłki coś dały, to osobna kwestia. Wraz z rozwojem nowożytnej nauki, marzenia o ulepszeniu człowieka objęły inne, poza moralnością, obszary i dziedziny życia. Rozwój biologii i medycyny poprawił stan naszego zdrowia, wydłużył czas życia i poprawił jego jakość. Rozwój fizyki i chemii zmienił otoczenie człowieka i zwielokrotnił jego możliwości. O rewolucji informacyjnej można powiedzieć, iż zmieniła nasze życie gwałtownie i radykalnie. Czy poprawiła, to się dopiero okaże. Na tym tle ostatnio wyjątkowo wyróżniają się treningi poznawcze. W przeciwieństwie do psychoterapii, ich praktykowanie nie wymaga żadnego dokumentu. A ponieważ daje się zauważyć silna i szeroko rozpowszechniona wiara w ich wydajność, coraz więcej osób i firm funduje sobie lub swym pracownikom tego rodzaju usługi. Trening poznawczy dzisiaj to nie tylko dziedzina badań,też coraz bardziej rosnący biznes. Na rynku działają liczne marki sprzedające zestawy ćwiczeń poznawczych, w głównej mierze w postaci gier komputerowych. Produkty te są najczęściej reklamowane jako ćwiczenia rozwijające mózg, a potężny pakiet ćwiczeń poznawczych z zasady nosi nazwę zawiązującą do euronauka, np. Neurobik (ang. Neurobics), w analogii do aerobiku. Nie znaczy to oczywiście, iż mamy tu do czynienia z oddziaływaniem bezpośrednio poprawiającym mózg, informacje empiryczne dotyczące skuteczności „neurotreningów nakazują daleko posunięty sceptycyzm. W związku z osiągalnymi nadużyciami i ze względu na naturalną potrzebę poznawczą, trzeba postawić pytanie o produktywność treningu poznawczego. Temu służy ta książka. Jej głównym celem jest przedstawienie czytelnikowi ogólnej panoramy tego obszaru badawczego i aplikacyjnego współczesnej psychologii, który dotyczy najróżniejszych form treningu poznawczego. Opisując treningi, będziemy wielokrotnie stawiać pytanie, czy są one produktywnym narzędziem upraszczania przeróżnych funkcji umysłu ludzkiego. A badając produktywność, trzeba poddać się rygorom intelektualnym wymaganym od metodologicznie poprawnego badania naukowego.
- Autorzy: Nęcka Edward
- Ciężar: 0,32
- Format: 16.5x23.5cm
- ISBN: 9788365731722
- Języki: polski
- Kod wydawcy: 30942
- Miejscowość: SOPOT
- objętość: 208
- Oprawa: Miękka
- PKWiU: 58.11.1
- Podtytuł: Czy umysł można trenować, tak jak trenuje się mięśnie?
- Rok wydania: 2018
- typ publikacji: KS
- Wydanie: 1
- Wydawca: Smak Słowa
- Wysokość: 28